بدون ترس از جنگ غزه، هزاران هندی برای کار به اسرائیل می آیند

خلاصه تحلیل:

1. اخیرا تصاویر داوطلب‌شدن شماری از هندی‌ها برای همکاری با اسرائیل، خبرساز شده بود اما الجزیره در این گزارش با نگاهی متفاوت به تحلیل این موضوع پرداخته‌است.
2. پس از گذشت بیش از ۱۰۰ روز از جنگ اسرائیل علیه غزه، بحران کارگری در این کشور به وجود آمده است که ریشه در تصمیم این کشور برای جلوگیری از کار کردن ده ها هزار فلسطینی در اسرائیل دارد. گزارش ها حاکی از آن است که در ماه اکتبر، شرکت های ساختمانی اسرائیلی از دولت خود در تل آویو خواسته اند تا به آن ها اجازه دهد تا ۱۰۰ هزار کارگر هندی را برای جایگزینی فلسطینی هایی که مجوز کارشان پس از آغاز حمله غزه به حالت تعلیق درآمد، استخدام کنند.
3. از طرفی با افزایش 8 درصدی آمار بیکاری در هند، دولت هند آگهی‌هایی در خصوص کارهای کارگری در اسرائیل منتشر کرد تا از این طریق از شرایط پیش آمده استفاده کند و برای شهروندان بیکار خود، شغلی خارج از مرز‌ها ایجاد کند.
4. اقتصاد اسرائیل در ۷ اکتبر ضربه بزرگی خورد. از آن زمان، نیروهای اسرائیلی حداقل ۲۴،۶۲۰ فلسطینی از جمله ۱۶،۰۰۰ زن و کودک را در غزه کشته اند. براساس اطلاعات اداره مهاجرت و جمعیت اسرائیل، این جنگ همچنین نزدیک به ۵۰۰ هزار اسرائیلی و بیش از ۱۷۰۰۰ کارگر خارجی را مجبور به ترک کشور کرد. علاوه بر این، در حال حاضر حدود ۷۶۴،۰۰۰ اسرائیلی، یا نزدیک به یک پنجم نیروی کار اسرائیل، به دلیل تخلیه، تعطیلی مدارس، یا درخواست های ذخیره ارتش برای جنگ بی کار هستند.
5. طرح هند برای اعزام کارگران به کشوری که به طور موثر در نسل کشی فلسطینی ها دست دارد، مورد انتقاد گروه های کارگری و مخالفان قرار گرفته است.
6. کارشناسان می گویند هند باید شرایط اسرائیل را به طور کامل ارزیابی کند، حتی اگر از نظر مالی سودمند باشد. در گذشته اسرائیل به نقض حقوق کارگران متهم شده بود. براساس گزارش دیده بان حقوق بشر در سال ۲۰۱۵، به کارگران بخش کشاورزی اسرائیل حقوق کم تر از حداقل دست مزد پرداخت شده است. آن ها همچنین در معرض شرایط کاری ناامن قرار گرفتند و مجبور شدند ساعت های طولانی کار کنند.همچنین نمونه هایی از کارگران هندی در جریان درگیری های خاورمیانه دستگیر شده اند.
7. سیاست خارجی هند به طور تاریخی از مساله فلسطین حمایت کرده است. اما این سیاست در دهه گذشته شاهد تغییر بوده است.
8. در سال ۲۰۱۷ نارندرا مودی اولین نخست وزیر هند بود که از اسرائیل دیدن کرد. او همچنین در شبکه های اجتماعی از بنیامین نتانیاهو، همتای اسرائیلی خود به عنوان “دوست نزدیک” یاد می کند.
9. رفتار هند در خصوص جنگ رفتاری سرایر تناقض بوده است زیرا؛هند در اواخر اکتبر از رای دادن به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد که خواستار آتش بس شده بود، خودداری کرد. با این حال، دو ماه بعد، دهلی نو از قطعنامه دیگر سازمان ملل که خواستار آتش بس بود، حمایت کرد.

الجزیره؛ اسرائیل پس از ۷ اکتبر مجوز کار برای هزاران فلسطینی را به حالت تعلیق درآورد. هندی ها در میان بیکاری مداوم در خانه، برای جایگزینی آن ها صف کشیده اند.
پس از گذشت بیش از ۱۰۰ روز از جنگ اسرائیل علیه غزه، بحران کارگری در این کشور به وجود آمده است که ریشه در تصمیم این کشور برای جلوگیری از کار کردن ده ها هزار فلسطینی در اسرائیل دارد. گزارش ها حاکی از آن است که در ماه اکتبر،

شرکت های ساختمانی اسرائیلی از دولت خود در تل آویو خواسته اند تا به آن ها اجازه دهد تا ۱۰۰ هزار کارگر هندی را برای جایگزینی فلسطینی هایی که مجوز کارشان پس از آغاز حمله غزه به حالت تعلیق درآمد، استخدام کنند.

در هند، جستجوی ناامیدانه اسرائیل برای نیروی کار به نوبه خود شکافی را بین ادعاهای موفقیت اقتصادی دولت نخست وزیر نارندرا مودی، که اصرار دارد افزایش تولید ناخالص داخلی کشور را به یک قدرت جهانی تبدیل می کند، و واقعیت زیسته میلیون ها نفر را آشکار کرده است. با برگزاری انتخابات سراسری در هند نرخ بیکاری در این کشور حدود ۸ درصد افزایش یافت. دولت هاریانا در ماه دسامبر ۱۰،۰۰۰ پست برای کارگران ساختمانی در اسرائیل آگهی کرد، از جمله ۳،۰۰۰ پست برای نجاران و آهنگران، ۲،۰۰۰ پست برای کاشی کاران کف، و ۲،۰۰۰ پست برای گچکاران. در آگهی این شرکت آمده است که حقوق این مشاغل در ایالتی که درآمد سرانه آن حدود ۳۰۰ دلار در ماه است، حدود ۶۱۰۰ شکل یا تقریبا ۱،۶۲۵ دلار در ماه خواهد بود.
در همان ماه، اوتار پرادش، پرجمعیت ترین ایالت هند نیز آگهی مشابهی را برای ۱۰ هزار کارگر دیگر منتشر کرد. گزارش ها حاکی از آن است که این طرح استخدام از روز سه شنبه در لوشان، پایتخت این کشور آغاز شده و صدها متقاضی را به خود جذب کرده است.
فرار شهروندان اسرائیلی و کارگران خارجی از جنگ

اقتصاد اسرائیل در ۷ اکتبر زمانی که حماس حمله بی سابقه ای را در داخل خاک خود آغاز کرد و نزدیک به ۱۲۰۰ نفر را کشت، ضربه بزرگی خورد. از آن زمان، نیروهای اسرائیلی حداقل ۲۴،۶۲۰ فلسطینی از جمله ۱۶،۰۰۰ زن و کودک را در غزه کشته اند.براساس اطلاعات اداره مهاجرت و جمعیت اسرائیل، این جنگ همچنین نزدیک به ۵۰۰ هزار اسرائیلی و بیش از ۱۷۰۰۰ کارگر خارجی را مجبور به ترک کشور کرد. علاوه بر این، در حال حاضر حدود ۷۶۴،۰۰۰ اسرائیلی، یا نزدیک به یک پنجم نیروی کار اسرائیل، به دلیل تخلیه، تعطیلی مدارس، یا درخواست های ذخیره ارتش برای جنگ بی کار هستند.

بخش ساخت وساز اسرائیل عمدتا به نیروی کار خارجی وابسته است که اکثر آن ها فلسطینی هستند.

با این حال، پس از آغاز حمله غزه، مجوز کار بیش از ۱۰۰ هزار کارگر فلسطینی توسط دولت اسرائیل به حالت تعلیق درآمد.در حالی که از جنگ جاری به عنوان دلیل جستجوی کارگران از هند توسط اسرائیل یاد می شود، دولت اسرائیل بیش از هشت ماه است که بر روی این طرح کار می کند. در ماه مه ۲۰۲۳، وزیر امور خارجه اسرائیل الی کوهن توافقنامه ای را با همتای هندی خود، اس جیشانکار امضا کرد که به ۴۲۰۰۰ کارگر ساختمانی هندی اجازه می داد برای کار مهاجرت کنند.
اما فقط طبقه کارگر نیستند که می خواهند برای کار به اسرائیل سفر کنند. هندی های جوان و تحصیل کرده نیز در جستجوی یک درآمد پایدار برای این مشاغل درخواست می دهند.ساچین، دانشجوی ۲۵ ساله سال آخر مهندسی در یک دانشگاه دولتی در هاریانا نیز برای مصاحبه حاضر شد. او به الجزیره گفت: ” هیچ کس نمی خواهد به جایی برود که راکت ها بر فراز آن پرواز می کنند اما فرصت های کمی در هند وجود دارد.براساس گزارش سال ۲۰۲۳ یک دانشگاه خصوصی پیشرو، نرخ بیکاری هند در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی زیر ۲۵ سال پس از همه گیری به ۴۲ درصد رسید.
مخالفت با ریشه کن کردن کارگران فلسطینی

اما طرح هند برای اعزام کارگران به کشوری که به طور موثر در نسل کشی فلسطینی ها دست دارد، مورد انتقاد گروه های کارگری و مخالفان قرار گرفته است.

در ماه نوامبر، ۱۰ اتحادیه بزرگ تجاری هند با صدور بیانیه ای شدیداللحن از دولت خواستند در بحبوحه جنگ جاری در غزه، کارگران هندی را به اسرائیل نفرستد.هیچ چیز نمی تواند برای هند غیراخلاقی تر و فاجعه بارتر از” صادرات ” کارگران به اسرائیل باشد. در این بیانیه آمده است: “اینکه هند حتی کارگران” صادراتی ” را در نظر دارد، نشان می دهد که چگونه با کارگران هندی غیرانسانی رفتار می‌شود.
فدراسیون کارگران ساختمانی هند، یک اتحادیه بزرگ دیگر، نیز با “هر گونه تلاش برای فرستادن کارگران ساختمانی فقیر کشورمان به اسرائیل برای غلبه بر کمبود کارگران و به هر طریقی حمایت از حملات نسل کشی به فلسطین” مخالفت کرد.تاپان کومار سن، نماینده سابق پارلمان هند و دبیر کل مرکز اتحادیه های تجاری هند، گفت که سازمان او مخالف تحرک نیروی کار فرامرزی نیست، اما نباید به قیمت کارگران فلسطینی تمام شود.
” ما می خواهیم همه کارگران کار پیدا کنند. ما نمی خواهیم کسی اخراج شود و فرد دیگری کار پیدا کند. هر کارگر هندی باید با ریشه کن کردن کارگران فلسطینی و جایگزینی آن ها با کارگران هندی مخالفت کند.کلیفتون دی روزاریو، دبیر ملی شورای مرکزی اتحادیه های تجاری سراسر هند، به الجزیره گفت که دولت هند مانند یک “پیمان کار” برای اسرائیل عمل می کند و ایده فرستادن کارگران به اسرائیل او را به یاد برد که در طول استعمار بریتانیا در قرن نوزدهم به اسارت گرفته شده بود.
” مذاکره دولت برای اعزام بخشی از کارگران به یک کشور خاص، کشوری که سابقه سرکوب جامعه دیگری را دارد، به عنوان جایگزین تحت هر شرایطی غیرقابل قبول است. او گفت: ” حتی اگر درگیری وجود نداشته باشد، من می گویم که این قابل قبول نیست.همزمان با افزایش انتقادها، راندیر جایسوال، سخنگوی وزارت امور خارجه هند هفته گذشته در یک کنفرانس خبری گفت که دولت از مسئولیت خود برای تامین امنیت و ایمنی اتباع هندی در خارج از کشور آگاه است. او گفت که قوانین کار در اسرائیل “قوی و سخت گیرانه هستند و حفاظت از حقوق کار و حقوق مهاجران را فراهم می کنند.

در همین حال کارشناسان می گویند هند باید شرایط اسرائیل را به طور کامل ارزیابی کند، حتی اگر از نظر مالی سودمند باشد. در گذشته اسرائیل به نقض حقوق کارگران متهم شده بود. براساس گزارش دیده بان حقوق بشر در سال ۲۰۱۵، به کارگران بخش کشاورزی اسرائیل حقوق کم تر از حداقل دست مزد پرداخت شده است. آن ها همچنین در معرض شرایط کاری ناامن قرار گرفتند و مجبور شدند ساعت های طولانی کار کنند.همچنین نمونه هایی از کارگران هندی در جریان درگیری های خاورمیانه دستگیر شده اند.

در مارس ۲۰۱۸، دولت هند اعتراف کرد که ۳۹ کارگر هندی پس از ربوده شدن توسط گروه مسلح داعش در عراق کشته شدند. گروهی متشکل از ۴۶ پرستار هندی در ژوئیه ۲۰۱۴ پس از بیش از یک هفته اسارت توسط داعش آزاد شدند.
موضع هند در حمایت از اسرائیل در زمان مودی

سیاست خارجی هند به طور تاریخی از مساله فلسطین حمایت کرده است. اما این سیاست در دهه گذشته شاهد تغییر بوده است.در سال ۲۰۱۷ نارندرا مودی اولین نخست وزیر هند بود که از اسرائیل دیدن کرد. او همچنین در شبکه های اجتماعی از بنیامین نتانیاهو، همتای اسرائیلی خود به عنوان “دوست نزدیک” یاد می کند.اندکی پس از آغاز جنگ غزه، هند در اواخر اکتبر از رای دادن به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد که خواستار آتش بس شده بود، خودداری کرد. با این حال، دو ماه بعد، دهلی نو از قطعنامه دیگر سازمان ملل که خواستار آتش بس بود، حمایت کرد.

پس از بازگشت به خانه، مقامات چندین ایالت هند تظاهرات طرفداران فلسطین را ممنوع کردند و مردم را به دلیل اعتراض یا حتی ارسال پیام های همبستگی فلسطین در رسانه های اجتماعی دستگیر کردند.مانی شانکار آیار، وزیر سابق فدرال و دیپلمات، گفت که سیاست هند حداقل در ۵۰ سال گذشته تشویق هندی ها به عنوان کارگران مهاجر در خاورمیانه و دیگر نقاط جهان بوده است.
” وجوه ارسالی آن ها به هند بخش بسیار مهمی از اقتصاد ما است. بنابراین، به دلایل اقتصادی، من قطعا از ایده رفتن کارگران هندی به اسرائیل حمایت می کنم. این در حالی است که با توجه به نسل کشی کنونی اسرائیل در نوار غزه، این بدترین راه برای هندی ها است که کمی از اسرائیل پول بگیرند.براساس گزارش سازمان ملل در مورد مهاجرت بین المللی، وجوه ارسالی از کشورهای خاورمیانه به هند در سال ۲۰۱۷، ۳۸ میلیارد دلار بوده است.
بسیاری از متقاضیان کار در اسرائیل می گویند که از جنگ غزه خسته نشده اند و برخی از کارگران حتی از اسرائیل در عملیات علیه فلسطینی ها حمایت می کنند.یاش شارما، یکی از طرفداران منطقه جیند هاریانا به الجزیره گفت: ” من حتی حاضرم برای نیروهای اسرائیلی کار کنم. بسیاری دیگر مانند شارما دلیل بسیار قانع کننده تری داشتند.” مردن در آنجا بهتر از گرسنه ماندن است.”

https://www.aljazeera.com/features/2024/1/24/undeterred-by-gaza-war-thousands-of-indians-turn-up-for-jobs-in-israel

 

منبع: الجزیره
ترجمه و تلخیص: دنیای تحلیل

دیدگاهتان را بنویسید