حمله اسرائیل به ایران پس از انشعابات داخلی و فشار ایالات متحده به دقت بررسی شده است

 

  1. سه منبع آگاه گفتند، کابینه جنگ نتانیاهو ابتدا طرح حمله دوشنبه شب به داخل خاک ایران را برای پاسخ قاطعانه به موشک‌ها و پهپادهای شنبه گذشته از ایران تصویب کرده بود، اما در آخرین لحظه از آن عقب‌نشینی کرد.
  2. این منابع گفتند که در آن زمان، سه عضو رای‌دهنده کابینه جنگ به شدت آن را رد کرده بودند. در مواجهه با اختلافات کابینه و هشدارهای شدید شرکا از جمله ایالات متحده و کشورهای حوزه خلیج فارس مبنی بر عدم تشدید تنش و آگاهی از لزوم حفظ افکار بین المللی در کنار اسرائیل، برنامه های مقابله با آن دو بار به تعویق افتاد.
  3. قبل از حمله، سخنگوی اداره ملی دیپلماسی عمومی دولت به نقل از نتانیاهو گفت که اسرائیل به هر طریقی که صلاح بداند از خود دفاع خواهد کرد.
  4. به نظر می‌رسد که حمله نهایی روز جمعه یک پایگاه نیروی هوایی ایران در نزدیکی شهر اصفهان، در داخل کشور و به اندازه کافی نزدیک به تاسیسات هسته‌ای برای ارسال پیامی از دستیابی اسرائیل به تجهیزات ایران بوده‌است.
  5. ایران اعلام کرد که سامانه‌های دفاعی این کشور اوایل روز جمعه سه پهپاد را بر فراز پایگاهی در نزدیکی اصفهان سرنگون کردند. اسرائیل در مورد این حادثه چیزی نگفته است.
  6. یک مقام ایرانی به رویترز گفت نشانه‌هایی وجود دارد که پهپادها از داخل ایران توسط «نفوذی‌ها» پرتاب شده‌اند که بتواند نیاز به انتقام را از بین ببرد.
  7. ایتامار رابینوویچ، سفیر سابق اسرائیل در واشنگتن گفت: «اسرائیل سعی کرد کنش خود را بین نیاز به پاسخ و تمایل برای وارد نشدن به چرخه تشدید جنگ، تنظیم کند. او این وضعیت را به عنوان یک رقص توصیف کرد که هر دو طرف قصد و گام های بعدی خود را به یکدیگر اعلام کردند.»
  8. تحلیلگران و مقامات سابق اسرائیل گفته‌اند که گزینه‌های اسرائیل از حمله به تاسیسات استراتژیک ایران، از جمله سایت‌های هسته‌ای یا پایگاه‌های سپاه پاسداران، تا عملیات مخفیانه، ترورهای هدفمند و حملات سایبری به تاسیسات استراتژیک صنعتی و تاسیسات هسته‌ای را شامل می‌شود.
  9. مقامات ایرانی هشدار داده بودند که یک حمله بزرگ اسرائیل باعث تلافی فوری خواهد شد. یک مقام ارشد ایرانی گفت: گزینه‌های ایران برای پاسخ شامل بستن تنگه هرمز که حدود یک پنجم نفت جهان از آن عبور می‌کند، ترغیب نیروهای نیابتی برای ضربه زدن به منافع اسرائیل یا ایالات متحده و استقرار موشک‌هایی است که قبلاً استفاده نشده بودند.
  10. این حمله سنجیده در حالی که میانه‌روهای اسرائیل در داخل، همسایگان و شرکای بین‌المللی آن را راضی می‌کرد، با ناامیدی تندروهای کابینه نتانیاهو مواجه شد. ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی، که حزب ملی‌گرای فوق‌العاده او یکی از حامیان اصلی ائتلاف نتانیاهو است، تنها کلمه‌ای را در ایکس منتشر کرد که «ضعف» است.

 

فارن پالیسی؛ دبی/ اورشلیم، 19 آوریل (رویترز) – حمله آشکار اسرائیل به ایران پس از چند روز بی‌اعتمادی کوچک بود و به نظر می‌رسید که خطرات یک جنگ بزرگ را کاهش دهد، حتی اگر این واقعیت محض اصلاً تابوی حملات مستقیم تهران را در هم شکست.

سه منبع آگاه گفتند، کابینه جنگ نتانیاهو ابتدا طرح حمله دوشنبه شب به داخل خاک ایران را برای پاسخ قاطعانه به موشک‌ها و پهپادهای شنبه گذشته از ایران تصویب کرده بود، اما در آخرین لحظه از آن عقب‌نشینی کرد.

این منابع گفتند که در آن زمان، سه عضو رای‌دهنده کابینه جنگ به شدت آن را رد کرده بودند. در مواجهه با اختلافات کابینه و هشدارهای شدید شرکای خود از جمله ایالات متحده و کشورهای حوزه خلیج فارس مبنی بر عدم تشدید تنش، و آگاهی از لزوم حفظ افکار بین المللی در کنار اسرائیل، برنامه های مقابله با آن دو بار به تعویق افتاد.  مقامات دولتی گفتند که دو جلسه کابینه جنگ نیز دو بار به تعویق افتاد. دفتر نتانیاهو به درخواست ها برای اظهار نظر درباره این داستان پاسخی نداد.  قبل از حمله، سخنگوی اداره ملی دیپلماسی عمومی دولت به نقل از نتانیاهو گفت که اسرائیل به هر طریقی که صلاح بداند از خود دفاع خواهد کرد.

رویترز با ده ها منبع در اسرائیل، ایران و در منطقه خلیج فارس و همچنین ایالات متحده صحبت کرد و آنها شش روز تلاش های دیوانه وار در خلیج فارس، ایالات متحده و برخی از برنامه ریزان جنگ اسرائیل را برای محدود کردن پاسخ به اولین اقدام ایران توصیف کردند.

به نظر می‌رسد که حمله نهایی روز جمعه یک پایگاه نیروی هوایی ایران در نزدیکی شهر اصفهان، در اعماق داخل کشور و به اندازه کافی نزدیک به تاسیسات هسته‌ای برای ارسال پیامی از دستیابی اسرائیل به تجهیزات ایران بوده‌است.

ایران اعلام کرد که سامانه‌های دفاعی این کشور اوایل روز جمعه سه پهپاد را بر فراز پایگاهی در نزدیکی اصفهان سرنگون کردند.  اسرائیل در مورد این حادثه چیزی نگفته است.  آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده گفت که ایالات متحده در هیچ عملیات تهاجمی شرکت نداشته است.

یک مقام ایرانی به رویترز گفت نشانه‌هایی وجود دارد که پهپادها از داخل ایران توسط «نفوذی‌ها» پرتاب شده‌اند که می‌تواند نیاز به انتقام را از بین ببرد.

یک منبع آگاه با ارزیابی های اطلاعاتی غرب از این حادثه همچنین گفت که شواهد اولیه حاکی از پرتاب هواپیماهای بدون سرنشین اسرائیل از داخل خاک ایران است.  وزارت خارجه ایران به درخواست برای اظهار نظر پاسخی نداد.

ایتامار رابینوویچ، سفیر سابق اسرائیل در واشنگتن گفت: «اسرائیل سعی کرد کنش خود را بین نیاز به پاسخ و تمایل برای وارد نشدن به چرخه تشدید جنگ، تنظیم کند. او این وضعیت را به عنوان یک رقص توصیف کرد که هر دو طرف قصد و گام های بعدی خود را به یکدیگر اعلام کردند.»

عبدالرحمن الراشد، تحلیلگر کهنه کار سعودی، به رویترز گفت: “آرامش عظیمی در سراسر منطقه خلیج فارس وجود دارد. به نظر می رسد این حمله محدود و متناسب بوده و خسارات محدودی به بار آورده است. من آن را کاهش تنش می دانم.”

فراخوان بایدن

تصمیم به عقب‌نشینی از اقدام گسترده‌تر و فوری‌تر در این هفته بر فشارهای رقابتی بر دولت نتانیاهو پس از شلیک بیش از 300 پهپاد و موشک‌های بالستیک و کروز توسط ایران در شنبه شب تاکید کرد.

با گشوده شدن رگبار ایران، دو تن از اعضای کابینه جنگ، گانتز و گادی آیزنکوت، هر دو از فرماندهان سابق نیروهای مسلح، می خواستند بلافاصله پس از تماس با جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و در مواجهه با دیدگاه های متفاوت از سوی دیگر، قبل از موافقت با توقف پاسخ دهند.

سخنگوی گانتز، یک میانه رو که پس از حمله حماس به اسرائیل در اکتبر گذشته به دولت اضطراری نتانیاهو پیوست، به درخواست برای اظهار نظر پاسخی نداد.

وزارت خارجه ایالات متحده از اظهار نظر در مورد سؤالات درباره تصمیم گیری اسرائیل خودداری کرد.  بلینکن روز جمعه گفت که واشنگتن در حال تلاش برای کاهش تنش است.  کاخ سفید بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

آریه دری، رئیس یکی از احزاب افراطی ارتدوکس در ائتلاف نتانیاهو، که دارای وضعیت ناظر در کابینه جنگ است و عموماً نسبت به اقدامات شدید محتاط بوده است، قاطعانه با حمله فوری به ایران مخالف بود، زیرا معتقد بود این حمله می تواند ایران را به خطر بیندازد.

دری به روزنامه “حدرچ” گفت: “ما باید به حرف های شرکا و دوستانمان در جهان نیز گوش دهیم. من این را به صراحت می گویم: من هیچ شرم یا ضعفی در این کار نمی بینم.”

تحلیلگران و مقامات سابق اسرائیل گفته‌اند که گزینه‌های اسرائیل از حمله به تاسیسات استراتژیک ایران، از جمله سایت‌های هسته‌ای یا پایگاه‌های سپاه پاسداران، تا عملیات مخفیانه، ترورهای هدفمند و حملات سایبری به تاسیسات استراتژیک صنعتی و تاسیسات هسته‌ای را شامل می‌شود.

عبدالعزیز الساغر، رئیس مرکز تحقیقات خلیج فارس مستقر در عربستان، گفت که کشورهای خلیج به طور فزاینده ای نگران بودند که این وضعیت به یک آتش سوزی شدید منطقه ای تبدیل شود که ممکن است خارج از کنترل یا توانایی هر کسی باشد.

عربستان سعودی و امارات متحده عربی علناً خواستار حداکثر “خود خویشتنداری” شده بودند تا منطقه را از یک جنگ گسترده تر نجات دهند.

ساغر گفت که کشورهای خلیج به ایالات متحده در مورد خطر تشدید تنش هشدار داده اند و استدلال می کنند که اسرائیل باید فقط یک حمله محدود بدون تلفات یا خسارات قابل توجهی انجام دهد که می تواند انتقام بزرگی را برانگیزد.

یک منبع ارشد اطلاعاتی منطقه گفت که این پیام در چند روز گذشته توسط اردنی‌ها، سعودی‌ها و قطری‌ها از طریق کانال‌های مستقیم امنیتی و دیپلماتیک “به شدت مخابره شد”. تا روز پنجشنبه، چهار منبع دیپلماتیک و دولتی در منطقه ابراز اطمینان کردند که پاسخ محدود و متناسب خواهد بود.

پیش از حمله شبانه اسرائیل، یک منبع منطقه ای که در مورد تفکر اسرائیل مطلع شده بود، گفت که هدف از این پاسخ کاهش یا اجتناب کامل از تلفات است و احتمالاً یک پایگاه نظامی را هدف قرار خواهد داد.

یک منبع در دولت خلیج فارس که از این مسائل آگاه است، گفت: پرواز جنگنده‌های F-35 از اسرائیل به ایران، یا پرتاب موشک از اسرائیل تقریباً به طور قطع حریم هوایی کشورهای همسایه را نقض می‌کند و باعث خشم کشورهای عربی می‌شود که نتانیاهو از مدت‌ها پیش به دنبال آن بود که آنها را به عنوان متحدان استراتژیک پرورش دهد.  .

این منبع گفت: او نمی توانست «فقط با جت های جنگنده F-35 در سراسر منطقه پرواز کند و ایران یا سایت های هسته ای آن را بمباران کند».

مقامات ایرانی هشدار داده بودند که یک حمله بزرگ اسرائیل باعث تلافی فوری خواهد شد. یک مقام ارشد ایرانی گفت: گزینه‌های ایران برای پاسخ شامل بستن تنگه هرمز که حدود یک پنجم نفت جهان از آن عبور می‌کند، ترغیب نیروهای نیابتی برای ضربه زدن به منافع اسرائیل یا ایالات متحده و استقرار موشک‌هایی است که قبلاً استفاده نشده بودند.

این حمله سنجیده در حالی که میانه‌روهای اسرائیل در داخل، همسایگان و شرکای بین‌المللی آن را راضی می‌کرد، با ناامیدی تندروهای کابینه نتانیاهو مواجه شد. ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی، که حزب ملی‌گرای فوق‌العاده او یکی از حامیان اصلی ائتلاف نتانیاهو است، تنها کلمه‌ای را در ایکس منتشر کرد که «ضعف» است.

 

https://foreignpolicy.com/2024/04/19/iran-israel-strike-retaliation-isfahan-escalation-war/

 

 

منبع: فارن پالیسی

ترجمه و تلخیص: دنیای تحلیل

دیدگاهتان را بنویسید