ابعاد سیاسی – اقتصادی بازگشایی سفارت سوریه در ریاض

کارشناس مسائل منطقه گفت: سوریه فعلی راهبرد ایجاد موازنه میان عربستان و ایران را در پیش گرفته که این در سیاست خارجی دوران رئیس‌جمهوری فقید این کشور هم نمایان بود.

«مصدق مصدق‌پور» کارشناس مسائل منطقه در تشریح ابعاد بازگشایی سفارت سوریه در عربستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اهمیت این رویداد کمتر از توافق ایران و عربستان نیست و به نظرم باید گفت که هر دو واقعه را به نوعی باید در یک راستا تحلیل کرد. بر این اساس معتقدم بازگشایی سفارت سوریه در خاک عربستان سعودی آن هم بعد از حدود یک دهه را باید ادامه و خروجی دیدار بن سلمان و بشار اسد در اوایل ماه می دانست. این دیدار در حاشیه نشست سران کشورهای عربی در عربستان سعودی برگزار شد و در آنجا اعلام شده بود که دو طرف به زودی فعالیت‌ها و دیدارهای دیپلماتیک خود را از سر خواهند گرفت.

وی ادامه داد: این در حالیست که چند روز پیش برای چند نفر از دیپلمات‌های سوریه از سوی عربستان سعودی ویزای دیپلماتیک صادر شد و به همین دلیل باید گفت که بازگشایی سفارت سوریه در ریاض آن هم بعد از یک دهه نشان‌دهنده ایجاد رابطه جدید است. از سوی دیگر معتقدم که سوریه فعلی راهبرد ایجاد موازنه میان عربستان و ایران را در پیش گرفته که این در سیاست خارجی دوران «حافظ اسد» هم نمایان بود. دمشق به دنبال آن است که سیاست خود میان ایران و عربستان را تنظیم کند تا هژمونی کشورها را بر اساس یک راهبرد متوازن سر و شکل دهد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: در این میان باید متوجه بود که سعودی‌ها به دنبال آن خواهند رفت که به نوعی در دمشق سرمایه‌گذاری کنند و به هر ترتیب که شده نفوذ خود در سوریه را عمیق‌تر از گذشته کنند اما باز هم باید توجه داشت که دمشق به دنبال ایجاد موازنه مثبت میان تهران و ریاض خواهد بود. بر همین اساس عربستان سعی می‌کند تا یک روابط مثبت را در مواجهه با دمشق پیش ببرد. این در حالیست که ریاض به این نتیجه رسیده که نفوذ ایالات متحده در منطقه کم شده و در این میان باید توجه کرد که اگر در این راستا اسرائیل و عربستان هم روابط خود را با یکدیگر عادی کنند قرار نیست که این مسأله بر روی روابط ریاض با دمشق تاثیر بگذارد.

وی در پایان در پاسخ به اینکه تعمیق روابط ریاض و دمشق چه تاثیری بر مناسبات اقتصادی دو طرف خواهد و منطقه خواهد گذاشت، خاطرنشان کرد: این در حالیست که معتقدم نزدیک شدن این دو کشور به یکدیگر می‌تواند مراودات اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های خارجی را نسبت به گذشته فعال کند. بی‌شک آمریکایی‌ها هم از روندهای جدید منطقه به نفع خود استفاده خواهند کرد اما حالا که فرایند بهبود روابط ایران با عربستان و همچنین عربستان و سوریه اجرایی شده، واشنگتن نمی‌تواند بیش از حد اقدام به بروز رفتار رادیکال از خود در روندهای فعلی منطقه کند.

دیدگاهتان را بنویسید