فلسطینی ها به راه حل دو دولتی بایدن باور ندارند!

دنیای تحلیل: مرکز نظرسنجی گالوپ، پیش از شروع جنگ میان اسرائیل و فلسطین نظرسنجی را درباره امید به صلح و باور فلسطینیان به طرح دو دولتی انجام داده‌است. موارد جالب توجهی که از این آمار‌ها به چشم می‌خورد به شرح ذیل است؛ اساسا بخش قابل‌توجهی از فلسطینیان به آمریکا به عنوان عامل میانجی‌گر اعتماد ندارند و 70 درصد هم گفته اند که هیچ اعتمادی به بایدن ندارند. در این نظرسنجی در مقایسه با نظرسنجی که سال 2012 انجام شده بود و تقریبا 59 درصد از این طرح حمایت می‌کردند، حالا نصف شده است. از طرفی این نظرسنجی‌ حیات کشور مستقل فلسطبن را بیش از پیش تایید می‌کند. در این نظر سنجی به تفاوت دیدگاه نسل جدید فلسطینیان نیز اشاره شده و اعلام کرده است که 81 درصد از نسل جوان این کشور به طرح دولتی و صلح با اسرائیل امیدی ندارند. در نتیجه گالوپ بر اساس آمار‌ها، امید به صلح میان این دو کشور را بسیار دور از ذهن پیش‌بینی می‌کند.

 

یادداشت سردبیران: این مقاله دیدگاه‌های فلسطینی‌ها را بر اساس نظرسنجی‌های جهانی که بین ژوئیه و سپتامبر(یک هفته قبل از حمله حماس به اسرائیل) انجام شده، نشان می‌دهد. قرار بود کار میدانی نظرسنجی جهانی گالوپ در اسرائیل 9 اکتبر آغاز شود، اما جنگ باعث تاخیر در انجام این کار شده است.

واشنگتن دی سی – فلسطینیان احتمالاً انتظارات کمی از سفر روز چهارشنبه ، رئیس جمهور جو بایدن به خاورمیانه داشتند. پس از توقف در اسرائیل، بایدن قرار بود با رهبران عرب، از جمله محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای بحث در مورد کمک های بشردوستانه دیدار کند اما آن مرحله از سفر، پس از بمباران مرگبار بیمارستان غزه به طور ناگهانی لغو شد.

بایدن هم مانند پیشنیان خود نتوانسته اعتماد بخش قابل توجهی از فلسطینی‌ها را به عنوان میانجی‌گر جلب کند. 84 درصد از فلسطینی‌های شرکت‌کننده در نظرسنجی در ماه‌ها و هفته‌های منتهی به حمله حماس به اسرائیل در 7 اکتبر گفتند که اعتماد کمی به بایدن دارند، و 70 درصد هم گفته‌اند اصلاً هیچ اعتمادی ندارند.

https://news.gallup.com/poll/512828/palestinians-lack-faith-biden-two-state-solution.aspx

منبع: گالوپ

ترجمه: دنیای تحلیل

دیدگاهتان را بنویسید