حمایت از نسل کشی در سازمان ملل

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد هشدار داد اگر قطعنامه پیشنهادی الجزایر مبنی بر آتش‌بس بشردوستانه در غزه در شورای امنیت این سازمان به رای گذاشته شود، واشنگتن با آن مخالفت خواهد کرد.
ایالات متحده آمریکا به جهت جلوگیری از آتش بس در غزه بزرگترین شریک  صهیونیست ها در کشتار مردم غزه می باشد. به طوری که پس از اینکه الجزایر پیش‌نویس قطعنامه‌ای را تدوین و به اعضای شورای امنیت برای پایان جنگ و خون‌ریزی در غزه ارائه کرد، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد اعلام کرد واشنگتن هر پیشنهادی مبنی بر آتش‌بس در غزه را وتو خواهد کرد؛ موضعی که در کنار ۳ وتوی قبلی آمریکا درباره آتش‌بس نشان می‌دهد این کشور تا زمانی که طرح ابتکاری خودش برای آینده فلسطین و منطقه عملی نشود، حامی اصلی ادامه جنگ در غزه است.
سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد هشدار داد اگر قطعنامه پیشنهادی الجزایر مبنی بر آتش‌بس بشردوستانه در غزه در شورای امنیت این سازمان به رای گذاشته شود، واشنگتن با آن مخالفت خواهد کرد.
وی مدعی شد پیش‌نویس ارائه‌شده در شورای امنیت سازمان ملل متحد به این نتایج دست نخواهد یافت و حتی ممکن است در تضاد با آنها باشد. دیپلمات آمریکایی افزود: به این دلیل، آمریکا از بررسی این پیش‌نویس حمایت نخواهد کرد و اگر به رای گذاشته شود، پذیرفته نخواهد شد.
چهارشنبه پیش (۲۵ بهمن)، کشورهای عرب بر حمایت خود از پیش‌نویس قطعنامه الجزایر که خواستار آتش‌بس فوری و ارسال بدون مانع کمک‌های بشردوستانه به غزه است، تاکید کردند. توماس گرینفیلد در بیانیه خود از شورای امنیت خواست اطمینان حاصل کند که «هر اقدامی که در روزهای آینده انجام می‌دهیم، فشار را بر حماس برای پذیرش پیشنهاد جاری افزایش می‌دهد». در همین ارتباط مایکل مارتین، وزیر خارجه ایرلند دیروز در کنفرانس امنیتی مونیخ با اشاره به اینکه آمریکا چندین نوبت برای جلوگیری از برقراری آتش‌بس در نوار غزه، از حق وتو در سازمان ملل متحد استفاده کرده است، گفت: دوران «حق وتو» دیگر به پایان آمده و باید از میان برود، چرا که باعث گسترش بازگشت به عقب در مسیر تاریخ است. وی با بیان اینکه در شورای امنیت سازمان ملل متحد از امتیاز حق وتو سوءاستفاده می‌شود، تاکید کرد: وجود حق وتو در این شورا باعث شده است شورای امنیت سازمان ملل متحد به شورایی ناکارآمد تبدیل شود.
این موضع‌گیری آمریکا تناقض آشکار این کشور درباره جنگ غزه را نشان می‌دهد؛ از سویی بایدن ادعا می‌کند اسرائیل نباید به رفح بدون انجام کارهای اطمینان‌بخش درباره مردم این شهر عمل کند، از سوی دیگر بسته پیشنهادی 14 میلیارد دلاری برای کمک تسلیحاتی به اسرائیل به تصویب می‌رسد. در حالی که رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید باید اسرائیل به مردم غیرنظامی در غزه حمله نکند ولی تاکنون ۳ بار قطعنامه پایان جنگ در غزه را وتو کرده است. بار گذشته هم آمریکا با بهانه‌هایی، وتوی قطعنامه آتش‌بس در غزه را توجیه کرد. رابرت وود، معاون سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل در توضیحات خود حماس را مسؤول آغاز جنگ دانست.
دیپلمات آمریکایی با تکرار ادعاهای واشنگتن افزود: «ما حسابرسی بسیار کمی از آغازگر این درگیری یعنی حماس می‌شنویم. حماس باید از پنهان شدن پشت غیرنظامیان دست بردارد، سلاح‌هایش را زمین بگذارد و تسلیم شود. اگر رهبران حماس این کار را می‌کردند، جنگ تمام می‌شد».
مارتین افزود: «سفیر فلسطین به صراحت اعلام کرد اکنون همه باید یک پوستر آتش‌بس در دست داشته باشند و در مجمع عمومی نیز پوستری را به نمایش گذاشت. این در حالی است که در سازمان ملل حمایت قاطع از موضع فلسطین وجود داشته و آمریکا تنها کشوری بوده که از اسرائیل حمایت کرده است».
به نظر می‌رسد سیاست بایدن این است که می‌خواهد جنگ تا زمانی ادامه یابد که بتواند راهبردهای خود را در منطقه پیاده کند. طرح بلینکن و بایدن بر این مبناست که عادی‌سازی روابط کشورهای منطقه و عربی با اسرائیل رخ دهد، تشکیلات خودگردان در غزه حاکمیت سیاسی و نه نظامی پیدا کند و نیروهای مقاومت در غزه خلع سلاح و نابود شوند تا بعد از آن بتوان نتانیاهو را کنار‌ زد و نیروهای نزدیک‌تر به دمکرات‌ها سر کار بیایند.
البته نتانیاهو هم دست بایدن را خوانده است و می‌داند بعد از پایان جنگ دیگر جایی در سپهر سیاسی اسرائیل نخواهد داشت. از سوی دیگر وی مخالف به رسمیت شناختن کشور فلسطین است. در همین رابطه رسانه‌های عبری گزارش دادند کابینه رژیم صهیونیستی با مصوبه‌ای موافقت کرد که بر اساس آن این رژیم به رسمیت شناختن کشور فلسطین به صورت یکجانبه را نمی‌پذیرد. پیش از این بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جلسه کابینه گفته بود: ما با دیکته‌های بین‌المللی درباره حل و فصل دائم نزاع با فلسطینی‌ها مخالفیم. چنین حل و فصلی تنها از طریق مذاکرات مستقیم میان ۲ طرف بدون پیش‌شرط ممکن است.
وی افزود: اسرائیل به مخالفت خود با به رسمیت شناختن یکجانبه کشور فلسطین ادامه می‌دهد. چنین اقدامی بعد از عملیات 7 اکتبر حماس، پاداش بزرگی برای این جنبش است و مانع هرگونه حل و فصلی در آینده می‌شود.
پنجشنبه گذشته دفتر نتانیاهو با هرگونه گفت‌وگویی در زمان کنونی درباره تشکیل کشور فلسطین مخالفت و تأکید کرد اولویت کنونی تل‌آویو پیروزی بر حماس است.
اخیرا واشنگتن‌پست گزارش داد آمریکا و تعدادی از شرکای عربش، طرحی را برای توافق صلح فراگیر میان رژیم صهیونیستی و فلسطین تهیه کرده‌اند که شامل جدول زمانی ثابتی برای تشکیل کشور فلسطین است.
همچنین پیش از این روزنامه اسرائیل هیوم به نقل از یک منبع سیاسی نوشته بود: نتانیاهو قبول به رسمیت شناختن کشور فلسطین از سوی آمریکا را بررسی می‌کند تا این روند به پیشرفتی در تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و عربستان منجر شود. بر اساس این پیشنهاد آمریکایی‌ها خودشان به صورت یکجانبه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند. اسرائیل می‌گوید توافق دائمی که شامل کشور فلسطین باشد، تنها در مذاکرات مستقیم ممکن است.
این منبع اعلام کرد: نتانیاهو مخالفتش را با به رسمیت شناختن یکجانبه کشور فلسطین اعلام کرده اما با مذاکرات درباره حل و فصل بدون پیش‌شرط موافق است. از طریق این ساختار آمریکایی‌ها می‌توانند عربستانی‌ها را قانع کنند اسرائیل مرحله بزرگی را در مساله فلسطین طی کرده است. نتانیاهو هنوز تصمیم نهایی را در این باره نگرفته است اما آن را با جدیت بررسی می‌کند.
همچنین آمریکا در حالی برخی مخالفت‌ها با نتانیاهو را علنی کرده است که از ابتدا دنبال کوچاندن مردم غزه از این باریکه بود و حتی فشارهایی به اردن و مصر برای اسکان آنها آورده بود که با مخالفت امان و قاهره روبه‌رو شد.

دیدگاهتان را بنویسید