تهران حملات گزارش شده اسرائیل را کم اهمیت جلوه می دهد و هیچ انتقامی را نشان نمی دهد!

  1. خبری مبنی بر انفجارها در روز جمعه بر فراز یکی از شهرهای ایران منعکس شده که منابع آن را حمله اسرائیل توصیف کردند، اما تهران این حادثه را کم اهمیت جلوه داد و نشان داد که هیچ برنامه ای برای انتقام ندارد – پاسخی که به نظر می رسید برای جلوگیری از جنگ در سطح منطقه ارزیابی شود.
  2. به نظر می رسد مقیاس محدود حمله و پاسخ خاموش ایران نشان دهنده تلاش موفقیت آمیز دیپلمات هایی است که از زمان حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل در شنبه گذشته برای جلوگیری از جنگ همه جانبه تلاش می کنند.
  3. یک مقام ارشد ایرانی به رویترز گفت که هیچ برنامه‌ای برای پاسخگویی علیه اسرائیل برای این حادثه وجود ندارد.
  4. این مقام مسئول گفت: “منبع خارجی حادثه تایید نشده است. ما هیچ حمله خارجی دریافت نکرده ایم و بحث بیشتر به سمت نفوذ است تا حمله.”
  5. جاناتان لرد، رئیس برنامه امنیتی خاورمیانه در مرکز امنیت جدید آمریکا، یک اندیشکده آمریکایی، گفت که «به نظر می رسد که ایران به دنبال به حداقل رساندن تأثیر حمله است.».
  6. وزرای خارجه گروه هفت دموکراسی صنعتی در بیانیه مشترکی در پایان نشستی در ایتالیا با حضور بلینکن گفتند، با توجه به گزارش‌های اعتصاب‌ها در 19 آوریل، ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم تا برای جلوگیری از تشدید تنش تلاش کنند.
  7. رسانه‌های اسرائیلی از نقل قول مستقیم از مقامات اسرائیلی خودداری کردند و در عوض به گزارش‌های رسانه‌های خارجی اشاره کردند که به نقل از منابع اسرائیلی تأیید کردند که اسرائیل پشت این حملات بوده است. برخی از اسرائیلی ها گفته‌اند که هدف نشان دادن توانایی حمله بدون ایجاد آسیب است.

 

رویترز؛ انفجارها در روز جمعه بر فراز یکی از شهرهای ایران منعکس شد که منابع آن را حمله اسرائیل توصیف کردند، اما تهران این حادثه را کم اهمیت جلوه داد و نشان داد که هیچ برنامه ای برای انتقام ندارد – پاسخی که به نظر می رسید برای جلوگیری از جنگ در سطح منطقه ارزیابی شود.

به نظر می رسد مقیاس محدود حمله و پاسخ خاموش ایران نشان دهنده تلاش موفقیت آمیز دیپلمات هایی است که از زمان حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل در شنبه گذشته برای جلوگیری از جنگ همه جانبه تلاش می کنند.

رسانه ها و مقامات ایرانی تعداد کمی از انفجارها را توصیف کردند که به گفته آنها ناشی از برخورد پدافند هوایی با سه پهپاد بر فراز شهر اصفهان در مرکز ایران است.  قابل ذکر است که آنها از این حادثه به عنوان حمله “نفوذی” به جای اسرائیل یاد کردند و نیاز به انتقام را نادیده گرفتند.

یک مقام ارشد ایرانی به رویترز گفت که هیچ برنامه‌ای برای پاسخگویی علیه اسرائیل برای این حادثه وجود ندارد.

این مقام مسئول گفت: “منبع خارجی حادثه تایید نشده است. ما هیچ حمله خارجی دریافت نکرده ایم و بحث بیشتر به سمت نفوذ است تا حمله.”

جاناتان لرد، رئیس برنامه امنیتی خاورمیانه در مرکز امنیت جدید آمریکا، یک اندیشکده آمریکایی، گفت که «به نظر می رسد نشان می دهد که ایران به دنبال کناره گیری از طاقچه، به حداقل رساندن تأثیر حمله است، و شاید  از اینجا از نردبان تشدید به پایین برگرد».

اسرائیل در مورد این حادثه چیزی نگفته و متحدش واشنگتن حاضر به جلب نظر نشد.  آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در یک کنفرانس مطبوعاتی در ایتالیا، در پاسخ به این سؤال که مکرراً در این مورد پرسیده شد، گفت که جز این که بگوید ایالات متحده به امنیت اسرائیل متعهد است اما در هیچ عملیات تهاجمی دخالتی ندارد، اظهار نظری نخواهد کرد.

خشونت بین اسرائیل و نیروهای نیابتی ایران در سراسر خاورمیانه در طول شش ماه خونریزی در غزه تشدید شده است و این نگرانی را ایجاد کرده است که جنگ سایه طولانی مدت دشمنان ممکن است به یک درگیری مستقیم تبدیل شود.

اسرائیل گفته بود که پس از حملات روز شنبه، اولین حمله مستقیم ایران به اسرائیل، که پس از سرنگونی صدها موشک و پهپاد توسط اسرائیل و متحدانش هیچ کشته ای در پی نداشت، تلافی خواهد کرد.

تهران این حملات را در پاسخ به حمله هوایی احتمالی اسرائیل در 1 آوریل آغاز کرد که در آن ساختمانی در محوطه سفارت ایران در دمشق ویران شد و چندین افسر ایرانی از جمله یک ژنرال ارشد کشته شدند.

فراخوان برای آرامش

متحدان از جمله ایالات متحده در تمام هفته فشار آورده بودند تا اطمینان حاصل شود که هرگونه اقدام تلافی جویانه بیشتر به گونه ای تنظیم می شود که باعث تشدید بیشتر نشود.  وزرای خارجه بریتانیا و آلمان این هفته از اورشلیم دیدن کردند و کشورهای غربی برای آرام کردن اسرائیل تحریم‌های ایران را تشدید کردند.

روز جمعه هیچ خبری از اسرائیل مبنی بر اینکه آیا ممکن است اقدامات بیشتری برنامه ریزی شود یا خیر، منتشر نشد.  به غیر از حملات مستقیم به خاک ایران، راه‌های حمله دیگری نیز دارد، از جمله حملات سایبری و حمله به نمایندگی‌های ایران در جاهای دیگر.

ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی راست‌گرای افراطی، در نشانه‌ای از فشار در دولت راست‌گرای اسراییل برای پاسخی قوی‌تر، پس از حملات روز جمعه تنها کلمه‌ای را در ایکس منتشر کرد: «ضعف».

کشورهای سراسر جهان خواستار آرامش شدند

وزرای خارجه گروه هفت دموکراسی صنعتی در بیانیه مشترکی در پایان نشستی در ایتالیا با حضور بلینکن گفتند، با توجه به گزارش‌های اعتصاب‌ها در 19 آوریل، ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم تا برای جلوگیری از تشدید تنش تلاش کنند.

آنها همچنین خواستار آتش‌بس در نوار غزه، آزادی گروگان‌هایی که توسط حماس در آنجا نگهداری می‌شوند، هجوم کمک‌ها به غیرنظامیان در غزه و از اسرائیل برای جلوگیری از حمله به رفح، آخرین پناهگاه بیش از یک میلیون غزه، شدند.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا گفت: «کاملاً ضروری است که منطقه باثبات بماند و همه طرف‌ها از اقدام بیشتر خودداری کنند».  تماس های مشابهی از پکن، مسکو و کشورهای عربی در منطقه صورت گرفت.

در بازارهای مالی، سهام جهانی کاهش یافت، قیمت نفت افزایش یافت و بازده اوراق قرضه ایالات متحده کاهش یافت زیرا معامله گران نگران خطرات بودند.

به اسراییل اشاره نشده است

در ایران، گزارش‌های خبری در مورد حادثه روز جمعه هیچ اشاره‌ای به اسراییل نکردند و تلویزیون دولتی تحلیلگران و کارشناسانی را پخش کرد که به نظر می‌رسید نسبت به این مقیاس نادیده گرفته می‌شدند.  یک تحلیلگر به تلویزیون دولتی گفت که پهپادهای کوچکی که توسط “نفوذی ها از داخل ایران” پرواز می کردند توسط پدافند هوایی در اصفهان سرنگون شده اند.

تلویزیون دولتی ایران گفت: اندکی پس از نیمه شب، “سه پهپاد در آسمان اصفهان مشاهده شد که سامانه پدافند هوایی فعال شد و این پهپادها را در آسمان منهدم کرد.”

رسانه‌های اسرائیلی از نقل قول مستقیم از مقامات اسرائیلی خودداری کردند و در عوض به گزارش‌های رسانه‌های خارجی اشاره کردند که به نقل از منابع اسرائیلی تأیید می‌کردند که اسرائیل پشت این حملات بوده است.

برخی از اسرائیلی ها پیشنهاد کردند که هدف نشان دادن توانایی حمله بدون ایجاد آسیب است.  یکی از روزنامه ها آن را به داستانی در کتاب مقدس از پادشاه آینده تشبیه می کند که دیوید یک تکه را از لباس دشمن جدا می کند وقتی فرصتی برای کشتن او پیدا می کند.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، پیش از حمله روز جمعه به اسرائیل هشدار داده بود که تهران به هرگونه حمله به خاک خود “پاسخ سختی” خواهد داد.

ایران روز پنجشنبه به شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت که اسرائیل “باید مجبور به توقف هرگونه ماجراجویی نظامی بیشتر علیه منافع ما” شود، زیرا دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داد که خاورمیانه در “لحظه ای از حداکثر خطر” قرار دارد.

تا صبح، ایران فرودگاه ها و حریم هوایی را که در جریان حملات بسته شده بودند، بازگشایی کرده بود.

حمله اسرائیل به غزه پس از حمله اسلام گرایان حماس به اسرائیل در 7 اکتبر آغاز شد و بر اساس آمار اسرائیل، 1200 نفر کشته شدند.  به گفته وزارت بهداشت غزه، حمله نظامی اسرائیل به غزه منجر به کشته شدن 34000 فلسطینی شده است.

گروه‌های مورد حمایت ایران با انجام حملاتی از لبنان، یمن و عراق، حمایت خود را از فلسطینی‌ها اعلام کرده‌اند و این نگرانی را ایجاد کرده‌اند که درگیری غزه به یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر تبدیل شود.

در همین حال، در پاریس، پایتخت فرانسه، پلیس کنسولگری ایران، جایی که مردی تهدید به منفجر کردن خود کرده بود، رادیو اروپا 1 و تلویزیون بی اف ام را محاصره کرد.  پلیس در صحنه حضور داشت.

https://www.reuters.com/world/middle-east/israeli-missiles-hit-site-iran-abc-news-reports-2024-04-19/

 

 

منبع: رویترز

ترجمه و تلخیص: دنیای تحلیل

دیدگاهتان را بنویسید