چرا دروغ‌ها را باور می‌کنیم؟

اگر پای صحبت مردمی که این روزها دروغ های شبکه های انگلیسی و عربستانی را باور میکنند بنشینیم، متوجه میشویم برخی از این افراد ، آنقدر از أوضاع اقتصادی و بعضا فرهنگی کشور ناراضی اند، که با شنیدن اخبار مثبت راجع به کنش های جمهوری اسلامی،نمیخواهند سطح نارضایتی شان کم شود.

شما وقتی از دست شخصی ناراحت باشید ، اگر از سوی او خبر های مثبتی بشنوید، دوست ندارید باور کنید ؛ چرا که تصور میکنید آنوقت گلایه های شما ، فراموش میشود و توجهی به آنها نمیشود، و این یک مکانیزم دفاعی روان افراد ، در برابر آشفتگی های روانی است.

ما آگاهانه، دروغ هارا میپذیریم تا به آرامش برسیم ، با اینکه در ناخودآگاهمان به دروغ ها واقف هستیم .

گاهی حقایق برای ما رنج‌آور هستند و ما ناچاریم به طور ناخواسته از مکانیزم‌های دفاعی روانی کمک بگیریم تا آرامش را به خودمان بازگردانیم.

مکانیزم‌های دفاعی هنگامی که فعال شوند مانع از پذیرش حقیقت می‌گردند. در مکانیزم دفاعی انکار، فرد توانایی پذیرش برخی از واقعیت‌ها را ندارد و پذیرش آن‌ها برای فرد اضطراب‌آور است. پس به کمک انکار به گونه‌ای رفتار می‌کند که انگار چنین مشکل یا شرایطی وجود ندارد. یا در مکانیزم دفاعی تحریف، فرد واقعیت را به گونه‌ای که با نیازهای درونیش سازگار باشد تغییر می‌دهد.

اما عده ای که با وجود مشکلات و آشفتگی های روانی بر اخبار کذب تکیه نمیکنند ، در واقع مدیریت هیجانات و اوضاع روانی شان را به دست گرفته اند و وقایع را از تمام ابعاد میسنجند و بررسی میکنند تا توسط کتمان حقایق ، و تکیه بر اخبار کذب، آرامش سطحی پیدا نکنند.

از سوی دیگر، عده ای نیز، تمام تلاش خود را میکنند ، تا با القاء هیجانات منفی، و وارد کردن مخاطب در یک تونل وحشتی از غم و سیاهی، روان مخاطب را بیش از پیش آشفته سازد، تا مکانیزم های دفاعی ، بیشتر فعال شوندو اخبار کذب ، به راحتی پذیرفته شوند.

دیدگاهتان را بنویسید