با متحدان آمریکا، ۱ بعلاوه ۲ برابر چهار

خلاصه تحلیل:
1. این تحلیل با این پیش‌فرض که پس از جنگ جهانی دوم نظم و صلح جهانی توسط دمکراسی‌های بزرگ مانند آمریکا ایجاد و حفظ شده بود اما مدتی ست که کشورهایی مثل چین و روسیه در حال برهم زدن این صلح جهانی هستند، بحث خود را آغاز می‌کند.
2. این اندیشکده آمریکایی بار مسولیت کنترل صلح را بر دوش ایالات متحده می‌گذارد و به همین ترتیب در ادامه با هر دستاویزی در تلاش است تا کمک‌های آمریکا به اوکراین را توجیه کند.
3. اشاره به یک رویداد تاریخی و وجه تسمیه آن با شرایط اوکراین؛ ایالات متحده پیش از ورود به جنگ جهانی دوم نیز با چالش های مشابهی مواجه بود. این مساله که چگونه در میان خصومت های اروپا بی طرف باقی بمانیم اما همچنان به بریتانیا کمک کنیم تا در برابر ماشین جنگی نازی ها که قبلا بیشتر اروپا را فتح کرده بود، مقاومت کند، منجر به تصویب قانون لاند – لیز شد.
4. ترکیب نکردن تلاش های آمریکا اتلاف منابع خواهد بود و به دشمنانش زمان بیشتری برای توسعه فن آوری خود در این فضاها می دهد. در واقع، دومین لاکهید مارتین اسکای ورکس پس از در نظر گرفتن تمام مکان های جهانی دیگر در ملبورن تاسیس شد.
5. واقعیت تاریخی و امروز این است که ایالات متحده با متحدان قدرتمند بسیار قوی تر از بدون آن ها است. اگر متحدان آمریکا این قابلیت را داشته باشند که یک نیروی بازدارنده و جنگی موثر باشند، به مرور زمان از نظر خون و گنج برای آمریکا ارزان تر تمام می شود. رهبری سیاسی و نظامی آمریکا باید از تاریخ درس بگیرد و نگاهی گسترده به دفاع آمریکا داشته باشد.
: Csisاگر همان طور که مارک تواین گفته است: ” تاریخ تکرار نمی شود، اما اغلب قافیه دارد.” درست باشد، جهان در حال حاضر شعر بدی را از دهه ۱۹۳۰ تجربه می کند، زیرا رژیم های استبدادی در روسیه و چین به دنبال گسترش سلطه خود بر هم زبانان مهاجر خود، روسیه در دونباس، و چین در تایوان هستند. علاوه بر این، تقاضای روسیه برای اوکراین ضعیف یا غیر متحد و تلاش چین برای کنترل بر منابع منطقه ای و خطوط دریایی بازتاب های متمایزی از درخواست های قرن گذشته آلمان و “کره بزرگ شرق آسیا” ژاپن دارد.
قوانین، نهادها و هنجارهای بین‌المللی که پس از جنگ جهانی دوم ایجاد شده‌اند، نمی‌توانند مسیر رژیم پوتین و شی را تغییر دهند. بسیاری از کشورها تصمیم گرفته اند از نظم فعلی به نفع منافع اقتصادی فوری دفاع نکنند، بلکه به جای آن به دنبال منافع سیاسی داخلی باشند که به عنوان “ایستادگی در برابر غرب” دیده می شود، با این اطمینان که هیچ ضرری برای اجازه دادن به دیگران برای انجام مبارزه وجود ندارد. بنابراین بیشتر به دموکراسی های بزرگ تر جهان – به ویژه ایالات متحده – مربوط می شود تا از نظم جهانی که تا حد زیادی صلح را حفظ کرده و رفاه جهانی را در طول ۷۸ سال گذشته بالا برده است، محافظت کنند.
ایالات متحده پیش از ورود به جنگ جهانی دوم نیز با چالش های مشابهی مواجه بود. این مساله که چگونه در میان خصومت های اروپا بی طرف باقی بمانیم اما همچنان به بریتانیا کمک کنیم تا در برابر ماشین جنگی نازی ها که قبلا بیشتر اروپا را فتح کرده بود، مقاومت کند، منجر به تصویب قانون لاند – لیز شد. رئیس جمهور روزولت این لایحه را در ۱۱ مارس ۱۹۴۱ به قانون تبدیل کرد و به او اجازه داد تا “به هر دولتی که رئیس جمهور دفاع از آن را برای دفاع از ایالات متحده حیاتی می داند، حق فروش، انتقال مالکیت، مبادله، اجاره، وام، یا در غیر این صورت واگذار کند”.ایالات متحده با تبدیل شدن به “زرادخانه دموکراسی” به بریتانیا (و بعداً سایر متحدان) این امکان را داد که به اندازه کافی در برابر قدرت های محور مقاومت کنند تا در نهایت به قدرت ایالات متحده اجازه دهد مستقیماً خود را نشان دهد.
شباهت ها با وضعیت کنونی در اوکراین روشن است. شباهت های توافق AUKUS که برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ بین ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا اعلام شد، کم تر به چشم می خورد. Lend – Lease پس از قرارداد ۱۹۴۰ Destroyers for Bases قرار گرفت که به موجب آن ۵۰ ناوشکن نیروی دریایی آمریکا به نیروی دریایی سلطنتی و نیروی دریایی سلطنتی کانادا در ازای حقوق پایه در دریای کارائیب منتقل شدند. چرچیل همچنین حقوق پایگاه آمریکا در برمودا و نیوفاندلند را به صورت رایگان اعطا کرد و به پادگان های بریتانیایی آن ها اجازه داد تا دوباره در جنگ مستقر شوند.
این انتقاد که ایالات متحده به تعداد بیشتری از این زیرمجموعه ها نیاز دارد و بنابراین نمی تواند هیچ یک از آن ها را به یک کشور خارجی – حتی کشوری به نزدیکی استرالیا – بفروشد، شبیه به یکی از استدلال های مخالفان توافق نامه منع گسترش سلاح های هسته ای در سال پیش از ورود ایالات متحده به جنگ جهانی دوم است. سپس، مانند اکنون، نگرانی هایی در مورد هزینه های خزانه داری آمریکا و نیاز به ساخت زرادخانه آمریکا وجود داشت. اما روزولت متوجه شد که افزودن به توانایی متحدان آمریکا، نقشه های دشمنان آن را پیچیده می کند. به طور مشابه، استرالیا با قابلیت زیردریایی پیشرفته، برنامه های چین را پیچیده می کند؛ زیرا باید حضور مداوم در منطقه یکی از پیشرفته ترین سکوهای تسلیحاتی جهان را در نظر بگیرد. این یک مزیت خالص قابل توجه برای انعطاف پذیری و امنیت ایالات متحده است.
رکن دوم AUKUS بر توسعه مشترک قابلیت های پیشرفته بین سه کشور امضاکننده برای رقابت بهتر در زمینه هایی مانند هایپرسونیک، فناوری های کوانتومی و هوش مصنوعی برای کاربردهای دفاعی تمرکز دارد. این کتاب نیز اواسط قرن بیستم نوشته شده است. در سپتامبر ۱۹۴۰، دولت بریتانیا یک هیات فنی و علمی به واشنگتن فرستاد تا راه هایی برای بهره برداری مشترک از پتانسیل نظامی تحقیق و توسعه بریتانیا پیدا کند. انگلیسی ها فن آوری مشترک شامل دانش کلیدی رادار، طراحی توپخانه های ژیروسکوپی، جزئیات یک موتور جت، و گزارشی که امکان سنجی یک بمب اتمی را توصیف می کرد، در میان بسیاری دیگر به اشتراک گذاشتند. در حال حاضر فن آوری ها و تحقیقات بریتانیا و استرالیا همچنان توسط ارتش آمریکا قابل استفاده و مطلوب هستند، همانطور که با خرید رادار فرا افق توسعه یافته توسط آمریکا و هواپیمای ای – ۷ ای وی دی نشان داده شد. در حال حاضر برخی از پیشرفته ترین تحقیقات و پیشرفت ها در زمینه رایانش کوانتومی، خودروهای خودران زیر آب و هایپرسونیک در استرالیا در حال انجام است. ترکیب نکردن تلاش های آمریکا اتلاف منابع خواهد بود و به دشمنانش زمان بیشتری برای توسعه فن آوری خود در این فضاها می دهد. در واقع، دومین لاکهید مارتین اسکای ورکس پس از در نظر گرفتن تمام مکان های جهانی دیگر در ملبورن تاسیس شد.
واقعیت تاریخی و امروز این است که ایالات متحده با متحدان قدرتمند بسیار قوی تر از بدون آن ها است. اگر متحدان آمریکا این قابلیت را داشته باشند که یک نیروی بازدارنده و جنگی موثر باشند، به مرور زمان از نظر خون و گنج برای آمریکا ارزان تر تمام می شود. رهبری سیاسی و نظامی آمریکا باید از تاریخ درس بگیرد و نگاهی گسترده به دفاع آمریکا داشته باشد.
*جیمز کاروسو مشاور ارشد و رئیس شورای مشورتی کرسی استرالیا در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی در واشنگتن دی سی است و از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ مسئول امور استرالیا بود.

https://www.csis.org/analysis/us-allies-1-plus-2-equals-four

 

منبع: csis
ترجمه و تلخیص: دنیای تحلیل

دیدگاهتان را بنویسید