مرگ تکان دهنده تایری نیکولز از سوی پلیس آمریکا/چرا سیاه‎پوستان کشته می‎شوند؟

با کشته شدن هر شهروند سیاهپوست توسط پلیس آمریکا دو پرسش مطرح می‌شود:

-چرا پلیس آمریکا با نرخ نامتناسبی سیاهپوستان را می‌کشد؟

-چرا این روند تمام نمی‌شود؟

این دو پرسش این بار در پی قتل «تایری میکولز»، شهروند سیاهپوست آمریکایی به دست پلیس ممفیس ایالت تنسی مطرح شدند؛ ضمن این که این حادثه بار دیگر معترضان به خشونت و نژادپرستی پلیس در آمریکا را به خیابان‌ها آورد.

«نیکولز»، شهروند سیاهپوست ۲۹ ساله ای بود که روز هفتم ژانویه توسط پلیس ممفیس به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و سه روز پس از آن در بیمارستان جان سپرد.

احتمال کشته شدن سیاه‌پوستان توسط پلیس در آمریکا سه برابر بیشتر از سفیدپوستان است؛ البته این نکته باید حتما مورد توجه باشد که سیاهپوستان اندکی بیش از ۱۳درصد جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند.

موضوع مهمی که عمدتا در بررسی موضوع سهم نامتناسب سیاهپوستان از قربانیان شلیک مرگبار پلیس در آمریکا نادیده گرفته می‌شود، وجود کلیشه‌هایی مانند نرخ بالای جنایت در میان این اقلیت نژادی است.

-نیویورک تایمز: نژادپرستی بخشی از فرهنگ پلیس آمریکاست

به گزارش «نیویورک تایمز»، مشکلات نژادپرستی و نظارت پلیسی بیشتر درباره سیاهپوستان توسط پلیس آمریکا، بیشتر تابع فرهنگ تهاجم و غیرانسانی کردن سیاه‌پوستان است؛ نظریه‌های پلیس نیز براساس همین فرهنگ تدوین می‌شوند.

در عین حال، سیستم‌ها و تاکتیک‌های پلیس آمریکا براساس فرهنگ مذکور تعیین و اجرا می‌شوند و به نوبه خود نژادپرستی و خشونت را در میان افسران پلیس تقویت می‌کنند.

به افسران پلیس آمریکا از هر قوم و نژادی تلقین شده که سیاهپوستان در جایگاه انسانی پایینی قرار دارند و آن‌ها در برابر خشونت احتمالی خود علیه سیاهپوستان مسئولیتی ندارند.

به گفته فعالان حقوق بشر، نژادپرستی یک مولفه آشکار در پلیس آمریکاست و این ادعا با نگاهی به قربانیان پلیس این کشور تایید می‌شود.

نکته جالبی که در بررسی پرونده «تایری نیکولز» توجهات زیادی را به خود جلب کرد، این است که برای نخستین بار به سرعت تکلیف افسران متخلف روشن شد؛ برخی بر این باورند که دلیل این امر سیاهپوست بودن افسران متخلف است.

بررسی‌ها نشان می‌دهند افسران سفیدپوست در شرایط مشابه با حقوق تعلیق می‌شوند اما برای افسران سیاهپوست اقدام قاطع و سریعی وجود دارد.

-نیویورک تایمز: وقتی افسران قاتل شهروند سیاهپوست خود سیاهپوست هستند

«نیویورک تایمز» در گزارشی آورده است، دلیل این که پنج افسر عامل قتل «تایری نیکولز» سیاهپوست هستند، باید در آموزش‌ها و تلقین‌هایی که به آنان شده بررسی شود.

در ممفیس محل قتل «تایری نیکولز» توسط پلیس، ۶۵ درصد از جمعیت سیاه پوست و ۵۸ درصد از نیروی پلیس سیاهپوست هستند.

این افسران پلیس مانند دیگر افسران پلیس سیاهپوست در سراسر آمریکا با عضویت در پلیس با پوشیدن لباس پلیس هویت خود را تغییر یافته می‌بینند.

در واقع، سر زدن رفتارهای عادلانه تر از سوی اعضای یک گروه به حاشیه رانده شده در پی عضویت در پلیس صرفا یک افسانه است و از سوی دیگر افسران پلیس بدون همکاری و مساعدت دولت و پلیس آمریکا نمی‌توانند نژادپرستی سیستماتیک را برطرف کنند.

حتی ابتکار افزایش شمار افسران پلیس سیاهپوست در این نهاد نتوانسته است به اهداف و تغییرات مورد نظر منجر شود.

در واقع، فرهنگ تاریخی مغرضانه پلیس آمریکا، سیاهپوستان را بدون توجه به نژاد  افسران در معرض خطر قرار می‌دهد.

-یو اس اِی تودی: الگوی مشابه خشونت در قتل شهروندان سیاهپوست توسط پلیس

به گزارش «یو اس اِی تودی»، در سکانس‌های بی پایان مرگ مردان سیاهپوست توسط پلیس آمریکا وجوه مشترکی دارد: توقف ترافیکی که به خشونت تبدیل می‌شود و جامعه خشمگین و انتشار انتقادی فیلم‌های ویدئویی.

بر اساس گزارش دیده بان حقوق بشر، پلیس آمریکا از سال ۲۰۱۷ تاکنون نزدیک به ۶۰۰ نفر را در هنگام ترافیک کشته است.

رئیس Color of Change، سازمان آنلاین عدالت نژادی، تاکید دارد که قتل «نیکولز» توسط پلیس، به تعصبات نژادی سیستماتیک ذاتی در شبکه‌های پلیسی اشاره دارد که نشان می‌دهد پلیس آمریکا واقعا مشکلی عمیق فراتر از سیاه و سفید دارد.

-برکلی: چرا روند قتل سیاهپوستان توسط پلیس آمریکا ادامه دارد؟

به گزارش « berkeley»، در حالی که انتظار این بود که در پی اعتراضات گسترده متعاقب قتل جورج فلوید، شهروند سیاهپوست توسط پلیس مینیاپولیس ایالت مینه سوتا، تغییرات گسترده ای در پلیس ایجاد شده و روند قتل سیاهپوستان توسط پلیس آمریکا متوقف شده یا در سیر نزولی قرار بگیرد، این اتفاقات رخ ندادند.

یک استاد دانشگاه در موضوع مطالعات آفریقایی – آمریکایی‌ها می‌گوید: مرگ «نیکولز» نشان می‌دهد که تغییرات در پاسخ به قتل‌های قبلی پلیس به اندازه کافی پیش نرفته است و استفاده از واحدهای پلیس هدفمند در محله های سیاه پوستان همچنان ادامه دارد.

وی ضمن بیهوده خواندن ایده استخدام افسران سیاهپوست برای رفع نژادپرستی سیستمی در پلیس تاکید کرد: نهاد پلیس نهادی است که سابقه عمیقی در کنترل نژادی دارد؛ ضمن این که سراسر سیستک عدالت کیفری آمریکا با این نقیصه مواجه است.

عدم نظارت گسترده بر پلیس آمریکا دیگر دلیلی است که وی از آن به عنوان علت تداوم قتل سیاهپوستان توسط پلیس یاد می‎کند.

-ان بی سی: سیاهپوستان همچنان با نرخ بالاتری توسط پلیس آمریکا کشته می‌شوند

به گزارش «ان بی سی»، جدیدترین بررسی‌ها نشان می‌دهند که تعداد سیاه‌پوستان کشته شده توسط پلیس در دو سال گذشته در آمریکا افزایش یافته است.

براساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط واشنگتن پست، پلیس سال گذشته دست‌کم هزار و ۵۵ نفر را در سراسر کشور به قتل رساند که بالاترین میزان از زمان ثبت آمارهای مربوطه در سال ۲۰۱۵ است.

ضمن این که این رقم بیش از هزار و ۲۱ قتل در سال ۲۰۲۰ و ۹۹۹ قتل در ۲۰۱۹ است.

بر اساس گزارش  Mapping Police Violence، سازمانی که تیراندازی‌های پلیس را ردیابی می‌کند، سیاه پوستان که ۱۳ درصد از جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند، ۲۷ درصد از افرادی را تشکیل می‌دهند که توسط پلیس در سال ۲۰۲۱ به ضرب گلوله کشته شدند؛ این بدان معناست که سیاه پوستان دو برابر بیشتر از سفیدپوستان در معرض تیراندازی و کشته شدن توسط افسران پلیس هستند.

یک کارشناس ارشد موسسه بروکینگز تاکید دارد که این تصور نادرست است که توجه بیشتر به خشونت پلیس منجر به خشونت کمتر پلیس می‌شود؛ زیرا اساسا سیستم پلیس آمریکا برای محافظت از سیاه پوستان ساخته نشده است.

یک وکیل حقوق در لس آنجلس، ایالتی که به عنوان فشارسنج احتمال دستیابی به تغییر در حوزه پلیس مطرح است، می‌گوید که حتی در کالیفرنیا که قرار است سنگر لیبرالیسم باشد، فقط یک نسخه ضعیف از لایحه اصلاح پلیس را پس از جورج فلوید تصویب شد؛ در عین حال، بسیاری از افسران در شهرها یا شهرهایی که گشت می‌زنند، زندگی نمی‌کنند؛ چون آن‌ها در محل کار خود زندگی نمی‌کنند، پس شناختی از افراد ندارند و در پایان کار خود به محل سکونت کاملا سفیدپوست خود می‌روند، جایی که همان کلیشه‌های نژادی تداوم می‌یابد.

کارشناسان گشت زنی‌های پلیس آمریکا در محله‌های سیاهپوست نشین را تداوم سیاست‌های دوران برده داری می‌دانند که توقف بی پروای سیاهپوستان برده در ایالت‌های مختلف را به دنبال داشت.

در عین حال، می‌توان گفت که خشونت پلیس ناشی از یک بیماری بومی است که همه گیر شده است.

-فرانس ۲۴: آمریکا از توقف خشونت پلیس ناتوان است

به گزارش «فرانس ۲۴»، مرگ تکان دهنده «تایری نیکولز» پس از ضرب و شتم پلیس، بحث‌های مختلفی درباره خشونت پلیس را در سراسر آمریکا باز و این احساس را تقویت کرد که تظاهرات گسترده و سراسری سال ۲۰۲۰ کمک چندانی به حل این مشکل نکرده است.

مرگ «نیکولز» باعث شد بسیاری از آمریکایی‌ها این سوال را از خود و دیگران بپرسند که از ۲۰۲۰ تاکنون چقدر پیشرفت واقعی در روند توقف خشونت پلیس به دست آمده است.

دو سال پس از آن اعتراض‌ها، بر اساس وب‌سایت آمارهای  Mapping Police Violence، تعداد افرادی که در جریان درگیری با پلیس جان خود را از دست داده‌اند، در سال ۲۰۲۲ به بالاترین حد خود در ۱۰ سال گذشته و به هزار و ۱۸۶ نفر رسید.

در عین حال، آمریکایی‌های آفریقایی تبار ۲۶ درصد از این مرگ و میرها را به خود اختصاص می‌دهند؛ در حالی که سهم آنان از جمعیت آمریکا ۱۳ درصد است.

دیدگاهتان را بنویسید