جنگ غزه در حال آزمایش توانایی استراتژیک حزب الله است!

1. چتم‌هوس؛ رسانه‌ی رسمی بریتانیایی این تحلیل خود را به جنگ اخیر اسرائیل و غزه و نسبت حزب‌الله لبنان با آن اختصاص داده‌است.
2. تحلیلگر چتم‌هوس بر این باوراست که؛ تشدید جنگ ممکن است برای ایران آسیب‌زا باشد و در پی آن ایران حمایت خود را از لبنان کاهش دهد.
3. و در ادامه اشاره می‌کند که جنگ لبنان و اسرائیل بدون توجه به جنگ اسرائیل وغزه درحال پیش‌روی است. و در ادامه تاکید می‌کند که؛ « اگرچه حزب الله طی چهار ماه گذشته برخی موفقیت های نظامی را جشن گرفته است اما جنگ غزه در حال آزمایش توانایی استراتژیک آن است. حزب الله علی رغم اینکه تحریک کننده جنگ است، دستور کار را تعیین نمی کند. اولویت اصلی آن بقا است نه پیروزی.»
4. هر گونه گسترش جدی جنگ در لبنان به معنای جنگ اسرائیل در دو جبهه خواهد بود که به نوبه خود احتمالا مداخله آمریکا برای کمک به اسرائیل را ضروری خواهد کرد. این کار ایران را به جنگ نزدیک تر می کند – چیزی که تهران مشتاق اجتناب از آن است و اسرائیل نیز علی رغم لفاظی های تهدیدآمیز خود سعی کرده از چنین سناریویی اجتناب کند.
5. اما وضعیت ممکن است تغییر کند: اسرائیل به اهداف نظامی قابل توجهی در غزه دست یافته است – از بین بردن بیشتر پایگاه های نظامی حماس – و چشم انداز توقف جنگ بیشتر است. اگر آتش بس طولانی مدت اسرائیل و غزه تمدید شود، اسرائیل دیگر با جنگ در دو جبهه مواجه نخواهد شد و به آن اجازه می دهد تمام توجه و منابع خود را برای مقابله با حزب الله معطوف کند.
6. در حال حاضر، با عدم تمایل ایران به ورود به جنگ غزه و عدم اطمینان از حمایت داخلی، دست حزب الله بسته است. در حالی که اسرائیل جاه طلبی های خود را محدود می کند، ممکن است فرصتی را ببیند.
7. تل آویو در حال حاضر از این جنگ برای تحت فشار قرار دادن لبنان برای اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل استفاده می کند که خروج نیروهای حزب الله در شمال رودخانه لیتانی را تصریح می کند. و تا زمانی که توانایی استراتژیک حزب الله محدود است، اسرائیل ممکن است به دنبال راه های دیگری برای تضعیف بیشتر این گروه باشد.

چتم‌هوس؛ حزب الله می داند که تشدید جنگ به ایران آسیب می رساند و حمایتش از لبنان را از بین می برد و این کشور را مجبور می‌کند که بقا را در اولویت هر تلاشی برای بهره برداری از این وضعیت قرار دهد.

یواو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در ۲۵ فوریه اعلام کرد که اسرائیل “بدون توجه به آنچه در غزه رخ می دهد به حمله به لبنان ادامه خواهد داد” و در واقع حملات متقابل اسرائیل و حزب الله ادامه دارد. جنگ بین دو طرف پس از حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر آغاز شد و حزب الله اولین کسی بود که در جبهه دیگری به اسرائیل حمله کرد.
اگرچه حزب الله طی چهار ماه گذشته برخی موفقیت های نظامی را جشن گرفته است اما جنگ غزه در حال آزمایش توانایی استراتژیک آن است. حزب الله علی رغم اینکه تحریک کننده جنگ است، دستور کار را تعیین نمی کند. اولویت اصلی آن بقا است نه پیروزی.

در طول چهار ماه گذشته، حزب الله تلاش کرده است تا اعتبار خود را به عنوان یک بازیگر اصلی در “محور مقاومت” مورد حمایت ایران حفظ کند و از تشدید تنش با اسرائیل جلوگیری کند. این به این دلیل است که حزب الله می داند که اشتیاق کمی برای جنگ همه جانبه در میان حامیانش وجود دارد – و همچنین به این دلیل که چنین جنگی به ایران آسیب می رساند.

تهدید به جنگ گسترده

هر گونه گسترش جدی جنگ در لبنان به معنای جنگ اسرائیل در دو جبهه خواهد بود که به نوبه خود احتمالا مداخله آمریکا برای کمک به اسرائیل را ضروری خواهد کرد. این کار ایران را به جنگ نزدیک تر می کند – چیزی که تهران مشتاق اجتناب از آن است.
اسرائیل نیز علی رغم لفاظی های تهدیدآمیز خود سعی کرده از چنین سناریویی اجتناب کند.

اکثر حملات این گروه به لبنان از ماه اکتبر تاکنون به دقت سایت ها و پرسنل حزب الله را هدف قرار داده و آسیب پذیری دستگاه امنیتی و نظامی حزب الله را آشکار کرده است.
با این حال، در هفته های اخیر اسرائیل دامنه حملات خود را در لبنان افزایش داده است. علاوه بر گسترش محدوده جغرافیایی حملات در جنوب لبنان و حمله هدفمند آن که منجر به کشته شدن یک مقام حماس در حومه جنوبی بیروت شد، اسرائیل اوایل این هفته برای اولین بار به مواضع حزب الله در بعلبک در دره بقاع در شرق لبنان حمله کرد.
این حمله اندکی پس از شکایت دولت سوریه از لبنان در مورد برج های مراقبت نصب شده در سمت مرز لبنان با سوریه صورت گرفت. در این شکایت ادعا شده است که برج های مراقبت که در سال ۲۰۱۴ توسط بریتانیا برای کمک به نیروهای مسلح لبنان در مبارزه با قاچاق نصب شده بودند، توسط یک “شخص ثالث” – به معنای اسرائیل – برای نظارت مورد استفاده قرار می گرفتند.
شکایت از برج های مراقبت نشان دهنده نگرانی در داخل سوریه است – جایی که حزب الله از سال ۲۰۱۱ در حمایت از رژیم اسد می جنگد – در مورد اطلاعات اسرائیل که به تمام مناطقی که حزب الله در آن ها فعالیت می کند، چه در داخل و چه در خارج لبنان گسترش یافته است. اسرائیل در واقع از قبل از ۷ اکتبر به اهداف حزب الله و ایران در داخل سوریه نیز حمله کرده است.
علاوه بر موفقیت های نظامی گاه و بیگاه، مانند ساقط کردن اخیر یک هواپیمای بدون سرنشین اسرائیلی، حزب الله عمدتا با افزایش لفاظی های خود به کمپین تهاجمی اسرائیل در لبنان واکنش نشان داده است. حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در آخرین سخنرانی خود در ۱۶ فوریه به اسرائیل هشدار داد که بابت حملاتش به غیرنظامیان لبنانی “بهای این کار را با خون پرداخت خوتهد کرد”.

وضعیت ممکن است تغییر کند: اسرائیل به اهداف نظامی قابل توجهی در غزه دست یافته است – از بین بردن بیشتر پایگاه های نظامی حماس – و چشم انداز توقف جنگ بیشتر است. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفت امیدوار است تا روز دوشنبه آتش بس موقت برقرار شود. اگر این آتش بس طولانی مدت تمدید شود، اسرائیل دیگر با جنگ در دو جبهه مواجه نخواهد شد و به آن اجازه می دهد تمام توجه و منابع خود را برای مقابله با حزب الله معطوف کند.

حزب الله همچنین ممکن است اقدامات تلافی جویانه خود علیه اسرائیل را افزایش دهد – اما ناتوانی آن در حفاظت از غیرنظامیان در لبنان در برابر حملات اسرائیل به عنوان ترمزی بر اقدامات آن عمل خواهد کرد.
غرامت حزب الله به حامیانش
حزب الله در حال حاضر قادر به پرداخت غرامت به خانواده های غیرنظامی لبنانی که تحت تاثیر عملیات جاری اسرائیل قرار گرفته اند، نیست. این در تضاد کامل با کمپین جبران خسارت گسترده آن پس از جنگ با اسرائیل در سال ۲۰۰۶ است.
در آن زمان، حزب الله به سرعت به جامعه حامیان خود اطمینان داد که خانه های تخریب شده آن ها بازسازی خواهد شد و به دلیل حمایت ایران و کمک مالی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برای بازسازی در جنوب، تا حد زیادی به این وعده خود عمل کرد.
اما توانایی حزب الله در مهار بودجه حامیانش آن چیزی نیست که زمانی بود، با بحران مالی در لبنان، توقف کمک های بی قید و شرط کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به این کشور و تشدید تحریم های غرب علیه حزب الله و شبکه های مالی بین المللی ایران.
در حال حاضر، با عدم تمایل ایران به ورود به جنگ غزه و عدم اطمینان از حمایت داخلی، دست حزب الله بسته است – علی رغم زرادخانه بزرگ و حمله اسرائیل که قرار است گسترده تر شود.
در عوض، حزب الله تلاش های خود را بر تلاش برای نجات از بحران کنونی، بدون تلاش برای هدایت رویدادها به نفع خود متمرکز کرده است. در حالی که اسرائیل جاه طلبی های خود را محدود می کند، ممکن است فرصتی را ببیند.
تل آویو در حال حاضر از این جنگ برای تحت فشار قرار دادن لبنان برای اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل استفاده می کند که خروج نیروهای حزب الله در شمال رودخانه لیتانی را تصریح می کند. و تا زمانی که توانایی استراتژیک حزب الله محدود است، اسرائیل ممکن است به دنبال راه های دیگری برای تضعیف بیشتر این گروه باشد.

https://www.chathamhouse.org/2024/02/gaza-war-testing-hezbollahs-strategic-capability

 

منبع: چتم‌هوس
ترجمه و تلخیص: دنیای تحلیل

دیدگاهتان را بنویسید