نشانه های ضعف بایدن؛ خاورمیانه، اقتصاد، روابط خارجی

خلاصه تحلیل:

  1. گالوپ، یکی از معتبرترین موسسه‌های نظرسنجی دنیا، یکی از آخرین‌ نظرسنجی‌های خود را به عملکرد رئیس‌جمهور بایدن در حوزه؛ خاورمیانه، اقتصاد و روابط خارجی اختصاص داده‌است.
  2. آمارهای قابل‌توجه این نظرسنجی عبارتند از؛ میزان محبوبیت شغلی رئیس جمهور جو بایدن، 37 درصد است، که با مخالفت 59 درصدی به پایین ترین رتبه شخصی او نزدیک می شود، اوایل سال جاری، رتبه بندی امور خارجه بایدن به طور قابل توجهی بهتر از رتبه بندی اقتصادی او بود. رتبه فعلی بایدن در اقتصاد تنها یک درصد بیشتر از پایین ترین رتبه او در سال ۲۰۲۲ است، در حالی که رتبه امور خارجه او با شش امتیاز کم ترین است.
  3. گالوپ در ادامه، به وضعیت عملکرد بایدن در خصوص دو جنگ اسرائیل و غزه و روسیه و اوکراین پرداخته است و به این مسئله اشاره کرده که بایدن برای رسیدگی به هر یک از این دو جنگ امتیازات ضعیفی کسب کرده و رتبه کنونی آمریکا در رسیدگی به وضعیت اوکراین پایین ترین رتبه ای است که گالوپ به دست آورده و از ماه اوت تاکنون ۹ امتیاز کاهش یافته است.
  4. در خصوص جنگ اسرائیل و غزه هم؛ در مجموع، ۶۰ درصد دموکرات ها با مدیریت بایدن در این مناقشه موافق هستند و این نشان دهنده تنش های درون حزبی بر سر حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر حماس در مقابل اولویت دادن به امنیت غیرنظامیان فلسطینی است و درصد دموکرات ها با اقدام نظامی اسرائیل علیه حماس موافق هستند. بیش از ۱۶ درصد از جمهوری خواهان یا ۳۵ درصد از افراد مستقل با نحوه برخورد بایدن با این مسائل موافق نیستند.
  5. گالوپ در نتیجه گیری نظر سنجی خود آورده‌است؛ «با گذشت کم تر از یک سال از انتخابات ریاست جمهوری، بایدن همچنان از مردم آمریکا نمره ضعیفی می گیرد. رتبه کلی تایید شغل او هنوز در سطح پایینی قرار دارد و از نظر تاریخی برای فردی که به دنبال انتخاب مجدد است، خطرناک است. علاوه بر این، رتبه کم سابقه مستقل های سیاسی از بایدن قابل توجه است. رتبه های ضعیف تر بایدن در اقتصاد، امور خارجه و خاورمیانه نشان می دهد که عملکرد او در این حوزه ها، رتبه کلی عملکرد شغلی او را پایین می آورد.»

 

گالوپ؛ واشنگتن، دی سی؛ میزان محبوبیت شغلی رئیس جمهور جو بایدن، 37 درصد است، که با مخالفت 59 درصدی به پایین ترین رتبه شخصی او نزدیک می شود. رتبه بندی‌های تایید شده در مورد عملکرد رئیس جمهور در زمینه ی مراقبت‌های بهداشتی (40٪) و وضعیت اوکراین (38٪) مشابه رتبه کلی او است، در حالی که کم تر، ۳۲ درصد هر کدام، اداره اقتصاد، امور خارجی، و وضعیت بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی ها را تایید می کنند.

نظرسنجی گالوپ از 1 تا 21 نوامبر.

سومین باری است که میزان رضایت کلی بایدن در شغل 37 درصد است. هر سه مورد در سال 2023 رخ داده است – اولین مورد در آوریل و دومی در اکتبر. رتبه شغلی بایدن از اوت 2022 از 44 درصد بالاتر نرفت و امسال به طور میانگین به 40 درصد رسیده است.

گالوپ از زمان روی کار آمدن بایدن در سال ۲۰۲۱ تاکنون ۱۰ بار رتبه بندی بایدن در زمینه اقتصاد و امور خارجی را اندازه گیری کرده و رتبه بندی او در این دو موضوع نیز مسیرهای مشابهی را دنبال کرده است. با این حال، در سال ۲۰۲۲ که تورم به بالاترین حد خود در ۴۰ سال اخیر رسیده بود. و اوایل سال جاری، رتبه بندی امور خارجه بایدن به طور قابل توجهی بهتر از رتبه بندی اقتصادی او بود. رتبه فعلی بایدن در اقتصاد تنها یک درصد بیشتر از پایین ترین رتبه او در سال ۲۰۲۲ است، در حالی که رتبه امور خارجه او با شش امتیاز کم ترین است.

بایدن همچنان نقش ایالات متحده را در جنگ های بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها و روسیه و اوکراین هدایت می کند و برای رسیدگی به هر یک از آن ها امتیازات ضعیفی کسب می کند. رتبه کنونی آمریکا در رسیدگی به وضعیت اوکراین پایین ترین رتبه ای است که گالوپ به دست آورده و از ماه اوت تاکنون ۹ امتیاز کاهش یافته است. تازه ترین نظرسنجی ها برای نخستین بار است که گالوپ درباره نحوه برخورد بایدن با اوضاع خاورمیانه که از زمان حمله شبه نظامیان حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر آغاز شد، سوال می کند.

انتقاد دموکرات ها از بایدن در مناقشه خاورمیانه

در حالی که اکثریت دموکرات ها عملکرد کلی بایدن و رسیدگی او به هر پنج مساله را تایید می کنند، رضایت آن ها برای وضعیت بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها کم ترین میزان است. در مجموع، ۶۰ درصد دموکرات ها با مدیریت او در این مناقشه موافق هستند و این نشان دهنده تنش های درون حزبی بر سر حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر حماس در مقابل اولویت دادن به امنیت غیرنظامیان فلسطینی است. یک سوال جداگانه در این نظرسنجی نشان می دهد که ۳۶ درصد دموکرات ها با اقدام نظامی اسرائیل علیه حماس موافق هستند.در همین حال، دو سوم دموکرات ها کار بایدن در امور خارجی را تایید می کنند و تقریبا سه چهارم آن ها مدیریت او در اقتصاد، سیاست بهداشت و درمان و وضعیت اوکراین را تایید می کنند. در عین حال، بیش از ۱۶ درصد از جمهوری خواهان یا ۳۵ درصد از افراد مستقل با نحوه برخورد بایدن با این مسائل موافق نیستند. جمهوری خواهان بیش ترین موافقت را با عملکرد بایدن در قبال اوضاع خاورمیانه دارند، در حالی که افراد مستقل بهترین نمره را به او در زمینه سیاست های بهداشتی می دهند. بیش از چهار نفر از پنج دموکرات، ۸۳ درصد، عملکرد کلی کار بایدن را تایید می کنند، در حالی که ۵ درصد از جمهوری خواهان و ۲۷ درصد از افراد مستقل هستند.

تایید بایدن در میان دموکرات ها بهبود یافت اما در میان مستقل ها تزلزل پیدا کرد!

پس از کاهش ۱۱ امتیازی در ماه گذشته، آخرین رتبه تایید دموکرات ها از بایدن دوباره افزایش یافته و به ۸۳ درصد رسیده است. با این حال، این مورد از تأیید تقریباً یکپارچه ای که بایدن از حزب خود در 11 ماه اول ریاست جمهوری خود برخوردار بود، کمتر است. در همین حال، میزان تایید بایدن از سوی افراد مستقل سیاسی طی یک ماه گذشته هشت واحد کاهش یافته و به ۲۷ درصد رسیده است، در حالی که او همچنان حداقل تایید یعنی تنها ۵ درصد را از سوی جمهوری خواهان کسب می کند.

کلام اخر

با گذشت کم تر از یک سال از انتخابات ریاست جمهوری، بایدن همچنان از مردم آمریکا نمره ضعیفی می گیرد. رتبه کلی تایید شغل او هنوز در سطح پایینی قرار دارد و از نظر تاریخی برای فردی که به دنبال انتخاب مجدد است، خطرناک است. علاوه بر این، رتبه کم سابقه مستقل های سیاسی از بایدن قابل توجه است. رتبه های ضعیف تر بایدن در اقتصاد، امور خارجه و خاورمیانه نشان می دهد که عملکرد او در این حوزه ها، رتبه کلی عملکرد شغلی او را پایین می آورد.

https://news.gallup.com/poll/544808/poor-marks-biden-middle-east-economy-foreign-affairs.aspx

منبع: گالوپ

ترجمه و تخلیص: دنیای تحلیل

دیدگاهتان را بنویسید