جنگ روانی نسل بعدی چینی


این تحلیل توسط ناتان بوچمپ-مستافگا در سایت گاردین نوشته شده که به طرح تئوری آینده روابط چین و آمریکا در تلاش است تا تصویری واقع‌گرایانه‌ای از این روابط نشان داده و در نهایت به ارائه راه‌حل‌هایی برای مواجهه ارتش آمریکا با این چالش استراتژیک می‌پردازد. برای خواندن این تحلیل باید توجه داشته‌باشید که این یک گزارش نوشته شده توسط یک تحلیل‌گر آمریکایی است.

کاربردهای نظامی فناوری های نوظهور و پیامدهای آن برای ایالات متحده

چین جنگ روانی را با تمرکز بر دستکاری اطلاعات برای تأثیرگذاری بر تصمیم گیری و رفتار دشمن، به عنوان یکی از چندین مؤلفه کلیدی جنگ مدرن می داند.  تمرکز فزاینده ارتش ایالات متحده بر چین و آمادگی برای یک درگیری احتمالی ایالات متحده و چین به این معنی است که درک چگونگی تکامل توانایی‌های جنگ روانی چین و اینکه عملکرد آن‌ها در یک بحران چگونه خواهد بود، مهم است.  نویسنده به بررسی تفکر نظامی چین در مورد جنگ روانی نسل بعدی می پردازد.  چین به محاسبات پیشرفته مانند داده های بزرگ و علم مغز برای کاربردهای نظامی بالقوه خود برای بهبود قابلیت های جنگ روانی آینده علاقه‌مند است.

نویسنده با استفاده از مجموعه وسیعی از منابع اولیه به زبان چینی، مروری بر تفکر چینی در مورد جنگ روانی، قابلیت‌های کلیدی و مفاهیم عملیاتی مرتبطی که ارتش چین دنبال می‌کند، بحث‌هایی را ارائه می‌دهد و یک مطالعه موردی فرضی برای نشان دادن چگونگی این قابلیت‌ها ارائه می‌کند.  در صورت تحقق، ممکن است در مورد آینده ایالات متحده و چین اعمال شود.  یکی از سناریوهای آتی پرخطر این است که؛ اگر ارتش چین معتقد باشند که این فناوری های نوظهور پکن را قادر می سازند تا تصمیم گیری دشمن را پیش بینی کند یا به شکل دیگری بر آن تأثیر بگذارد  این امر می‌تواند باعث شود پکن اعتماد نادرست به توانایی خود در بازدارندگی دشمنان از جنگیدن یا وادار کردن آن‌ها به عدم جنگیدن داشته باشد.

**یافته های کلیدی**

**تفکر نظامی چین در مورد جنگ روانی بسیار متنوع تر از آنچه قبلاً درک می شده‌است.** اگرچه زمینه‌هایی برای توافق کلی وجود دارد (اهداف جنگ روانی)، اما به وضوح در مورد مفاهیم مختلف عملیاتی بحث‌هایی مطرح است.

**جامعه جنگ روانی ارتش آزادی‌بخش خلق در مورد فن‌آوری‌های مختلفی بحث کرده است که در نظر دارد برای عملیات‌های آینده اعمال نفوذ کند.**

اینها شامل محاسبات پیشرفته، به ویژه داده های بزرگ و پردازش اطلاعات است.  علوم مغز، به ویژه تصویربرداری از مغز؛  و پیشنهادات قدیمی که همچنان مورد توجه هستند، از جمله سلاح های صوتی، سلاح‌های لیزری، پیام های زیرآگهی، و هولوگرام ها. شواهد قوی وجود دارد که ارتش چین قبلاً قابلیت‌های دستکاری اطلاعات و سلاح‌های لیزری را توسعه داده و به کار گرفته است، اگرچه مشخص نیست که آیا اینها به طور خاص به عنوان جنگ روانی در نظر گرفته شده‌اند یا خیر.

**سه آینده جایگزین وجود دارد که روندهای بالقوه و چشم انداز بلندمدت جنگ روانی چین را نشان می دهد.** استفاده از دستکاری اطلاعات به عنوان لبه اصلی قدرت ملی است.

دوم یک جهت جدید جسورانه برای جنگ است که بر روی استقبال نظامی چین از فناوری نوظهور برای پیش‌بینی یا شکل دادن به تصمیمات دشمن متمرکز است.

سومین مورد، شکست تخیل است که باعث تداوم وضعیت موجود برای توانایی های نظامی چین می شود.

**تأثیر دنیای واقعی قابلیت‌های جنگ روانی نسل بعدی ممکن است حتی کمتر از فرض پکن در مورد اینکه آیا آنها همانطور که در نظر گرفته شده کار می‌کنند یا حتی زمانی که استخدام شروع می‌شود، حتی این تصور که آن‌ها طبق خواسته کار می‌کنند، کمتر باشد.** این خطر این را افزایش می‌دهد که وقتی چین متوجه شود که تلاش‌های جنگ روانی آن اثر مورد نظر را ندارد، مانند اینکه حریف اقدام متفاوتی انجام دهد، پکن ممکن است به روش‌های غیرقابل پیش‌بینی پاسخ دهد.

 

توصیه ها

وزارت دفاع ایالات متحده (DoD) باید توجه ویژه ای به نشانه‌هایی داشته باشد که نشان می دهد ارتش چین علاقه بیشتری به پیش بینی یا تأثیرگذاری بر تصمیم گیری‌های دشمن دارد.

وزارت دفاع باید به بهبود درک خود از نظریه (دکترین) جنگ روانی چین و توسعه قابلیت‌های جدید در فرآیند تحقیق و توسعه ادامه دهد.

وزارت دفاع باید نیروی کار جنگ روانی چین را بهتر درک کند.

وزارت دفاع باید عملیات و آموزش جنگ روانی چین را بهتر درک کند.

وزارت دفاع باید توجه ویژه‌ای به نحوه استفاده پکن از همجواری نظامی-مدنی در جنگ روانی داشته باشد.

وزارت دفاع باید نگرانی های چین در مورد جنگ روانی دشمن برای دفاع را بهتر درک کند.

وزارت دفاع باید در نظر بگیرد که چگونه از نیروهای خود در برابر سلاح های جنگ روانی (غیر کشنده) چین محافظت کند.

وزارت دفاع باید در نظر بگیرد که چگونه از نیروهای خود در برابر جمع آوری اطلاعات و دستکاری اطلاعات چین محافظت کند.

وزارت دفاع باید گفتگو با چین، به ویژه ارتش چین، در مورد پیامدهای فن آوری جدید برای جنگ و دامنه قابل قبول درگیری را در نظر بگیرد.

جامعه اطلاعاتی ایالات متحده باید توجه ویژه ای به افزایش فریب اطلاعاتی از چین داشته باشد.

 

منبع: گاردین

نویسنده: ناتان بوچمپ-مستافگا

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید