مرگ رهبر داعش؛ جبران محبوبیت از دست رفته بایدن

العربی الجدید در تحلیلی درباره کشته شدن رهبر داعش در عملیات هلی برن آمریکا در شمال غرب سوریه و دستاوردهای آن برای رئیس جمهوری آمریکا در آستانه انتخابات میان دورهای این کشور نوشت: به گفته کاخ سفید، ابوابراهیم الهاشمی القرشی، سرکرده داعش، زمانی که نیروهای آمریکایی به محل اقامت وی نزدیک شدند، خود را منفجر کرد.

این حمله به رهبر داعش پس از ماه‌ها برنامه‌ریزی انجام شد و بایدن در اوایل این هفته آن را تایید کرد.

علاوه بر این واقعیت، که این حمله ضربه‌ای به داعش وارد کرد، حمله در زمانی مناسب برای بایدن رخ داد که بخاطر پرونده اوکراین درگیر یک قدرت‌نمایی استراتژیک با روسیه است.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا گفت که این عملیات موفقیت آمیز می‌تواند راهی برای نشان دادن قدرت به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه باشد.

بولتون که در زمان ریاست جورج دبلیو بوش(پسر) سفیر ایالات متحده در سازمان ملل بود، اذعان داشت که این یک دستاورد آشکار است و بسیاری از مردم باید این را بدانند.

افغانستان؛ جایی که بایدن باخت

وجهه رئیس جمهور آمریکا در نتیجه خروج آشفته از افغانستان در ماه اوت گذشته پس از ۲۰ سال جنگ به شدت آسیب دید. اگر چه ترامپ سلف او نیز از عقب نشینی حمایت کرد و با طالبان به توافق رسید، با این حال محبوبیت بایدن در نظرسنجی‌ها پس از خروج پر هرج ومرج از افغانستان سقوط کرد.

دیوید گرگن، دستیار سابق رؤسای جمهور دموکرات و جمهوری خواه آمریکا، گفت که علی‌رغم موفقیت در برابر داعش، هرج و مرج در خروج از افغانستان، همچنان بر سیاست خارجی بایدن سایه افکنده است.

گرگن گفت: فکر می‌کنم مشکلی که بایدن در صحنه بین‌المللی با آن مواجه است، پیچیده‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد.

در این راستا، بولتون هم که یکی از چهره‌های سیاسی اصلی در دولت بوش بود گفت که شکار القرشی در شمال غرب سوریه کار درستی بود، اما میراث افغانستان با وجود این حمله همچنان بر شانه‌های بایدن سنگینی می‌کند.

او گفت: فکر نمی‌کنم، بایدن بتواند آسیبی را که به اعتبار او و آمریکا به دلیل خروج از افغانستان وارد شده است، جبران کند.

بولتون افزود: رویارویی با روسیه بر سر اوکراین آزمون دشوار دیگری برای بایدن است.

ایالات متحده و سایر کشورهای غربی می‌گویند که تجمع صدهزار سرباز روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین می‌تواند مقدمه‌ای برای تهاجم باشد.

گرگن در رابطه با ماجرای اوکراین می‌گوید، موضوع گسترده‌تر این است که چگونه می‌توان مسئله اوکراین را با روس‌ها حل کرد.

دستاوردها

بایدن در داخل کشورش همچنان از کاهش چند ماهه نظرسنجی‌ها رنج می‌برد که نشان‌دهنده ناامیدی آمریکایی‌ها از وی بابت همه‌گیری کووید-۱۹ و اقتصاد تحت فشار تورم است و این موضوع دموکرات‌ها را در آستانه انتخابات میان دوره‌ای در نوامبر نگران کرده است.

دیوید اکسلرود، مشاور باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، گفت که اگرچه ماه‌ها تا انتخابات میان‌دوره‌ای باقی مانده است و سیاست خارجی اولویت اصلی رای‌دهندگان آمریکایی نیست، اما عرض اندام و به رخ کشیدن قدرت بایدن در حمله به القرشی و ایستادگی در مقابل پوتین می‌تواند به رای‌دهندگان کمک کند تا دیدگاهی به نفع بایدن داشته باشند.

اکسلرود گفت: یکی از مشکلات بایدن در حال حاضر این است که مردم آمریکا احساس می‌کنند بایدن بر رخدادهای جهان که بر زندگی روزمره آن‌ها تاثیر می‌گذارد کنترلی ندارد.  آنها از بایدن می‌خواهند ویژگی‌های یک رهبر واقعی را از خود نشان دهد، بنابراین هر فرصتی برای انجام این کار ارزشمند است.

در همین راستا، گرگن گفت: بایدن تلاش می‌کند تا تصویر یک رهبر قدرتمند را به نمایش بگذارد و سعی می‌کند در چشم مردم آمریکا سرسخت به نظر برسد. این چیزها از نظر سیاسی ارزشمند است. نشان دادن قدرت بارها و بارها ارزش خود را دارد

بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ ترامپ را شکست داده بود و گفته بود که کارایی رئیس جمهور را به این سمت بازمی‌گرداند و از این رو میزان محبوبیت او در ماه های اول ریاست جمهوری اش به ۶۰ درصد رسید.

این درحالی است که بر اساس نظرسنجی رویترز/ایپسوس که نشان داد ۴۱ درصد از بزرگسالان آمریکایی از اقدامات بایدن حمایت می‌کنند، در حالی که ۵۶ درصد از آن‌ها از او حمایت نمی‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید