چند نکته درباره حمله جدید یمن به عربستان

این حمله همزمان با هفتمین سالروز حمله وحشیانه جوانک های خام سعودی به یمن بود. اما طی این هفت سال یمنی ها روز به روز قدرتمندتر شده و موازنه وحشت را تغییر داده اند.

از حیث گستردگی، این حملات از جیزان تا رأس تنوره در عربستان سعودی را شامل می شود که فاصله حدود ۱۵۰۰ کیلومتری این دو منطقه از هم نشان از توان عملیاتی بالای انقلابیون یمن دارد.

در این عملیات از موشک کروز قدس استفاده شد. این موشک که سال گذشته و در نمایشگاه تسلیحاتی شهید صالح الصماد رونمایی شد تا کنون در چند حمله موفق به فرودگاه ابها، فرودگاه جیزان و تاسیسات نفتی الخریص در خاک عربستان مورد استفاده قرار گرفته است. گفته می‌شود این موشک از بردی حدود ۱۷۰۰ کیلومتر برخوردار است و هیچ کدام از سامانه‌های پدافندی عربستان موفق به شکار این موشک نشده‌اند.

خبرهایی از حمله همزمان شناورهای انتحاری انقلابیون یمن به کشتی های جنگی عربستان دارد که اگر درست باشد یعنی یمنی ها توان جنگ ترکیبی، نامتقارن و در چند محدوده جغرافیایی متفاوت را دارند و این یک زنگ خطر برای رژیم سعودی است

مهمترین نکته این حمله، همزمانی آن با افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی بعلت بحران اوکراین است. هر چند این حملات خطوط انتقال نفت سعودی را مورد حمله قرار نداد ولی غربی ها زود فهمیدند که اگر بازی ادامه یابد دیر یا زود باید شاهد پیک قیمت نفت باشند و آمریکایی ها عجولانه اعلام کردند بدنبال طرحی برای خاتمه جنگ در شورای امنیت سازمان ملل هستند.

بنظرم دیر یا زود این جمله حکیم انقلاب تحقق خواهد یافت که فرمودند قطعاً بینی آل سعود به خاک مالیده خواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید