پرده اول؛ حاج قاسم سلیمانی مدافع وطن

به مناسبت فرا رسیدن دومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی به نظر می رسد یکی از وظایف رسانه ها در عرصه رسانه ای شناساندن ابعاد شخصیت این شهید بزرگوار به جامعه می باشد که براساس فرمایشات مقام معظم رهبری «شهید سلیمانی را باید به عنوان یک مکتب دید». در واقع الگو پردازی های پیرامون شخصیت کم نظیر شهید سلیمانی از مسیر شناخت تمام ابعاد شخصیتی ایشان در رهگذر حیات طیبه این شهید بزرگوار میسر خواهد بود.

 پیش از ورود به بحث باید این نکته را خاطر نشان کرد که اگرچه کلمات و واژگان در نظر و عمل، توانایی وصف شخصیت والای ایشان را ندارند اما تکلیف رسانه ای ایجاب می کند که قلم ها به گردش در آیند و ابعاد شخصیت شهید سلیمانی را جهت شناخت هر چه بیشتر ایشان ترسیم و توصیف کنند. با این حال برای شناخت بهتر سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی باید دوران فعالیت های هنرمندانه ایشان در عرصه نظامی که ماندگاری معناداری در عرصه گفتمانی، اجتماعی، فرهنگی و … دارد در سه بخش مجزا اما مکملی و پیوسته مورد واکاوی و بررسی قرار داد.

حاج قاسم سلیمانی از پرورش یافتگان مکتب اسلام و ولایت بود که با پیروزی انقلاب اسلامی زمینه های ظهور شخصیتی و ظرفیت های فردی ایشان به لطف انقلاب اسلامی بروز پیدا کرد. شهید سلیمانی با آغاز جنگ تحمیلی با عضویت در سپاه پاسداران در راستای دفاع از وطن در برابر دشمن بعثی لشکر 41 ثارالله در سال 1359 در قالب یک گردان از نیروهای سپاه پاسداران استان کرمان را ایجاد کردند که در دوران 8 سال دفاع مقدس فرماندهی لشکر 41 ثارالله را به‌عهده داشتند؛ لشکر 41 ثارالله در سال 1360 به تیپ ارتقا پیدا کرد و از سال 1361 با گسترش سازمان آن به 3 تیپ و یک گردان زرهی، به‌عنوان لشکر 41 ثارالله(در سال 1386 در پی شکل‌گیری سپاه‌های استانی، نام آن به سپاه ثارالله استان کرمان تغییر پیدا کرد) به فعالیت ادامه داد. گفتنی است که شهید سلیمانی از جمله فرماندهان نادری بود که از ابتدا تا بعد از دفاع مقدس فرمانده  لشکر ثارالله بود. لشکر خط شکن 41 ثارالله در طول 8 سال دفاع مقدس با پیروزی و موفقیت در ۲۵ عملیات، در عملیات‌هایی مانند نصر4، کربلای1، کربلای4، کربلای5، بدر، خیبر، والفجر یک، والفجر3، والفجر4، رمضان، بیت‌المقدس و بیت‌المقدس7، فتح‌المبین، طریق‌القدس حضور داشت.

واقعیت این است که آغاز رزمندگی، ایثارگری ها و جانفشانی های حاج قاسم سلیمانی از لشکر 41 ثارالله کلید خورد . به بیان جامع تر فصل تازه ای از ظهور یک شخصیت تمام عیار در عرصه نظامی با ابعاد مکملی اجتماعی – فرهنگی و تأثیرگذاری های ماندگار در تاریخ ایران اسلامی برای حاج قاسم و ایران از لشکر 41 ثارالله شروع شد و ادامه پیدا کرد.

حاج قاسم ترجمان فرهنگ ایثارگری، رشادت و مقاومت بود؛ بسترهای این ویژگی های شخصیتی حاج قاسم از پشت خاکریزهای دفاع از وطن و در جبهه های نبرد علیه دشمن بعثی معنا پیدا کرد و تا به امروز ماندگار شد و در آینده و تاریخ هم پیوست تحلیلی و ارجاعی پیدا خواهد کرد. در حقیقت حاج قاسم سلیمانی به عنوان یکی از میوه های ماندگار شجره طیبه انقلاب اسلامی، در مسیر دفاع از وطن به شکوفایی شخصیتی، اسلامی، ملی و جهانی دست یافتند.

در مجموع انقلاب اسلامی و لشکر ثارالله استعدادهای بالقوه شهید حاج قاسم سلیمانی را به فعلیت رساندند و این شهید بزرگوار را به مرد میدان تبدیل کرد؛ مردی که نامش لرزه به اندام دشمنان ایران، انقلاب و اسلام می انداخت و به کابوسی برای دشمنان تبدیل شده بود و متافیزیک حضورشان هنوز در قالب اقداماتشان پایدار است و ماتأخر خواهد بود و خواهد ماند.

دیدگاهتان را بنویسید