بحران محبوبیت شاه چارلز بدترین بحران در دهه های اخیر است!

خلاصه تحلیل:

1. نیوزیک، هفته‌نامه موسسه واشنگتن پست، این تحلیل را بحران مقبولیت خاندان سطلنتی بریتانیا اختصاص داده‌است و با این فرض که این بحران یکی از بدترین بحران‌های دهه‌های اخیر است، تحلیل خود را سامان داده‌است.
2. نیوزیک با استناد به نظرسنجی ساوانتا و گاردین میزان محبوبیت خانواده سلطنتی در نسل‌های مختلف را مورد بررسی قرار داده و اشاره کرده که؛ قشر جوان 18 تا 24 سال 49 درصد خواستار کنارگذاشتن سلطنت هستند. و این نشان می‌دهد که تغییر نسل، عامل تهدیدآمیزی برای خانئان سلطنتی خواهد بود.
3. هفته‎‌نامه واشنگتن‌پست در ادامه به نقدوبررسی نظرسنجی‌های مربوط به محبوبیت خاندان سلطنتی پرداخته و با اشاره به اینکه در سال 2000 گاردین اعلام کرده‌بود که محبوبیت خاندان سلطنتی به پایین‌ترین حد خود در دوران مدرن رسیده، استدلال می‌کند که گرایش مردم به حکومتی غیر سلطنتی لزوما برای خواست جمهوری نیست، بلکه علت اصلی کاهش چشمگیر محبوبیت رویال فمیلی است. علت این سقوط محبوبیت هم غالبا فساد اعضای خانواده و ناکارآمدی سیستم سلطنتی عنوان شده‌است.
4. و در ادامه با اشاره به نظرسنجی‌های اخیر؛ علت کاهش محبوبیت خانواده سلطنتی را «رسوایی و تغییر نگرش ها در مورد مسائل اجتماعی و مسائل عدالت اجتماعی و عدالت تاریخی و از این قبیل که توجه سلطنت طلبان را در رابطه با شاهزاده اندرو و هری و مگان جلب کرده» دانسته‌است. درصورتی که پیش از این عامل اصلی توجه مردم به سلطنت در حیطه مسائل اخلاقی خلاصه می‌شد اما امروزه جنبه‌ای اجتماعی به خود گرفته‌است.
5. نیوزیک ادامه تحلیل خود را به نقدوبررسی داده‌ها اختصاص داده و نظر نسل‌های مختلف بریتانیایی را تحلیل کرده‌است مثلا اشاره می‌کند که؛ «براساس نظرسنجی ایپسوس در ماه آوریل، ترسیم مسیر بهبود خانواده سلطنتی در دهه ۲۰۰۰ بسیار آسان است، زیرا “طبقه اجتماعی دی که بیش ترین نارضایتی را از چارلز داشتند، چند سال بعد هنگامی که شاهزاده ویلیام در سال ۲۰۱۱ با کیت میدلتون ازدواج کرد، شیفته او شدند.» خیانت چارلز به دایانا ضربه اساسی به محبوبیت خاندان سلطنتی زده‌بود و ازدواج کیت و ویلیام تا حدی توانست داستان‌های شاه پریانی این خاندان را زنده کند.
6. و اما نسل زد پس از ازدواج هری و مگان و اظهارات آن‌ها در خصوص خاندان سلطنتی، به طرافدار این زوج تبدیل شده‌اند و در حال حاضر این زوج جداشده از خاندان سلطنتی به نوعی نماد مخالفت با سلطنت هستند.
7. نیوزیک بخش آخر تحلیل خود را به علت‌یابی برای چرایی این تغییر نگرش نسبت سلطنت اختصاص داده و بحث خود را اینطور نتیجه‌گیری می‌کند: «به نظر می رسد که پس زمینه اقتصادی در حال دامن زدن به خشم نسبت به افرادی است که از طریق امتیاز و ارث به قدرت رسیده اند. اسمیت گفت که معتقد است حمایت از حفظ سلطنت در بریتانیا می تواند تا پایان دهه به کم تر از ۵۰ درصد برسد.»
8. جالب است که این جوانان طبقه متوسط هستند که بدون شک با مهارت های تفکر انتقادی که در دانشگاه آموخته شده اند، در حال حرکت علیه سلطنت هستند. زمانی که رابطه ویلیام و کتسیاس، کشور را طوفانی کرد، مردم طبقه کارگر از هم پاشیده عاشق سلطنت شدند، زیرا آن ها هرگز دست از خواستن داستان پریان سلطنتی برنداشتند. مشکل این بود که داستان پریان درهم شکسته شده بود و آن ها به داستان جدیدی نیاز داشتند که به موقع رسید. در حالی که امروز و با روی کار آمدن چارلز نسل قبل هنوز تصویر خیانت او را فراموش نکرده و عملا چارلز گزینه مناسبی ادامه داستان سرایی پریان سلطنتی نبوده و دغدغه نسل جدید دغدغه عمیق‌تری بنظر می‌رسد که با سناریوسازی خاندان سلطنتی قابل حل نخواهد بود بلکه روزبه روز شرایط را برای خانواده سخت‌تر خواهد کرد.

نیوزویک؛ مخالفت با سلطنت در بریتانیا اکنون فراتر از احساسات ضد سلطنتی است که در طول بحران بر سر پرنسس دایانا در یک نشانه نگران کننده برای پادشاه جدید بریتانیا، چارلز سوم، مشاهده شد. به نظر می رسد که اتهامات شاهزاده هری و مگان مارکل علیه خانواده سلطنتی در سال ۲۰۲۱ باعث افزایش نارضایتی از خانواده سلطنتی بریتانیا در میان جوانان، در مقابل پس زمینه رسوایی شاهزاده اندرو و جفری اپستین شده است.
به نظر می رسد در این سه سال، این روند خود را تثبیت کرده و حتی بدتر شده است و نشانه ای از بازگشت به احترام دوره های گذشته دیده نمی شود. در ماه نوامبر، یک نظرسنجی توسط ساوانتا به نمایندگی از گروه مبارزات ضد سلطنتی جمهوریت نشان داد که

۳۴ درصد از مردم بریتانیا خواستار یک رئیس دولت منتخب دموکراتیک هستند در حالی که ۵۲ درصد خواستار یک حکومت سلطنتی بودند.

با این حال، در میان افراد ۱۸ تا ۲۴ ساله، ۴۹ درصد خواستار کنار گذاشتن اعضای سلطنتی بودند در حالی که ۳۶ درصد خواهان حفظ سلطنت بودند. مفسران بر این باورند که آیا این یک بحران طولانی مدت می تواند آینده سلطنت را تهدید کند؟ یا اینکه به مرور زمان، آن ها دوباره عاشق داستان های پریان سلطنتی خواهند شد؟

یک استدلال به نفع یک آینده سلطنتی سالم این است که این موسسه پیش از این از بحران های بسیاری از جمله افت محبوبیت در دوران پس از دایانا جان سالم به در برده است.با این حال، تجزیه و تحلیل دقیق تر داده های تاریخی توسط نیوزویک نشان می دهد که رای گیری ماه نوامبر ممکن است به طور قابل توجهی بدتر از دوره های گذشته باشد و بر بخش دیگری از جامعه تاثیر بگذارد – که همه این ها به این معنی است که هیچ چیز را نمی توان بدیهی در نظر گرفت.
پس از آن نظرسنجی ها چه گفتند؟
چارلز در بریتانیا بسیار محبوب بود تا اینکه افشای رابطه او با ملکه کامیلا باعث کاهش محبوبیت او در دهه ۱۹۹۰ شد. سلطنت به عنوان یک نهاد درست قبل از مرگ پرنسس دایانا، در ژوئیه ۱۹۹۷، زمانی که تنها ۳۹ درصد از مردم در نظرسنجی ایپسوس احساس کردند که بریتانیا بدون خانواده سلطنتی بدتر خواهد شد، به یک حد پایین اولیه رسید. براساس گزارش گاردین، این آمار نسبت به دهه ۱۹۸۰ و اوایل دهه ۱۹۹۰ کاهش شدیدی را نشان می دهد.
با این حال، این کاهش تا حد زیادی ناشی از بی علاقگی بود، و تنها ۱۲ درصد در ژوئیه ۱۹۹۷ گفتند که انگلستان بدون سلطنت بهتر خواهد بود و ۴۳ درصد گفتند که از دست دادن آن ها تفاوتی ایجاد نخواهد کرد. محبوبیت سلطنت برای مدتی پس از مرگ دایانا (در یک سانحه رانندگی در پاریس) بهبود یافت اما چند سال بعد در سال ۲۰۰۰ که گاردین اعلام کرد “حمایت از خانواده سلطنتی به پایین ترین سطح خود در دوران مدرن رسیده است” دوباره سقوط کرد.
یک نظرسنجی ای سی ام به سفارش این روزنامه نشان داد که تنها ۴۴ درصد از مردم بریتانیا احساس می کنند که کشور بدون سلطنت بدتر خواهد شد در حالی که ۲۹ درصد پاسخ دادند ” نمی دانند.با این حال، این بار مخالفت ها بیشتر شد و بین ۲۵ تا ۳۰ درصد معتقد بودند که بریتانیا بدون سلطنت بهتر خواهد بود. این روزنامه همچنین نارضایتی در میان جوانان را “بالاترین میزان” توصیف کرد زیرا ۴۰ درصد از افراد ۱۸ تا ۲۴ ساله فکر می کردند که کشور بدون سلطنت بهتر خواهد بود در حالی که ۲۴ درصد آن ها فکر می کردند که اوضاع بدتر خواهد شد .در آن زمان درخواست تاج و تخت برای کناره گیری از چارلز و انتقال مستقیم به شاهزاده ویلیام به شدت در میان فقیرترین مردم بریتانیا یا به عبارت نظرسنجی “طبقه اجتماعی” احساس می شد و ۴۸ درصد موافق چنین حرکتی بودند در حالی که ۳۸ درصد مخالف آن بودند.

با این حال، زمانی که یک ماه بعد در ژوئن ۲۰۰۰ نظرسنجی دیگری توسط ایپسوس انجام شد و سوال صریح تری پرسیده شد که آیا بریتانیا باید سلطنت را لغو کند و به جمهوری تبدیل شود، به نظر می رسید که بیشتر این مخالفان منحل شده اند. در این شرایط ۷۰ درصد می خواستند تاج و تخت را حفظ کنند در حالی که ۱۹ درصد می خواستند انگلستان جمهوری شود. همانطور که گاردین در آن زمان اشاره کرد: ” این یک بی تفاوتی رو به رشد نسبت به خانواده سلطنتی است نه افزایش خواست جمهوریت که مسئولیت کاهش چشمگیر محبوبیت سلطنتی را دارد.”

حالا نظرسنجی ها چه می گویند؟
دلایلی وجود دارند که نشان می دهند ریشه سقوط کنونی محبوبیت سلطنتی ممکن است بسیار پیچیده تر و در نتیجه حل آن ها بسیار دشوارتر باشد.

سن زد همچنان عاملی است که به احتمال زیاد مخالفت با سلطنت را تعیین می کند و ۴۹ درصد از نسل زد می‌خواهند جمهوری شوند، اما طبقه اجتماعی دوباره یک عامل است.

با این حال، در حالی که مردم طبقه کارگر قبلا واکنش شدیدی علیه چارلز نشان داده بودند، اکنون این طبقه مرفه از “طبقه اجتماعی ای بی هستند که بیشتر تقسیم شده اند، ۴۳ درصد می خواهند سلطنت را کنار بگذارند و ۴۵ درصد می خواهند آن را حفظ کننداین در حالی است که ۲۸ درصد طبقه اجتماعی طرفدار جمهوریت و ۵۸ درصد خواهان پایبندی به سلطنت هستند. گراهام اسمیت، رئیس اجرایی جمهوری، یک گروه فشار برای لغو سلطنت، به نیوزویک گفت: ” بخش زیادی از آن مربوط به رسوایی و تغییر نگرش ها در مورد مسائل اجتماعی و مسائل عدالت اجتماعی و عدالت تاریخی و از این قبیل است که توجه سلطنت طلبان را در رابطه با شاهزاده اندرو و هری و مگان جلب کرده است.

بسیاری از آن ها فقط به تغییر نگرش مربوط است و من فکر می کنم روند طولانی مدت از دست دادن علاقه مردم، مخالفت با آن را برای مردم آسان تر کرده است. اگر افراد جوان تر و طبقه متوسط باشند، به احتمال زیاد چیزهایی مانند محیط زیست و عدالت اجتماعی و من هم و زندگی سیاه و چیزهایی از این قبیل را جدی می گیرند.آن ها به سلطنت نگاه می کنند و نمی توانند خود را در آن ببینند.
تحلیل و بررسی
براساس نظرسنجی ایپسوس در ماه آوریل، ترسیم مسیر بهبود خانواده سلطنتی در دهه ۲۰۰۰ بسیار آسان است، زیرا “طبقه اجتماعی دی که بیش ترین نارضایتی را از چارلز داشتند، چند سال بعد هنگامی که شاهزاده ویلیام در سال ۲۰۱۱ با کیت میدلتون ازدواج کرد، شیفته او شدند. حدود ۵۹ درصد از بریتانیایی های طبقه کارگر گفتند که بیش از هر طبقه اجتماعی دیگری به ازدواج علاقه مند هستند.
یکی از جنبه های داستان چارلز و دایانا که آن را از درگیری های سلطنتی مدرن جدا می کند این است که حکم خیانت چارلز تا چه حد قطعی بود. پادشاه، که در آن زمان شاهزاده ولز بود، به یک رابطه متهم شد، او آن را در تلویزیون پذیرفت و کشور از دایانا حمایت کرد. مردم برای مدتی نسبت به سلطنت بی علاقه شدند اما کیت و ویلیام بی تفاوتی آن ها را با ارائه یک داستان پریان سلطنتی جدید برای هیجان زده شدن درمان کردند.
نسل بعدی
در حال حاضر، نسل جوان تری از سلطنت طلب ها در انتظار هستند که در قالب شاهزاده جورج، شاهزاده شارلوت و شاهزاده لویی مورد توجه مردم قرار گرفته اند. البته این احتمال را مطرح می کند که زمانی که آن ها به اندازه کافی بزرگ هستند که بتوانند در بازه زمانی ۱۰ تا ۱۵ سال کار کنند، تجدید قوا کنند.با این حال، تفاوت های بیشتری بین رسوایی های کنونی و فروپاشی ازدواج چارلز با پرنسس دایانا وجود دارد.

جوانانی که مخالف سلطنت بودند از هری و مگان عقب نماندند و ۳۸ درصد از جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله از شاهزاده هری خوششان آمد در حالی که در نظرسنجی ماه مه ۴۶ درصد از او بدشان آمد. در حالی که به نظر می رسد اتهامات هری و مگان باعث افزایش احساسات ضد سلطنتی شده است، تنها این نیست که ژنرال زد تیم هری است و بنابراین چیزی برای نشان دادن وجود ندارد که آن ها زمانی به سلطنت بازخواهند گشت که یک نسل جدید و بدون پشتوانه سلطنتی برای حمایت داشته باشند. این بار به نظر می رسد که آن ها هم علیه متهم و هم علیه متهم شده اند.

چالش های پیچیده ای که با سلطنت چارلز مواجه است
خواندن توضیحات دقیق در مورد رای گیری کار دشواری است؛ زیرا داده ها دقیقا به این موضوع اشاره نمی کنند که چرا مردم این احساس را دارند. با این حال، یک نظریه ارزشمند در تحلیل جداگانه ای از تغییر نگرش جوانان در دنیای مدرن مطرح شده است. براساس تحقیقات فایننشال تایمز، نسل هزاره که اکنون در اواخر دهه ۲۰ و ۳۰ زندگی خود به سر می برند، از نظر سیاسی به اندازه نسل های گذشته تغییر نکرده‌اند و دیدگاه های رادیکال تر و مترقی تر خود را حفظ کرده اند.
در سال ۲۰۲۲، روزنامه نگار جان برن – مرداک داده های نظرسنجی را شناسایی کرد که نشان می داد افراد ۳۵ ساله امروزی پیشروترین افراد ثبت شده هستند. او پیش بینی کرده بود که براساس روند تاریخی، آن ها باید پنج امتیاز کم تر از میانگین ملی محافظه کار باشند اما خاطرنشان کرد: ” در واقع، آن ها ۱۵ امتیاز کم تر محافظه کار هستند و در بریتانیا و آمریکا هم تا حد زیادی محافظه کارترین افراد ۳۵ ساله در تاریخ ثبت شده هستند.
او استدلال کرد که دلیل آن ناشی از تجربه مشترک مشکلات اقتصادی ایجاد شده در سقوط مالی سال ۲۰۰۸ است.در حال حاضر رکود اقتصادی جدیدی نیز وجود دارد و احساسات رو به رشد “ثروتمندان را بخورید” را می توان در فرهنگ، از برنامه های تلویزیونی مانند وایت لوتوس گرفته تا جانشینی مشاهده کرد.واکنش شدید علیه افراد مشهور و نوزادان نپو، همانطور که فرزندان ثروتمندان و مشهور شناخته شده اند، زمینه را برای محاکمه خانواده سلطنتی مدرن فراهم می کند.
حتی اپرا وینفری و دواین “راک” جانسون سال گذشته به خاطر ترغیب مردم عادی به اهدای کمک مالی به یک صندوق فاجعه پس از آتش سوزی مائوئی علی رغم درآمد قابل توجه خود، واکنش شدیدی نشان دادند.چشم انداز اقتصادی برای جوانان بد است و بدتر می شود و رشد دست مزد همگام با تورم نمی شود و هزینه شهریه دانشگاه ها افزایش می یابد. همچنین خرید خانه اول به طور فزاینده ای دشوار می شود.بنابراین جوانان طبقه متوسط حتی پیش از اینکه تاثیر هوش مصنوعی بر بازار کار و تغییرات آب و هوایی در آینده آن ها لحاظ شود، با این چشم انداز مواجه هستند که ممکن است به سبک زندگی و راحتی نسل والدین خود دست پیدا نکنند
اسمیت گفت: ” ما از تحقیقات دیگری می دانیم که نشان می دهد مردم با افزایش سن محافظه کارتر نمی شوند، که این به این واقعیت مربوط می شود که مردم به خوبی در جامعه سرمایه گذاری نمی کنند، زیرا آن ها خیلی مرفه نیستند و خانه می خرند و غیره.
بنابراین من فکر می کنم که این یک نفرت عمومی نسبت به وضعیت موجود است. او گفت: ” اگر علاقه خود را از دست بدهید ممکن است منفعلانه با سلطنت کنار بیایید اما علاقه ای به آن نداشته باشید، اما اگر آن را خاموش کنید و با آن مخالفت کنید، پس برگرداندن آن ها بسیار سخت تر خواهد بود.آن ها در گذشته زمانی که ملکه آنجا را داشتند و زمانی که فقط چارلز و ویلیام آنجا بودند و زمانی که با اعتراضاتی مواجه شدند، آن را تغییر دادند.
به نظر می رسد که پس زمینه اقتصادی در حال دامن زدن به خشم نسبت به افرادی است که از طریق امتیاز و ارث به قدرت رسیده اند، نه از طریق تلاش در سختی. با این حال ماهیت اصلی سلطنت کاملا حول قدرت موروثی بنا شده است به گونه ای که بدون کنار گذاشتن کل سیستم نمی توان به سادگی آن را از بین برد.اسمیت گفت که معتقد است حمایت از حفظ سلطنت در بریتانیا می تواند تا پایان دهه به کم تر از ۵۰ درصد برسد.

جالب است که این جوانان طبقه متوسط هستند که بدون شک با مهارت های تفکر انتقادی که در دانشگاه آموخته شده اند، در حال حرکت علیه سلطنت هستند. زمانی که رابطه ویلیام و کتسیاس، کشور را طوفانی کرد، مردم طبقه کارگر از هم پاشیده عاشق سلطنت شدند، زیرا آن ها هرگز دست از خواستن داستان پریان سلطنتی برنداشتند. مشکل این بود که داستان پریان درهم شکسته شده بود و آن ها به داستان جدیدی نیاز داشتند که به موقع رسید.اگر نارضایتی کنونی در میان جوانان طبقه متوسط تا حدی ناشی از نفرت از قرارداد اقتصادی است که به آن ها پیشنهاد شده است، کم تر روشن است که چرا نسل جدید سلطنت طلبان آن ها را از این احساسات دشوار رها می کند. و اگر اینطور باشد، این خبر بدی برای کاخ و خبر خوبی برای اسمیت و گروه تحت فشارش است.

https://www.newsweek.com/king-charles-popularity-worst-polling-prince-harry-meghan-markle-1857394

 

 

منبع: نیوزویک
ترجمه و تلخیص: دنیای تحلیل

دیدگاهتان را بنویسید