نشانه‌های تحول در منطقه آشکار شد/ پیمان ضدآکوس با حضور ایران؟

این رزمایش مشترک در سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۲ نیز برگزار شده بود و ناوشکن موشک انداز «نانینگ» چین در این رزمایش حضور دارد. این همکاری نظامی میان ۳ کشور مذکور پیامی روشن و چالش‌برانگیز برای دولت آمریکا ارسال می‌کند و به عنوان نشانه‌ای قابل توجه از ظهور ائتلاف نظامی جدید میان تهران، پکن و مسکو در رویارویی با اقدامات دولت آمریکا و سیاست‌های آن در منطقه و جهان تلقی می‌شود.

این موضوع در رسانه های جهان نیز بازتاب داشته به طوری که خبرگزاری رویترز، به اظهارات وزیر دفاع چین در این زمینه اشاره کرد و نوشت: این رزمایش به تعمیق همکاری عملی بین نیروی دریایی کشورهای شرکت کننده کمک خواهد کرد.

نشانه‌های تحول در منطقه آشکار شد/ پیمان ضدآکوس با حضور ایران؟

بیشتر بخوانید:

پیام رزمایش مشترک دریایی ایران، چین و روسیه چیست؟

واکنش کاخ سفید به رزمایش دریایی مشترک ایران، چین و روسیه

 

 

 

آسوشیتدپرس نیز نوشت: چین ناوشکن موشک هدایت شونده نانینگ را برای شرکت در تمرینات متمرکز بر جستجو و نجات در دریا و سایر ماموریت های غیر جنگی اعزام کرده است. چین تنها پایگاه نظامی خارجی خود را با یک اسکله نیروی دریایی در کشور شاخ آفریقا در جیبوتی، درست در آن سوی دریای عمان، حفظ می کند.

فاکس نیوز هم نوشت: سه دشمن ایالات متحده برای شرکت در تمرینات نیروی دریایی که از روز چهارشنبه آغاز می شود و تا ۱۹ مارس ادامه دارد متحد می شوند.

وال استریت ژورنال نیز نوشت: همکاری رو به رشد بین سه کشور چالشی برای منافع ایالات متحده در خاورمیانه است. این روزنامه آمریکایی نوشت: نقش قدرتمند پکن در خاورمیانه، پیچیدگی‌های جدیدی را برای ایالات متحده ایجاد می‌کند که تلاش می‌کند تمرکز خود را بر منطقه کاهش دهد تا بتواند توجه خود را به سمت چین و روسیه معطوف کند.

رسانه صهیونیستی جروزالم پست نیز نوشت: پوتین در حالی که روسیه، ایران و چین رزمایش نیروی دریایی را برگزار می کنند، در مسکو میزبان بشار اسد رئیس جمهور سوریه است. این رسانه ادامه داد: این رزمایش چند روزه نماد مهمی از روابط چین، روسیه و ایران و چگونگی تغییر شکل منطقه است.

 

کمربندها را ببندید چین ممکن است به زودی ائتلاف نظامی جدید ضد آکوس را پیشنهاد کند!

نشریه فوربز از دید دیگری به ماجرا نگاه کرده است. این نشریه با اشاره به اینکه چین ممکن است به زودی ائتلاف نظامی جدید ضد آکوس را پیشنهاد کند نوشت: اگر ایران نیز وارد این ماجرا شود فناوری زیردریایی های هسته ای روسیه می تواند تا اقیانوس هند و اقیانوس آرام و به خاورمیانه و اروپا گسترش یابد. پاسخ دیپلماتیک چین به پیمان آکوس روز به روز واضح تر می شود. شی جینپینگ، رئیس جمهور چین قصد دارد تا اوایل هفته آینده به روسیه سفر کند و با پوتین دیدار کند. طبق گزارش ها، سفری به ایران نیز در دست اقدام است. برای ایران، گنجاندن در یک توافقنامه پرمخاطب با روسیه و چین، تقویت داخلی بسیار مورد نیاز را به همراه خواهد داشت.

 

ایران روابط نظامی خود را با روسیه تا حدی برای مقابله با توافق ابراهیم تقویت می کند

پیش تر اندیشکده راهبردی استیمسون در تحلیلی در خصوص روابط نظامی ایران و روسیه نوشت: اگرچه توافقنامه آبراهام قبل از حمله روسیه به اوکراین بسته شد اما این توافقنامه عاملی در تصمیم ایران برای تقویت روابط نظامی خود با مسکو بود. توافق ها همچنین تأثیر جدی بر تفکر استراتژیک ایران داشته است.  ایران به دنبال غلبه بر کسری تعادل ناشی از نظم نوظهور اعراب، اسرائیل و آمریکا با دستیابی به تسلیحات جدید مانند موشک های مافوق صوت و جت های جنگنده سوخو-۳۵ است. ایران همچنین در تلاش است تا با گسترش نفوذ در مناطق نزدیک به ایالات متحده، مانند آمریکای لاتین، «عمق استراتژیک» خود را افزایش دهد.

این اندیشکده همچنین نوشت: افزایش همکاری های نظامی با روسیه و روابط اقتصادی با چین از دیگر پاسخ های ایران به تغییر نظم جهانی و منطقه ای است.

دیدگاهتان را بنویسید