چرا روسیه در تصرف کی یف ناموفق بود ؟

🔸️تسخیر این فرودگاه که هواپیمای معروف آنتونوف ۲۲۵ نیز در آن مستقر بود ، امیدهای کرملین را برای تصرف پایتخت اوکراین و براندازی دولت زلنسکی بالا برد .

🔸️اما در ۲ روز گذشته ارتش اوکراین توانست این فرودگاه و سایر مناطق تصرف شده ی پیرامون پایتخت را از روسیه پس بگیرد و روسها نیز در این جبهه تمامی نیروهای خود را تا نزدیکی مرز بلاروس عقب کشیده اند .

🔸️سوال بسیاری اینست که چرا ارتش روسیه با وجود تلاش های بسیار و از دست دادت تعداد زیادی نیروی ویژه و زره پوش ، در تصرف پایتخت اوکراین ناموفق بود ؟

🔸️به اعتقاد نگارنده پاسخ این پرسش را باید در کتاب های استراتژیست های نظامی دنیا جستجو کرد؛ زیرا اصل مهمی در جنگ ها وجود دارد به نام سرپل گیری ؛ که به معنای خیزی بلند و تصرف نقطه ای در کرانه رود یا در عمق خاک دشمن است.

🔸️سرپل خود یک هدف نیست بلکه پایگاهی موقت در نظر گرفته می شود تا از آن نقطه نیروها و تجهیزات بتوانند عملیات آفندی را تداوم بخشند.

🔸️نکته مهمی که در سرپل گیری وجود دارد گسترش سرپُل و هجوم پی در پی نیروها به سایر نقاط است و اگر این اتفاق رخ ندهد با توجه به فاصله زیاد این نقطه با جبهه خودی ، طرف مقابل می تواند با تجمیع نیرو و عملیات های پدافندی و پاتک های سنگین ، تمام نقاط تصرف شده را در اندک زمانی باز پس بگیرد .

🔸️برای مثال در جنگ ۱۹۷۳ نیروهای مصری توانستند از کانال سوئز عبور کرده ، خط پدافندی بسیار محکم بارلیف را بشکنند و سرپُل بزرگ و مهمی را در شرق کانال تصرف کنند و به حرکت خود ادامه دهند .

🔸️فرمانده وقت ارتش مصر سپهبد سعد الدین شاذلی معتقد بود باید هر چه سریعتر سرپُل تصرف شده را گسترش داد و ۳ گذرگاه قفقفه، قیدى و متیلا را تسخیر و به سمت شمال (جنوب فلسطین) حرکت کرد .

🔸️اما انور سادات رئیس جمهور وقت مصر با ایده شاذلی مخالفت کرده و معتقد بود نیروها باید متوقف شوند و در ۲۰ کیلومتری کانال سوئز خط پدافندی احداث کنند و همین عاملی گردید تا اسرائیلی ها ظرف ۳ روز خود را بازیافته و نقاط سقوط کرده را مجددا تصرف نمایند و در نهایت اعراب در این جنگ ناکام گشتند .

🔸️روسها نیز اگر چه در روزهای اول توانستند گوستومل ، ایرپین و ایوانکیف در اطراف کی یف را تصرف کنند اما به دلایلی که هنوز مشخص نیست ( احتمالا عدم برآورد صحیح از توان پاتک های اوکراین و عدم پشتیبانی مناسب از نیروهای درگیر و تقویت آنها ) نتوانستند بلافاصله سرپل های تصرف شده را سریعا گسترش دهند و در همان نقاط باقی ماندند.

🔸️اوکراینی ها نیز پس از بیرون آمدن از شوک اولیه با سازماندهی حملات سنگین و آتش دقیق توپخانه و هواگردهای سرنشین دار و بدون سرنشین به نقاط حضور نظامیان روسی حمله برده و تلفاتی به شدت سنگین به آنان وارد آوردند .

🔸️در نتیجه فرماندهی ارتش روسیه که ملتفت گردید توان تصرف کی یف را ندارد و نگه داشتن مناطق تصرف شده جز با تلفات بالا میسر نیست، دستور عقب نشینی کامل از اطراف پایتخت اوکراین را صادر کرد .

🔸️به اعتقاد نگارنده اصل تصرف سرپل و لزوم گسترش سریع آن از سوی روسها به درستی در خصوص پایتخت اوکراین اجرا نشد و در نتیجه تمام دستاوردهای آنها در ۲۴ ساعت از دست رفت .

دیدگاهتان را بنویسید