اندیشکده آمریکایی: حوثی‌ها در جنگ یمن پیروز شدند

حوثی‌ها در جنگ یمن پیروز شده‌اند و مخالفان خود را در جنگ داخلی، سعودی‌هایی که در سال ۲۰۱۵ مداخله کردند و ایالات متحده که از سعودی‌ها حمایت می‌کردند، شکست دادند.

به گزارش رجانیوز به نقل از دانشجو، اندیشکده آمریکایی بروکینگز گفت: حوثی‌ها در جنگ یمن پیروز شده‌اند و مخالفان خود را در جنگ داخلی، سعودی‌هایی که در سال ۲۰۱۵ مداخله کردند و ایالات متحده که از سعودی‌ها حمایت می‌کردند، شکست دادند. این یک دستاورد قابل توجه برای یک گروه شبه نظامی بدون نیروی هوایی یا نیروی دریایی است. همچنین به طرز شگفت انگیزی شبیه داستان موفقیت حزب الله در لبنان است.

حوثی‌ها اخیراً در مناطق اطراف شهر بندری حدیده به دستاورد‌های قابل توجهی دست یافته اند. به نظر می‌رسد آن‌ها عجله‌ای برای تکمیل فتح مارب ندارند.

مشخص نیست که آیا حوثی‌ها جاه طلبی‌هایی فراتر از شمال یمن دارند یا خیر. جنوب عمدتاً سنی است و زیدیان بسیار کمی دارند.

عربستان بخش‌هایی از یمن را در جنگی در دهه ۱۹۳۰ تصرف کرد. برخی از حوثی‌ها ممکن است آرزوی بازپس گیری این سرزمین از دست رفته را داشته باشند، اما علناً خواستار تغییر در مرز‌ها نشده اند.

دولت بایدن از ابتدا صلح در یمن را به عنوان اولویت اصلی خود ترسیم کرد، اما برای پایان دادن به درگیری‌ها کاری انجام نداده است.

این دولت به سیاست دو سلف خود مبنی بر حمایت و فروش تسلیحات به سعودی‌ها ادامه می‌دهد. در همین حال، حوثی‌ها عجله‌ای برای پایان دادن به جنگی که قبلاً برنده شده‌اند ندارند.

نقطه شروع صلح در شورای امنیت سازمان ملل است. یمن به یک قطعنامه جدید شورای امنیت برای هدایت تلاش‌های صلح نیاز دارد، نه قطعنامه موجود که عمداً به سمت منافع عربستان متمایل شده است.

به عنوان اولین اصل، باید خواستار توقف فوری و کامل همه مداخلات خارجی در یمن شود. این به معنای پایان محاصره و حملات هوایی عربستان در داخل یمن است. تمام حمایت‌های نظامی از دولت هادی باید به طور کامل متوقف شود. ایران نیز باید کمک به حوثی‌ها را متوقف کند.

معامله با حوثی‌ها پس از جنگ آسان نخواهد بود. موضع ضد آمریکایی آن‌ها عمیقاً ریشه در خاستگاه جنبش دارد. اما ضرورت فوری توقف محاصره و ارسال کمک به مردم یمن است. این باید اولویت آمریکا باشد.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید