یک مقام آمریکایی به سی ان ان گفت که اسرائیل در داخل ایران حمله کرده است، زیرا منطقه برای تشدید بیشتر تنش آماده می شود

  1. رسانه‌های دولتی بامداد جمعه گزارش دادند که سامانه‌های پدافند هوایی ایران در شهرهای اصفهان و تبریز پس از شنیده شدن سه انفجار در نزدیکی یک پایگاه هوایی بزرگ در نزدیکی اصفهان فعال شدند.
  2. سرلشکر عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، انفجارهای آسمان اصفهان را مربوط به شلیک سامانه‌های ضدهوایی به چیزی مشکوک دانست که هیچ خسارتی در پی نداشته است. برخی دیگر از مقامات ایرانی گفتند که پدافند هوایی سه پهپاد را رهگیری کرده است و هیچ گزارشی مبنی بر حمله موشکی وجود ندارد.
  3. به نظر می‌رسد رسانه‌های ایرانی با پخش صحنه‌های آرام از اصفهان که نشان می‌دهد ساکنان در حال قدم زدن در پارک‌ها و بازدید از مکان‌های دیدنی هستند، ابعاد حمله روز جمعه را بیشتر به حداقل رساندند. ترافیک عادی گزارش شده و فرودگاه نیز پس از لغو یا توقف کوتاه پروازها در اوایل روز جمعه، بازگشایی شده است.
  4. گزارش‌ها از حمله روز جمعه ساعاتی پس از آن منتشر شد که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران به سی‌ان‌ان گفت که اگر اسرائیل هر گونه اقدام نظامی بیشتری علیه ایران انجام دهد، پاسخ آن «فوری و در حداکثر سطح» خواهد بود.
  5. ارتش اسرائیل روز جمعه در پاسخ به سوال سی‌ان‌ان در مورد گزارش‌هایی مبنی بر انفجار در ایران، گفت که نمی‌تواند اظهارنظری ارائه کند.
  6. اطلاعات ایالات متحده گفته بود که اسرائیل در حال بررسی یک حمله محدود و محدود در داخل ایران است، زیرا آنها احساس می‌کنند با توجه به مقیاس بی‌سابقه حمله ایران، باید با نوعی اقدام جنبشی پاسخ دهند.
  7. متحدان غربی اسرائیل پس از حمله روز شنبه ایران به دفاع از آن پرداختند و در عین حال خواستار خویشتنداری شدند.
  8. دو مقام اسرائیلی به سی ان ان گفتند که بنی گانتز، یکی از اعضای کلیدی کابینه جنگ اسرائیل، برای واکنش سریع به این حمله فشار آورده بود و استدلال می‌کردند که هر چه اسرائیل پاسخ خود را بیشتر به تأخیر بیندازد، جلب حمایت بین‌المللی برای آن دشوارتر خواهد بود.
  9. برخی از مقامات تندرو پا را فراتر گذاشته اند. ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل گفت که اسرائیل در پاسخ باید «دیوانه شود».  به نظر می‌رسد بن گویر از حمله گزارش‌شده اسرائیل انتقاد می‌کند و پاسخی تک کلمه‌ای را در اوایل صبح جمعه منتشر می‌کند – کلمه‌ای عامیانه به معنای «لنگ» یا «ضعیف».
  10. بدیهی است که هیچ یک از طرفین مایل یا حاضر نیستند به یک جنگ همه جانبه تبدیل نزدیک شوند به ویژه اسرائیلی‌ها که نمی‌توانند بدون حمایت کامل آمریکایی‌ها، چه نظامی و چه سیاسی، وارد یک جنگ همه جانبه شوند.

 

سی ان ان؛ یک مقام آمریکایی روز جمعه به سی ان ان گفت که اسرائیل یک حمله نظامی در داخل ایران انجام داده است، تشدید بالقوه خطرناک در درگیری خاورمیانه که به سرعت در حال گسترش است و مقامات دولت ایران تاکنون به دنبال آن بوده اند که آن را کم اهمیت جلوه دهند.

رسانه‌های دولتی بامداد جمعه گزارش دادند که سامانه‌های پدافند هوایی ایران در شهرهای اصفهان و تبریز پس از شنیده شدن سه انفجار در نزدیکی یک پایگاه هوایی بزرگ در نزدیکی اصفهان فعال شدند.

سرلشکر عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، انفجارهای آسمان اصفهان را مربوط به شلیک سامانه‌های ضدهوایی به چیزی مشکوک دانست که هیچ خسارتی در پی نداشته است.  برخی دیگر از مقامات ایرانی گفتند که پدافند هوایی سه پهپاد را رهگیری کرده است و هیچ گزارشی مبنی بر حمله موشکی وجود ندارد.

ایران منبع این حمله را مشخص نکرده است

دومین مقام ارشد آمریکایی گفت که ایالات متحده روز پنجشنبه در مورد حمله مورد نظر اسرائیل در روزهای آینده اطلاع رسانی شد، اما پاسخ را تایید نکرد.  آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، بعداً تأیید کرد که ایالات متحده «در هیچ عملیات تهاجمی شرکت نداشته است»، اما بر دفاع اسرائیل و کاهش تنش تمرکز کرده است.

آنتونیو تاجانی، وزیر امور خارجه ایتالیا در یک کنفرانس مطبوعاتی برای پایان دادن به نشست گروه هفت در کاپری ایتالیا که بلینکن نیز در آن حضور داشت، گفت: ایالات متحده در آخرین لحظه از حمله به ایران مطلع شد.

چندین خبرگزاری دولتی گزارش دادند که سایت‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران امن هستند و به نظر می‌رسد دامنه حمله محدود است.

به نظر می‌رسد رسانه‌های ایرانی با پخش صحنه‌های آرام از اصفهان که نشان می‌دهد ساکنان در حال قدم زدن در پارک‌ها و بازدید از مکان‌های دیدنی هستند، ابعاد حمله روز جمعه را بیشتر به حداقل رساندند.  ترافیک عادی گزارش شده و فرودگاه نیز پس از لغو یا توقف کوتاه پروازها در اوایل روز جمعه، بازگشایی شده است.

گزارش‌ها از حمله روز جمعه ساعاتی پس از آن منتشر شد که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران به سی‌ان‌ان گفت که اگر اسرائیل هر گونه اقدام نظامی بیشتری علیه ایران انجام دهد، پاسخ آن «فوری و در حداکثر سطح» خواهد بود.

وی با بیان اینکه این هشدار از طریق سفارت سوئیس در تهران به کاخ سفید ابلاغ شده است، افزود: اگر رژیم اسرائیل یک بار دیگر مرتکب خطای فاحش شود، پاسخ ما برای آنها قاطع، قطعی و تأسف‌آور خواهد بود.

پس از حمله مستقیم بی‌سابقه ایران به اسرائیل در اواخر روز شنبه، تنش‌ها در سراسر خاورمیانه همچنان بر لبه چاقو باقی مانده است.  این حمله که طی آن ایران بیش از 300 پهپاد و موشک کروز به سمت اسرائیل پرتاب کرد، در پاسخ به حمله مشکوک اسرائیل به مجتمع دیپلماتیک ایران در دمشق، پایتخت سوریه، در 1 آوریل انجام شد که در آن یک فرمانده ارشد و چندین تن دیگر کشته شدند.  .

رسانه دولتی سوریه، سانا، روز جمعه به نقل از یک منبع نظامی گزارش داد، به طور جداگانه، پس از حمله رژیم صهیونیستی که «سایت های پدافند هوایی ما در منطقه جنوبی» را هدف قرار داد، «تلفات مادی» در جنوب سوریه گزارش شد.  ارتش اسرائیل اعلام کرد که در مورد گزارش های رسانه های خارجی اظهار نظر نمی کند.

ارتش اسرائیل روز جمعه در پاسخ به سوال سی‌ان‌ان در مورد گزارش‌هایی مبنی بر انفجار در ایران، گفت که نمی‌تواند اظهارنظری ارائه کند.

در پایان نشست سه روزه خود در کاپری، گروه ۷ از همه طرف‌های منطقه خواست تا از تشدید بیشتر تنش جلوگیری کنند.  ایمن صفدی، وزیر امور خارجه اردن نیز هشدار داد که این حملات خطر «کشیدن منطقه به درگیری بیشتر» را تهدید می‌کند و افزود: «انتقام‌جویی‌های اسرائیل و ایران باید پایان یابد.

ایران ساعاتی پیش نسبت به پاسخ «حداکثر» هشدار داده بود

اقدام اسرائیل در ایران جدیدترین اقدام تشدیدکننده در منطقه‌ای است که جنگ ویرانگر اسرائیل در غزه پس از حمله وحشیانه حماس در 7 اکتبر تحت تاثیر قرار گرفته است.  در آن حمله بیش از 1200 نفر که اکثراً غیرنظامی بودند کشته شدند و بیش از 200 نفر دیگر گروگان گرفته شدند.

به گفته مقامات فلسطینی، بمباران و محاصره غزه توسط اسرائیل بیش از 33000 فلسطینی را کشته است، باعث تخریب گسترده این منطقه شده و جرقه یک بحران انسانی را برانگیخته است که در آن بیش از 1 میلیون نفر با سطوح “فاجعه بار” گرسنگی روبرو هستند.

این مقام ارشد آمریکایی به سی‌ان‌ان گفت، پیش از حمله روز جمعه اسرائیل، انتظار آمریکا این بود که این کشور تأسیسات غیرنظامی یا هسته‌ای ایران را هدف قرار ندهد. قبلاً گزارش داده بود که اسرائیل به ایالات متحده گروه ۷ گفته است که پاسخش به حملات آخر هفته محدود خواهد بود.  اطلاعات ایالات متحده پیشنهاد کرده بود که اسرائیل در حال بررسی یک حمله محدود و محدود در داخل ایران است، زیرا آنها احساس می‌کنند با توجه به مقیاس بی‌سابقه حمله ایران، باید با نوعی اقدام جنبشی پاسخ دهند.

این مقام ارشد افزود: برد اهداف “هرگز با عبارات دقیق مشخص نشده است، اما مکان های هسته ای و غیرنظامی به وضوح در آن دسته قرار نمی گیرند.”

خواستار خویشتنداری است

متحدان غربی اسرائیل پس از حمله روز شنبه ایران به دفاع از آن پرداختند و در عین حال خواستار خویشتنداری شدند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفت که او باید حملات ایران را یک پیروزی بداند، زیرا این حملات تا حد زیادی ناموفق بوده و توانایی اسرائیل برای دفاع از خود را نشان داده است. یک مقام ارشد دولت پیشتر به سی ان ان گفته بود بایدن قبلاً به نتانیاهو گفته بود که ایالات متحده در پاسخ به این اقدام در هیچ عملیات تهاجمی علیه ایران شرکت نخواهد کرد.

دو مقام اسرائیلی به سی ان ان گفتند که بنی گانتز، یکی از اعضای کلیدی کابینه جنگ اسرائیل، برای واکنش سریع به این حمله فشار آورده بود و استدلال می‌کردند که هر چه اسرائیل پاسخ خود را بیشتر به تأخیر بیندازد، جلب حمایت بین‌المللی برای آن دشوارتر خواهد بود.

برخی از مقامات تندرو پا را فراتر گذاشته اند.  ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل گفت که اسرائیل در پاسخ باید «دیوانه شود».  به نظر می‌رسد بن گویر از حمله گزارش‌شده اسرائیل انتقاد می‌کند و پاسخی تک کلمه‌ای را در اوایل صبح جمعه منتشر می‌کند – کلمه‌ای عامیانه به معنای «لنگ» یا «ضعیف».

یایر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل، اظهار نظر بن گویر را “نابخشودنی” خواند.لاپید گفت: هرگز یک وزیر در کابینه امنیتی چنین آسیب سنگینی به امنیت کشور، وجهه و جایگاه بین المللی آن وارد نکرده است.

یاسمین الجمال، مشاور سابق وزارت دفاع ایالات متحده در خاورمیانه، به سی‌ان‌ان گفت که حملات تلافی‌جویانه اسرائیل و ایران در مورد «جلوگیری و ارسال پیام» بوده است.

بدیهی است که هیچ یک از طرفین مایل یا حاضر نیستند به یک جنگ همه جانبه تبدیل شوند.  به ویژه اسرائیلی‌ها نمی‌توانند بدون حمایت کامل آمریکایی‌ها، چه نظامی و چه سیاسی، وارد یک جنگ همه جانبه شوند، چیزی که پرزیدنت بایدن به صراحت اعلام کرد که مایل به ارائه آن نیست.»

الجمال گفت حمله گزارش شده اسرائیل برای این بود که به ایران بگوید: «اگر بخواهیم می توانیم به سایت های هسته ای شما برسیم.  ما می دانیم آنها کجا هستند و حتی اگر این بار به آنها ضربه نزدیم – می توانیم این کار را انجام دهیم.

https://www.cnn.com/2024/04/18/middleeast/isfahan-iran-explosion-intl-hnk/index.html

 

 

منبع: سی ان ان

ترجمه و تلحیص: دنیای تحلیل

دیدگاهتان را بنویسید