رونمایی از معادله‌ جدید در نبرد ملت فلسطین علیه صهیونیست‌ها/ پیام حملات اخیر به عمق راهبردی رژیم صهیونیستی چیست؟

سازشکاری فزاینده اعراب با رژیم صهیونیستی، همدستی غرب با اسرائیل در تشدید جنایت ها علیه ملت فلسطین، و در نهایت اوج‌گیری خشونت های شهرک‌نشینان و دستگاه های نظامی-امنیتی اسرائیل علیه فلسطینی ها، همه و همه در شکل گیری روند عملیات های ضداسرائیلیِ اخیر در اراضی اشغالی، نقشی برجسته بازی کرده اند.

به گزارش جهان نيوز، اراضی اشغالی فلسطین در روزهای اخیر، هدفِ چندین نوبت عملیات های شهادت طلبانه قرار گرفته است. عملیات هایی که دست کم در سه مورد از آن ها، فلسطینی ها با استفاده از تاکتیک هایی نظیر حمله با خودرو، سلاح سرد و سلاح گرم، موجب به هلاکت رسیدن شماری از صهیونیست‌ها (کشته شدنِ دست کم 11 صهیونیست در حملات اخیر گزارش شده است) و زخمی شدنِ چندین نفر دیگر شدند. این عملیات ها جدای از اینکه با ابراز نگرانی شدید مقام های اسرائیلی نظیر “بنی گانتس” وزیر دفاع این رژیم رو به رو شدند، موجب شدند تا کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی به نخست وزیری “نفتالی بنت” نیز جلسه فوق العاده امنیتی برگزار کند و ابعا مختلف این مساله را مورد بررسی قرار دهد. با این همه، اینطور به نظر می رسد که تحولات اخیر در اراضی اشغالی و اجرایی شدن عملیات های شهادت طلبانه در عمیق سرزمین‌های اشغالی، ابعاد مختلفی دارد که توجه به آن ها، حاکی از ایجاد روندها و قواعد جدید امنیتی در سرزمین های اشغالی است.

یک: تقویت ایده مقاومت در برابر اشغالگری صهیونیست ها به مثابه اولویت اصلی ملت فلسطین
ملت فلسطین از همان نخستین سال های اشغال سرزمین خود به دست صهیونیست ها و همراهی کشورهای غربی با اشغالگریِ رژیم صهیونیستی، در قالب میانجی گری های مختلف و در قالب طرح ابتکارهای دیپلماتیک گوناگون، به دنبال احقاق حقوق خود و ایجاد سازوکارهای سیاسی فلسطینی و تامین آزادی ها و حقوق بنیادینش بوده است. با این حال، برگزاری نشست های مختلفی نظیر اسلو، مادرید، آناپولیس و غیره، هیچکدام نه تنها منافع ملت فلسطین و آنچه تحقق ایده مورد نظر سازمان ملل متحد در مورد منازعه فلسطین و اسرائیل مبنی بر ایجادِ  “دو دولت” را سبب نشده اند، بلکه عملا روند تجاوزگری های رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین را تقویت نیز کرده‌اند. از این منظر، فلسطینی ها اکنون به نقطه ای رسیده اند که به گزینه مقاومت به مثابه تنها گزینه جهت احقاق حقوق حقه خود در برابر تجاوز گری های رژیم اسرائیل می نگرند. در این راستا، پایگاه خبری “میدل ایست مانیتور” به تازگی در گزارشی با عنوان: “چه کسی مسوول حملات اخیر در اسرائیل است؟” می نویسد: “در سال‌های اخیر، هیچکدام از ابتکارات دیپلماتیکی که با هدف کاستن از روند تنش هایِ حاکم در روابط اسرائیل و فلسطین ارائه شده اند، قادر به تحقق منافع ملت فلسطین نبوده اند. در این زمینه به طور خاص سازمان ملل متحده اعلام کرده که در سال2021، شهرک نشینان اسرائیلی در 496 مورد به فلسطینی ها حمله کرده و در این چهارچوب، در 370 مورد، موجب وارد آمدن خسارت های مادی و در 126 مورد دیگر، ایجاد تلفات انسانی به فلسطینی ها را سبب شده اند. این در حالی است که در سال 2020، تعداد این حملات 358 مورد بوده است.” از منظر میدل ایست مانیتور، این خودِ اسرائیل بوده که با رویه های نادرست و تجاوزکارانه خود علیه ملت فلسطین، عملا موجب شده تا آن ها گزینه “مقاومت” را به مثابه تنها راه حل جهت مقابله با اشغالگری صهیونیست ها ارزیابی کنند.

*مقاله پایگاه خبری “میدل ایست مانیتور” با عنوان چه کسی مسوول حملات اخیر در اسرائیل است؟ تاکید دارد که روندِ رو به رشد خشونت صهیونیست ها علیه ملت فلسطین و در عین حال، سرخوردگی آن ها از ابتکارات دیپلماتیک بین المللی جهت احقاق حقوقشان، عملا گزینه مقاومت را به گزینه ای راهبردی برای تمام فلسطینی‌ها تبدیل کرده است. مساله ای که تبدیل به یک دغدغه امنیتی جدی برای رژیم صهیونیستی شده است.

دو: ضعف مفرط دستگاه های امنیتی رژیم صهیونیستی
یکی از مهمترین پیام های حملات اخیر در اراضی اشغالی توسط فلسطینی ها، ارسال سیگنالِ غافلگیر شدن دستگاه های امنیتی رژیم صهیونیستی و ضعف مفرط آن ها در پیش بینی روندهایِ امنیتی آتی و تهدیداتی است که این رژیم با آن ها رو به رو است. البته که پیشتر نیز در گزارشات و مقاله های مختلفی، به طور خاص به این نکته اشاره شده بود که سرویس های اطلاعاتی اسرائیلی نظیر “موساد” و “شاباک”(سازمان امنیت داخلی اسرائیل)، به دلیل استعفای برخی مقام های ارشد خود، با تغییرات ساختای قابل توجهی رو به رو شده اند و همین مساله، عملا به یک دغدغه جدی برای سازوکارهای امنیتی اسرائیلی تبدیل شده است. البته در این میان باید توجه داشت که رژیم صهیونیستی که زمانی ادعای پیشروی در منطقه و توسعه مرزهای نامشروع خود را داشت، اکنون جدای از چالش های امنیتی فراوانِ بیرونی، با تهدیدات فزاینده امنیتی داخلی نیز رو به رو شده است. مساله ای که به ویژه برای رژیم شکننده ای نظیر اسرائیل، می تواند به مثابه یک ضربه کاری بر پیکره آن عمل کند. در این راستا اخیرا “خبرگزاری الجزیره” در گزارشی، به طور ویژه از این نکته خبر داده که دستگاه های امنیتی اسرائیل به طور خاص انتظار حملات و آشوب های بیشتر در اراضی اشغالی را دارند و عملا در حالت آماده باش قرار گرفته اند. مساله ای که مخصوصا در شرایط ضعفِ نهادهای امنیتی اسرائیلی، می تواند تبعات بسیار بد و دردناکی را برای این رژیم داشته باشد.

*الجزیره در گزارشی از احتمال بالایِ وقوع حملات شهادت طلبانه بیشتر از سوی فلسطینی ها علیه رژیم صهیونیستی در روزهای آتی خبر داده و به طور خاص ضعف نهادهای امنیتی اسرائیلی در مواجهه با این مساله را مورد اشاره قرار داده است.

سه: ایجاد معادله ای جدید در اراضی اشغالی
یکی دیگر از پیام ها و جنبه های مهم عملیات های اخیر فلسطینی ها در اراضی اشغالی، انجام این حملات توسط آن دسته از فلسطینی هایی بوده که شهروندی اسرائیل را نیز داشته اند. این مساله به طور خاص به یک چالش اساسی برای دستگاه های سیاسی و امنیتی اسرائیلی تبدیل شده است. جرقه های ابتدایی این چالش امنیتی جدی و قابل توجه، در جریان حمله ماه میِ سال 2021 رژیم صهیونیستی به نوار غزه آشکار شد. در آن زمان، جدای از مقاومت مسلحانه حماس و مقاومت اسلامی در برابر حملات اسرائیل(از نوار غزه)، فلسطینی های ساکن در کرانه باختری و همچنین اعراب ساکن در سرزمین های اشغالیِ اسرائیل نیز به صوت متحد اقدام به برگزاری تظاهرات گسترده ای کردند که عملا اسرائیل را در آنِ واحد با تهدیدات خارجی و داخلی گسترده ای رو به رو کرد. این معادله اکنون در حال تبدیل شدن به یک رویه و قانون در روند مبارزات علیه اشغالگری صهیونیست ها است و نشان از آن دارد که در سال های آتی، رژیم صهیونیستی نمی تواند مدعی وجود هیچگونه حریم امنی برای خود باشد و عملا آسیب پذیری آن در برابر جریان های مقاومت فلسطینی به نحو فزاینده ای افزایش خواهد یافت.

از طرفی، ملت فلسطین عمیقا از اوج‌گیری روابط برخی حکام عرب منطقه با رژیم صهیونیستی نیز خشمگین است و عمل به این باور رسیده که اولویت مساله فلسطین برای بسیاری از کشورهای عربی، دیگر مثل سابق نیست و این دسته از کشورها آرمان ملت فلسطین را به اهداف و منافع خاص خود فروخته اند. در این راستا، این مساله موجب ایجاد نوعی بیداری و خروش در میان فلسطینی هایِ ساکن در اقصی نقاط فلسطین اشغالی و حتی خارج از این کشور شده است و زنگ های هشدار را به نحوی جدی برای صهیونیست ها به صدا درآورده است.

*نشریه “آتلانتیک” در گزارشی، سرخوردگی فلسطینی ها از روند سازشکاری اعراب با رژیم صهیونیستی را محرک اصلی وقوع حملات اخیر از سوی آن ها علیه اهدافی در اراضی اشغالی عنوان کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید