راه برای توافق احیای برجام دارد باز می شود

یک تحلیلگر سیاست خارجی درمورد اینکه معافیت‌های اخیر آمریکا چه تاثیری بر روند مذاکرات دارد، گفت: «این قبیل اقدامات به طور کلی در روند مذاکرات تاثیر مثبتی دارد. کمااینکه تاکنون این امر هم تنها اقدام نبوده است. مثلا اینکه کره جنوبی برخی از دارایی‌های ایران را برای پرداخت بدهی‌های سازمان ملل آزاد کرد و حتی برای اینکه بتواند قضیه دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی آزاد شود، اعلام آمادگی شده است، اینها اگر انجام شود اقدامات بسیار خوبی است.»

حسن بهشتی‌پور در گفتگو با «انتخاب» درباره اقدام امریکا مبنی بر ارائئه برخی از معافیت‌ها درمورد برنامه هسته ای ایران، اظهار داشت: «اگر از نگاه صنعت هسته‌ای ایران بخواهیم نگاه کنیم، اقدام خوبی است. چراکه ایران نیاز به همکاری‌های علمی در زمینه مسائل هسته‌ای با سایر کشورها داشته و دارد. در دوره برجام این همکاری‌ها شروع شده بود اما متاسفانه بعد از خروج امریکا از برجام و تعلیق آن، تحریم‌هایی که امریکا کرده بود، برای ایران مشکل‌ساز شد. زمانی که دوباره تحریم‌ها از سر گرفته شد، به دنبال آن کشورهای دیگر حاضر به همکاری‌های علمی با ایران در این زمینه نبودند.»

وی یادآوری کرد: «پیامد این اقدام تنها محدود به همکاری‌های علمی نیست؛ صدور برخی تجهیزاتی که ایران به آن‌ها نیاز دارد هم شامل می‌شود. با این اقدام می‌توان امیدوار بود که واردات این نوع تجهیزات به ایران انجام شود.»

راه برای توافق احیای برجام دارد باز می شود

این تحلیلگر سیاست خارجی درباره اثرات سیاسی بازگرداندن معافیت‌های تحریمی، گفت: «پیامد‌های این اقدام از دید سیاسی این است که امریکا دارد نشان می‌دهد که قادر است برخی از اقداماتی که دوره ترامپ انجام شده بود را کنار بگذارد و راه را برای توافق باز کند.»

بهشتی پور در پاسخ به سوالی مبنی براینکه باتوجه به واکنش‌های امیرعبداللهیان و سخنگوی وزارت خارجه که این اقدام را کافی نداستند، این ماجرا چه تاثیری بر روند مذاکرات و تسهیل رسیدن به توافق بگذارد، بیان کرد: «این قبیل اقدامات به طور کلی در روند مذاکرات تاثیر مثبتی دارد. کمااینکه تاکنون این امر هم تنها اقدام نبوده است. مثلا اینکه کره جنوبی برخی از دارایی‌های ایران را برای پرداخت بدهی‌های سازمان ملل آزاد کرد و حتی برای اینکه بتواند قضیه دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی آزاد شود، اعلام آمادگی شده است، اینها اگر انجام شود اقدامات بسیار خوبی است. همچنین تلاش‌هایی که امیر قطر برای میانجگری جهت آزادی زندانیان ایرانی در امریکا و زندانیان امریکایی در ایران و مبادله‌شان با هم، نشانه‌های مثبتی است.»

این کارشناس سیاست خارجی، تاکید کرد: «به باور من این دست از اقدامات نشانه‌های روشنی است مبنی بر اینکه دو طرف دارند تلاش می‌کنند تا نشان دهند که می‌خواهند به توافق برسند و هر دو طرف نیاز هم دارند تا این توافق انجام شود.»

دیدگاهتان را بنویسید