انتقام از پوتین؟

هیچ بعید نیست که حادثه تروریستی اخیر در روسیه به نوعی انتقام جویی جریان های مخالف با روسیه از این کشور به دلیل پیشروی های اخیر ارتش روسیه در میدان های جنگ اوکراین و یا انتخاب مجدد پوتین به عنوان رئیس جمهور روسیه باشد.

شب گذشته یک حادثه تروریستی بزرگ در تالار کنسرت کروکوس‌سیتی واقع در نزدیکی مسکو پایتخت روسیه به وقوع پیوست. در ابتدای وقوع این حادثه تروریستی، منابع رسانه ای از کشته شدن 40 نفر و زخمی شدن 100 تن دیگر خبر دادند با این حال، به تازگی خبرگزاری رویترز از افزایش شمار کشته شدگان این حادثه تروریستی به بیش از 62 نفر و البته افزایش شمار زخمی های این حادثه تروریستی خبر داده اند.

تنها اندکی پس از این حادثه تروریستی، گروه داعش مسوولیت آن را برعهده گرفت و حتی بیانیه منتسب به این گروه نیز منتشر شد. با این حال، مقام های عالی رتبه روسی بیانیه مذکور را جعلی خوانده و تاکید کرده اند که حادثه تروریستی مسکو کارِ داعش نبوده است.  مقام های روسی وعده داده اند که پاسخ سختی را به بانیان حمله تروریستی مسکو خواهند داد. شاهدان عینی گفته اند که دست کم 5 فرد مسلح با سلاح های خودکار و بمب های آتش زا به سمت مردم حمله کرده اند.

حادثه ترورستی اخیر در روسیه تنها مدت زمان کمی پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روسیه و پیروزی پوتین در این انتخابات به وقوع پیوست. از این رو، هیچ بعید نیست که حادثه اخیر در روسیه، با مهندسی جریان های مخالف و منتقدِ پوتین انجام گرفته باشد. به بیان ساده تر، جریان های مخالف با کرملین و پوتین به نوعی سعی داشته اند تا از طریق حادثه تروریستی مسکو، از آن ها انتقام بگیرند و به زعم خود ناکارآمدی امنیتی آن ها را نیز برجسته سازی کنند.

روند تحولات میدانی جنگ اوکراین در مدت اخیر به هیچ عنوان به نفع کشورهای غربی و رقبای بین المللی روسیه نبوده است. در این راستا، ارتش روسیه موفق به انجام حملات مختلفِ قابل توجهی علیه مواضع نیروهای اوکراینی شده و مناطق راهبردی را نیز به دست گرفته است. از این رو، هیچ بعید نیست که طیف مخالفان بین المللی روسیه سعی داشته اند با انجام یک اقدام تروریستی در خاک روسیه، چالش های جدی و معناداری را برای تصمیم سازان و نظام حکمرانی روسیه ایجاد کنند و سرعت پیشروی آن ها در میدان های جنگ اوکراین را کاهش دهند.

اهمیت این نکته زمانی مشخص می شود که توجه داشته باشیم در مدت اخیر شماری از رهبران غربی نظیر امانوئل مکرون از ضرورت برخورد با روسیه و حتی اعزام نیروهای نظامی غربی به خاک اوکراین جهت جنگ با روسیه خبر داده بودند. اساسا این قدرت ها پیروزی روسیه در جنگ اوکراین را یک بحران تمام عیار و بزرگ برای خود در نظر می گیرند.

به نظر می رسد حادثه اخیر در روسیه را می توان به نوعی در قالب رقابت میان قدرت های بزرگ نیز تفسیر کرد. در روزهای گذشته شاهد بودیم که درگیری های لفظی میان مقام های غربی و روسی با محوریت برخورد مستقیم میان دو طرف و حتی گزاره وقوع جنگ اتمی اوج گیری قابل توجهی پیدا کرده بود. حال در این شرایط، هیچ بعید نیست که برخی قدرت های غربی با مهندسی حمله تروریستی اخیر در روسیه به نوعی سعی داشته باشند پیام های روشنی را به مسکو مخابره کنند.

البته که اگر نهادهای اطلاعاتی و امنیتی روسیه به این جمع بندی برسند، هیچ بعید نیست که شاهد مقابله به مثل روسیه باشیم. موضوعی که می تواند بیش از پیش تنش و درگیریهای ایدئولوژیک و ژئوپلیتیک در عرصه بین المللی را تعمیق و تقویت کند.

دیدگاهتان را بنویسید