سردرگمی رژیم اسرائیل در مقابل یمن

کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با اشاره به عملکرد یمن در جنگ غزه اظهارکرد: «ورود انصارالله یمن به جنگ غزه، راهبردی و استراتژیک برای کاهش فشار حملات رژیم صهیونیستی بر مردم غزه و رزمندگان فلسطینی است. تاکنون ارتش یمن و انصارالله چندین کشتی سلاح کشتار جمعی آمریکا که به سمت رژیم اسرائیل ارسال می‌شده است را متوقف و حتی چندین موشک به سمت بنادر اسرائیل شلیک کرده‌اند.

تاکنون ارتش یمن و انصارالله چندین کشتی سلاح کشتار جمعی آمریکا که به سمت رژیم اسرائیل ارسال می‌شده است را متوقف و حتی چندین موشک به سمت بنادر اسرائیل شلیک کرده‌اند. این اقدامات، ورود مستقیم یمن به درگیری جنگ غزه و طوفان الاقصی است.» وی با اشاره به اینکه انصارالله از جزئیات اطلاعات کشتی‌های اسرائیلی که از دریای سرخ و تنگه باب‌المندب عبور می‌کنند اطلاع دارد، گفت: «یمن اطلاعاتی درباره همه کشتی‌های اسرائیلی که از دریای سرخ عبور می‌کنند، دارد، انصارالله به خوبی می‌داند که متوقف کردن این کشتی‌ها چه خسارت سنگینی بر پیکره اقتصاد رژیم اسرائیل وارد می‌کند.»

موازنه سنگین انصارالله یمن علیه رژیم اسرائیل در جنگ غزه

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه هدف قرار دادن بندر ایلات با موشک و پهپاد از دیگر اقدامات راهبردی یمن است، تصریح کرد: «اگرچه توقیف کشتی‌ها برای اختلال اقتصادی یا توقیف سلاح‌های آمریکایی در بندر ایلات و خطوط دریایی منتهی به آن انجام می‌شود؛ اما آمریکا از اهمیت تنگه باب‌المندب و آب‌های دریای سرخ برای تجارت جهانی آگاه است، روزانه حدود 6.2 میلیون بشکه نفت خام و حدود 30 درصد از تجارت جهانی گاز طبیعی از طریق این تنگه عبور می‌کند. به همین دلیل، انصارالله به‌عنوان چالشی برای آمریکا به‌شمار می‌آید؛ چراکه نیروهای یمنی با امکانات اولیه و نه‌چندان پیشرفته، کشتی صهیونیست‌ها را توقیف کردند و ناوهای آمریکایی نتوانستند اقدامی انجام دهند. »

وی با اشاره به اینکه یمنی‌ها روزانه یک میلیارد دلار به اقتصاد رژیم اسرائیل ضربه وارد کردند، افزود: «عملیات یمنی‌ها تأثیرات اقتصادی جدی بر رژیم اسرائیل به وجود آورده است و نشان‌دهنده توانایی انصارالله یمن در مختل کردن مسیرهای تأمین کالاهای اساسی رژیم اسرائیل از دریای سرخ و تنگه باب‌المندب است. اگر توانایی ایجاد اختلال در بندر ایلات در جنوب اراضی اشغالی که حیاتی‌ترین بندر رژیم اسرائیل محسوب می‌شود وجود داشته باشد، قطعا بندر حیفا هم می‌تواند از سوی یمن مورد حملات راهبردی قرار گیرد.»

عملکرد یمن در کاهش فشار رژیم اسرائیل در جنگ غزه

وی با اشاره به اینکه عملکرد یمن در کاهش فشار رژیم اسرائیل در غزه است، ادامه داد: «نباید فراموش کرد رژیم اسرائیل چندین کریدور دریایی برای واردات نفت، گاز و کالاهای اساسی خود دارد که مهم‌ترین این کریدورها از تنگه باب‌المندب می‌گذرد که تحت کنترل یمن است. البته کریدوری که در اقتصاد رژیم اسرائیل خیلی مهم محسوب می‌شود، کریدوری است که هند را به رژیم اسرائیل متصل می‌کند و از خلیج عدن، باب‌المندب و دریای سرخ می‌گذرد و به بندر ایلات در جنوب متصل می‌شود. 30 درصد از واردات رژیم اسرائیل از این کریدور انجام می‌شود که تحت کنترل یمنی‌ها است. مسیرهایی که به بندر ایلات می‌رسد و پس از شلیک موشک‌های یمن، این بندر تعطیل و موجب خسارات میلیاردی به اقتصاد رژیم اسرائیل شده است.»

وی با اشاره به اینکه شیوه مبارزه یمن علیه رژیم اسرائیل برای تقابل و پذیرش آتش‌بس از سوی نتانیاهو است، گفت: «از دلایل اصلی ورود یمن به جنگ غزه، تقابل و توقف کردن حملات رژیم صهیونیستی در غزه است تا ضمن تقویت جایگاه مذاکره‌کنندگان فلسطینی بر سر میز گفت‌و‌گو، دولت نتانیاهو آتش‌بس دائمی را در بیش از ۷۰ روز بپذیرد و از پذیرش آتش‌بس دائمی طفره نرود؛ اگرچه پس از عملیات‌های موفق یمن، اسرائیلی‌ها شروع به مذاکره در رابطه با تبادل اسرا و تصویب آتش‌بس برای چند روز متوالی کردند؛ اما هدف نهایی برقراری آتش‌بس دائمی از سوی نتانیاهو است. باید توجه داشت که یمن امروز در حال تبدیل شدن به یک قدرت منطقه‌ای و ژئوپلیتیکی است که نمی‌توان آن را در معادلات و موازنه‌های قدرت منطقه‌ای همچون جنگ غزه نادیده گرفت و می‌رود که شاهد تأثیرگذاری آن در رخدادهای منطقه‌ای باشیم.»

حسن هانی‌زاده

دیدگاهتان را بنویسید