چالش‌های امنیت ملی ایالات‌متحده و رقابت با هوش مصنوعی.

 

ظهور و رشد بی‌سابقه هوش مصنوعی در مدت زمانی کوتاه به چالش جدی‌ای برای تمامی دولت‌ها در سراسر دنیا تبدیل شده‎است. از همین رو آمریکایی هشتم می جلسه‌ای با همین مضمون در سنا برگزارشد. متن پیش‌رو بخشی از صحبت‌های جیسون متنی در کمیته امنیت داخلی و امور دولتی سنای امریکا است که اندیشکده رند منتشر کرده است او در این سخنرانی می‌کوشد، در ابتدا توضیحاتی در خصوص چالش‌های رشد هوش مصنوعی ارائه کند و در ادامه چندین پیشنهاد سیاستی برای مواجه با تهدیداتی که هوش مصنوعی برای امنیت ملی آمریکا ایجاد می‌کند، مطرح می‌کند.
جیسون متنی، کارشناس امنیت ملی است که از سال 2022 به‌عنوان رئیس و مدیرعامل اندیشکده رند فعالیت می‌کند. پیش از این او از کارمندان ارشد دولت بایدن بود. از جمله عناوین او می‌توان به؛ معاون رئیس جمهور در امور فناوری و امنیت ملی و معاون مدیر امنیت ملی در دفتر سیاست علم و فناوری کاخ سفید اشاره کرد.
هوش مصنوعی بر امنیت ملی و رقابت‌پذیری ایالات‌متحده تاثیر می‌گذارد. در حوزه فناوری، هوش مصنوعی به دلیل سرعت پیشرفت و دامنه کاربرد، متمایز است. هوش مصنوعی همچنین پتانسیل گسترده‌ای برای تغییر تمام صنایع، ازجمله مواردی که برای رقابت اقتصادی آینده ما حیاتی هستند، مانند پزشکی، تولیدی و انرژی دارد. کاربردهای هوش مصنوعی مانند توسعه سلاح‌های سایبری جدید، حمله‌ با اطلاعات نادرست در مقیاس بزرگ و طراحی سلاح‌های بیولوژیکی پیشرفته نیز چالش‌های امنیتی جدی ایجاد می‌کند، که ما درحال‌حاضر آماده [مقابله با آن] نیستیم. هوش مصنوعی به چند دلیل چالش‌های ویژه‌ای برای امنیت ملی ایجاد می‌کند:
• نهادهای تجاری این فناوری را راهبری می‌کنند که اغلب خارج از چارچوب امنیت ملی ما است.
• این فناوری به سرعت پیشرفت کرد، برای مثال از اصلاح سیاست‌ها و سازمان‌های دولتی پیشی گرفت.
• ارزیابی فناوری‌ها به تخصص نیاز داد که [تخصص مربوط به این حوزه] در بخش خصوصی متمرکز است و به ندرت برای امنیت ملی استفاده می‌شود.
• این فناوری‌ها فاقد نشانه‌های آگاهی متعارف است که استفاده کینه‌توزانه، سواستفاده عمدی از تصادفی را متمایز می‌کند یا اسناد با اطمینان را نادیده می‌گیرد.
ایالات‌متحده امریکا رهبر هوش مصنوعی جهان است؛ اگرچه ممکن است این [رتبه‌بندی] تغییر کند زیرا جمهوری خلق چین تلاش می‌کند به مرکز اصلی فناوری هوش مصنوعی در جهان تبدیل شود. به‌علاوه دو کشور چین و روسیه به دنبال فناوری هوش مصنوعی نظامی هستند که چالش‌های اشاره شده را تشدید می‌کند.
در ادامه 8 اقدام سازمان‌های امنیت ملی ازجمله بخش امنیت داخلی (DHS) را برجسته خواهم کرد:
1. اطمینان حاصل کنید که استراتژی‌های امنیت سایبری بخش امنیت داخلی و فعالیت‌های تیم قرمز سایبری پیشرفت‌های هوش مصنوعی که بر دفاع سایبری و تخلف سایبری تاثیرگذار است، پیگیری می‌شوند.
2. سازمان ملی استاندارد و فناوری، سهامداران صنعت و متحدان و شرکای امریکا، اطمینان حاصل کنند که استانداردهای بین‌المللی هوش مصنوعی برای حریم خصوصی، امنیت و ایمنی را طوری اولویت‌بندی می‌کنند که این فناوری کمتر در معرض سواستفاده از سوی دولت‌های نظارتی قرار دارد.
3. ایجاد چارچوبی نظارتی برای هوش مصنوعی را در نظر بگیرید که خطر و سود هوش مصنوعی برای امنیت ملی امریکا، آزادی‌های مدنی و رقابت‌پذیری را ارزیابی می‌کند.
4. سخت‌افزار محاسباتی با کارایی عالی که به‌عنوان زیرساخت حیاتی استفاده می‌شود، شناسایی کنید که می‌تواند سرقت شده یا اخلال [در آن‌ها ایجاد کرد]. در نتیجه، الزام برای ردیابی جایی را درنظر بگیرید که سخت‌افزار محاسباتی با عملکرد عالی و به چه هدفی استفاده می‌شود.
5. با جامعه اطلاعاتی که به صورت چشمگیری جمع‌آوری و تحلیل داده‌های کلیدی سیاسی خارجی و بازیگران بخش خصوصی در دولت‌های متخاصم درگیر با هوش مصنوعی توضیح می‌دهد، مشارکت کنید و همکاری جدید و توافق‌نامه‌های اشتراک اطلاعات میان فدرال، دولت و سازمان‌های دولت محلی، جامعه پژوهشی و صنعت ایجاد کنید.
6. از اهرم کارشناسان بخش خصوصی به وسیله کارهای پاره وقت یا تمام وقت فدرال و کسب مجوزهای امنیتی برای کارشناسان پیشرو در بخش خصوصی که می‌توانند به دولت در مورد تحولات کلیدی فناوری مشاوره دهند، استفاده کنید.
7. خریدهای فدرال و توسعه نظام هوش مصنوعی، دربرگیرنده بایدهای اقدام‌ امنیتی و ایمنی است که مانع بدرفتاری ناشی از حادثه‌ها یا دشمنی‌ها می‌شود. همچنین به تکنیک‌های مفید اجتماعی مانند آموزش حفظ حریم خصوصی دستگاه و تشخیص متن و حق جعل تدوین شده نیاز داریم.
8. سرمایه‌گذاری را در بخش‌های امنیت زیستی و دفاع زیستی افزایش دهیم، پتانسیل نرم‌افزارهای هوش مصنوعی برای طراحی بیماری‌زاهایی که مخرب‌تر از نمونه‌های طبیعی خود هستند.
منبع: موسسه رند
ترجمه: دنیای‌تحلیل
مترجم: زهرا زینلی

دیدگاهتان را بنویسید