بازی های دیپلماتیک هند و ایران جذاب است

خلاصه تحلیل:

  1. Deccanherald رسانه هندی این تحلیل خود را به رابطه هند و ایران اختصاص داده‌است.

  2. تحلیلگر هندی بر این باور است که روابط هند و ایران از زمان نزدیکی هند به آمریکا و اسرائیل بسیار تیره شده‌بود اما دقیقا زمانی که دنیا درگیر جنگ اسرائیل و فلسطین است هند تصمیم گرفت، مجدد روابط خود را با دوستان قدیمی خود بازیابی کند.

  3. سفر وزیر امورخارجه هند به تهران در موقعیتی که حوثی‌ها مشغول حملات موشکی در دریای سرخ هستند و دقیقا بلافاصله پس از سفر به روسیه نشان دهنده تلاش این کشور برای برقراری رابطه دوستانه با ایران است.

  4. هند پس از تحریم‌های آمریکا، خرید نفت از ایران را متوقف کرده بود یکی از پیامدهای ناگوار تحریم ها کند شدن پروژه بندر چابهار توسط هند بوده است. به نظر می رسد که این باور در دهلی وجود دارد که این پروژه اتصال که عبور از پاکستان به افغانستان و آسیای میانه را پیش بینی می کرد، با طرح کریدور جدید هند – خاورمیانه – اروپا بی ربط شده است.

  5. در واکنش به این تحریم ها، ایران یک همکاری بلند مدت با چین امضا کرد که ظاهرا پکن میلیاردها دلار در زمینه ارتباطات و زیرساخت در ایران سرمایه گذاری خواهد کرد.

  6. وزیر امور خارجه هند در ماه نوامبر به ایران سفر کرد تا به ایرانیان اطمینان دهد که دهلی علاقه خود را به چابهار از دست نداده است. در این مرحله، با هدف قرار دادن کشتی های هندی توسط حوثی ها، مهم بود که به تهران نشان داده شود که دهلی دوست باقی می ماند، اما اگر هدف گیری ادامه یابد، دهلی ممکن است مجبور شود در دفاع از خود گام هایی بردارد.

  7. اما به طور کلی این تحلیگر هندی با ا ارائه مثال‌هایی مانند؛ توجه وزیر هندی به زبان فارسی و.. در تلاش است تا اثبات کند که امروز هند تا چه اندازه به برقراری رابطه دوستانه با ایران تمایل دارد.

 

هند در یک سالی که جهان درگیر بی ثباتی است، قصد دارد دوستان قدیمی خود را دوباره کشف کند.

زمان سفر وزیر امور خارجه به تهران با حمایت ایران زمانی که حوثی های تحت حمایت ایران در یمن خطوط کشتیرانی مهم در دریای سرخ و همچنین اطراف آن را با حملات موشکی گرم کرده اند، ظاهراً برای انتقام از حمله وحشیانه اسرائیل علیه فلسطینیان، بسیار مهم است.

سفر وی به تهران چند روز پس از سفر پنج روزه اش به مسکو صورت گرفت تا با روسیه روابط خوبی داشته باشد. روابط هند با ایران مدتی است که به دلیل نزدیکی دهلی به آمریکا و اسرائیل تیره شده بود. در سال ۲۰۱۸، دهلی به احترام تحریم های آمریکا که پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از توافق هسته ای ایران اعمال شد، خرید نفت از ایران را متوقف کرد.

یکی از پیامدهای ناگوار تحریم ها کند شدن پروژه بندر چابهار توسط هند بوده است. در واقع، به نظر می رسد که این باور در دهلی وجود دارد که این پروژه اتصال که عبور از پاکستان به افغانستان و آسیای میانه را پیش بینی می کرد، با طرح کریدور جدید هند – خاورمیانه – اروپا بی ربط شده است.

در واکنش به این تحریم ها، ایران یک همکاری بلند مدت با چین امضا کرد که ظاهرا پکن میلیاردها دلار در زمینه ارتباطات و زیرساخت در ایران سرمایه گذاری خواهد کرد. دیدار جایشانکار پس از آن صورت می گیرد که وینی کواترا،

وزیر امور خارجه هند در ماه نوامبر به ایران سفر کرد تا به ایرانیان اطمینان دهد که دهلی علاقه خود را به چابهار از دست نداده است.

در این مرحله، با هدف قرار دادن کشتی های هندی توسط حوثی ها، مهم بود که به تهران نشان داده شود که دهلی دوست باقی می ماند، اما اگر هدف گیری ادامه یابد، دهلی ممکن است مجبور شود در دفاع از خود گام هایی بردارد.

در این دیدار اختلافات ایران و هند بر سر این مناقشه که چه کسی آن را آغاز کرده و چه کسی باید به آن پایان دهد، مشهود بود. در حالی که جایشانکار در دیدار با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه  بر موضع دهلی نو درباره جنگ اسرائیل در غزه، حمایت هند از گفت وگو، دیپلماسی و راه حل دو کشوری به علاوه لزوم جلوگیری از تلفات غیرنظامیان تاکید کرد، گفت و گوها روشن بود که “رژیم صهیونیستی” اسرائیل مرتکب جنایات جنگی شده است. رئیس جمهور ایران همچنین از هند خواست تا در “پایان دادن به بمب گذاری ها، لغو محاصره این منطقه و تحقق حقوق مردم فلسطین” نقش ایفا کند.

علی رغم این تفاوت ها، هند به وضوح تلاش می کند تا یک پیشرفت موثر داشته باشد، و حتی نفرت خود را از فصل های خاصی از تاریخ هند برای انجام این کار کنار می گذارد. جیشانکار به عمق ارتباط زبان فارسی با هند دست یافت تا این خبر غافلگیرکننده را که زبان فارسی به عنوان یکی از زبان های کلاسیک هند در نظر گرفته خواهد شد، اعلام کند. این در زمانی است که تمام تلاش خود را برای به حاشیه راندن اردو، زبانی با ریشه ایرانی به کار می گرفت. (قرار است هند در روزهای آینده میزبان دریادار علی اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی و از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران باشد. احمدیان نیز فرد مورد تایید است. دولت بایدن به دقت مراقب خواهد بود و این ممکن است تمام هدف این مانور باشد.)

 

https://www.deccanherald.com/opinion/editorial/india-iran-diplomatic-games-intriguing-2851842

 

منبع:  deccanherald

ترجمه و تلخیص: دنیای تحلیل

 

دیدگاهتان را بنویسید