سرمقاله گلوبال تایمز: امیدوارم ژست همکاری آمریکا قابل اعتماد باشد!

خلاصه تحلیل:

  1. سرمقاله گلوبال تایمز به نشست اپک در سانفرانسیسکو پرداخته‌است. گلوبال تایمز ابادا اشاره می‌کند که انتظار می‌رفت آمریکا نظم این گروه اقتصادی را برهم بزند، اما نتیجه این نشست چیز دیگری را نشان می‌دهد.
  2. اعلامیه سان فرانسیسکو، بر عزم ایجاد یک محیط آزاد، باز، عادلانه، غیر تبعیض آمیز، شفاف، فراگیر و قابل پیش بینی برای تجارت و سرمایه گذاری تاکید می کند و همچنین تعهد همه کشورها برای انجام اصلاحات لازم سازمان تجارت جهانی به منظور بهبود همه عملکردهای آن را بیان می کند. همه اینها نشان دهنده یک چشم انداز و آرمان مشترک برای منطقه آسیا – اقیانوسیه است.
  3. علی‌رغم تلاش‌های آمریکا، میزبان این نشست، برای طرح بحث جنگ میان روسیه و اوکراین این نشست توانست ماهیت اقتصادی خود را حفظ کرده و آمریکا جرات طرح بحث این مسئله سیاسی را پیدا نکرد. درنتیجه؛ بیانیه جداگانه ای صادر کرد تا به طور معمول موضع خود را در مورد مناقشه روسیه و اوکراین و مناقشه فلسطین و اسرائیل تکرار کند.
  4. گلوبال تایمز اعتراف می‌کند که این بیانیه نشان از شکست اراده آمریکا است و نشان می‌دهد که آمریکا دیگر نمی‌تواند جامعه بین‌الملل را با خود همراه کند به همین خاطر به سمت انتشار یک بیانیه سیاسی انفرادی می‌رود.
  5. اما از طرفی این تحلیل، بخش آخر خود را به دفاع از عملکرد آمریکا اختصاص می‌دهد و از طرفی این بیانیه راهم نکته مثبتی از عملکرد آمریکا ارزیابی می‌کند و بر این باور است که این مدل کنش نشان از تلاش آمریکا برای همکاری با جامعه بین‌المللی است. و از این طریق سعی کرده که جایگاه رهبری خود را حفظ کند.
  6. و در ادامه این تحلیل استدلال کرد، ایالات متحده به عنوان میزبان اجلاس اپک ترفندهای کوچکی مانند؛ سازماندهی جلسات چارچوب اقتصادی هند و اقیانوس آرام برای رفاه  در سانفرانسیسکو انجام داد و همچنین قدم‌هایی برای تضعیف چین در همکاریهای اقتصادی این گروه برداشت.
  7. در نتیجه؛ این تحلیل وضعیت نظام بین‌الملل را پس از نشست سانفرانسیسکو وضعیتی آرام‌تر و امن‌تر ترسیم کرد و بر این موضوع تاکید می‌کند که علی‌رغم ضعف آمریکا در اغناسازی جامعه جهانی، همه چیز در مسیر اهداف آمریکا پیش رفته است.

 

گفت‌وگوی غیررسمی رهبران اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (اپک) که امسال به میزبانی ایالات متحده برگزار شد، ارزیابی نسبتاً مثبتی را از سوی اقتصادهای اپک و جامعه بین‌المللی دریافت کرد. این کار آسانی نیست. بسیاری از مردم قبلاً نگران این بودند که ایالات متحده ممکن است در طول این رویداد اختلاف ایجاد کند و از برنامه خود دفاع کند و در نتیجه این پلتفرم ارزشمند را که متعهد به همکاری اقتصادی در منطقه آسیا و اقیانوسیه است، خراب کند. این ترس به هیچ وجه بیجا نبود.  اما خوشبختانه نتیجه نهایی خوب است. نتیجه این نشست امیدواری ها به حفظ و تقویت لحن اصلی همکاری های اقتصادی منطقه ای را افزایش داده است. از این نظر، اجلاس  اپک در سانفرانسیسکو جایگاه ویژه ای در تاریخ خواهد داشت و الهامات زیادی را برای مردم به ارمغان آورده است.

اعلامیه سان فرانسیسکو که در ۱۷ نوامبر به وقت محلی آمریکا منتشر شد، بر عزم ایجاد یک محیط آزاد، باز، عادلانه، غیر تبعیض آمیز، شفاف، فراگیر و قابل پیش بینی برای تجارت و سرمایه گذاری تاکید می کند و همچنین تعهد همه کشورها برای انجام اصلاحات لازم سازمان تجارت جهانی به منظور بهبود همه عملکردهای آن را بیان می کند. همه اینها نشان دهنده یک چشم انداز و آرمان مشترک برای منطقه آسیا – اقیانوسیه است. نکته قابل توجه این است که در اعلامیه سان فرانسیسکو مانند اعلامیه بانکوک که سال گذشته صادر شد، به درگیری روسیه و اوکراین اشاره ای نشده است. این آمریکا بود که به شدت خواستار گنجانده شدن مناقشه روسیه و اوکراین در بیانیه بانکوک شد که در آن زمان جنجال زیادی به پا کرد، زیرا بیشتر اعضا بر این باورند که اپک مکانیسمی برای هم کاری اقتصادی است، نه مجمعی برای بحث در مورد مسائل ژئوپلیتیک. ظاهرا، این نظر اصلی امسال حتی واضح تر و قوی تر بود، به طوری که آمریکا، به عنوان کشور میزبان، جرات مخالفت با آن را نداشت. در پایان، آمریکا بیانیه جداگانه ای صادر کرد تا به طور معمول موضع خود را در مورد مناقشه روسیه و اوکراین و مناقشه فلسطین و اسرائیل تکرار کند. این موردی از شکست اراده واشنگتن در ربودن مکانیسم چندجانبه و همچنین بازتابی از قدرت الزام آور و شکل دهنده اجماع اکثریت در مورد آمریکا است.

بدیهی است که آمریکا نمی خواهد اجلاس اپک را به هم بریزد، بلکه مربوط به قدرت نرم آمریکا، اعتبار ملی و “رهبری” است که آمریکا به طور خاص به آن اهمیت می دهد. بنابراین، ایالات متحده تصمیم گرفت که با اکثریت بر سر تعدادی از مسائل بایستد، ژست های همکاری بیشتری از خود نشان دهد، و خویشتن داری بیشتری از خود نشان دهد، که شرایط را برای یک نشست پرثمراپک در سان فرانسیسکو ایجاد کرد.

اما آیا این تغییرات در نگرش ها و سبک های ایالات متحده و برخی از نقش های سازنده ای که این کشور در این دوره از اجلاس اپک ایفا کرده بود، تا حدی مصلحت های سودگرایانه و ناپایدار هستند و ممکن است هر لحظه تغییر کنند. این یک ابهام بزرگ نه تنها برای اپک لکه برای سیستم حکمرانی جهانی است. هم کاری یک روند کلی است، اما این روند هموار نخواهد بود، و نکته کلیدی این است که آیا ایالات متحده نقش مثبت یا منفی ایفا می کند.

می بینیم که ایالات متحده به عنوان میزبان اجلاس اپک ترفندهای کوچکی انجام داد، مانند سازماندهی جلسات چارچوب اقتصادی هند و اقیانوس آرام برای رفاه  در سانفرانسیسکو . این سازمان با 14 عضو، گروهی است که توسط ایالات متحده ایجاد شده است که به طور گسترده تصور می شود چین را هدف قرار می دهد. در طول مذاکرات، شرکای این سازمان نتوانستند به یک توافق تجاری گسترده دست یابند، بنابراین هیچ پیشرفتی حاصل نشده است. روشن است که هرگونه مکانیسم اقتصادی و تجاری چندجانبه در منطقه آسیا – اقیانوسیه که چین را مستثنی کند، دور از دسترس نخواهد بود.

یکی از عوامل مهمی که باعث شد  نشست اپک به آرامی برگزار شود، دیدار سران دولت چین و آمریکا بود. همانطور که کریستالینا جورجیوا، مدیر صندوق بین المللی پول گفت، نشست شی بایدن “یک سیگنال به بقیه جهان است که ما باید راه هایی برای همکاری پیدا کنیم.” چندین رسانه بین المللی در مورد اینکه چگونه نشست رهبران چین و ایالات متحده باعث کاهش نگرانی اقتصادهای در مورد تشدید رقابت بین دو قدرت بزرگ شد، صحبت کرده اند. روزنامه آلمانی فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ مستقیماً اعلام کرد که جهان پس از نشست شی بایدن “کمی امن تر” است. از اینجا می توان انتظارات مشترک جامعه بین المللی را احساس کرد.

نتایج باید متفاوت باشد، چه با این انتظارات پیش برویم و چه بر خلاف آنها باشیم. به عنوان مثال، اجلاس سران اپک در سان فرانسیسکو، تا حدودی، فضای عرصه بین المللی را بهبود بخشید و اعتماد اعضای منطقه ای به چشم انداز هم کاری را افزایش داد، که در حال حاضر یک دستاورد قابل توجه است. اگر ایالات متحده بتواند در آینده به هم کاری با بقیه جامعه بین المللی برای ایجاد یک جامعه پویا، هماهنگ و موفق آسیا – اقیانوسیه ادامه دهد، دستاوردهای بزرگ تر و متقاعدکننده تری را ایجاد خواهد کرد. امیدواریم شاهد انجام چنین اقدامات عملی از سوی آمریکا باشیم. این نه تنها برای صلح و توسعه جهانی اهمیت دارد، بلکه به منزله آزمونی برای مسئولیت پذیری و یکپارچگی ایالات متحده است.

https://www.globaltimes.cn/page/202311/1302135.shtml

 

منبع: گلوبال تایمز

ترجمه: دنیای تحلیل

دیدگاهتان را بنویسید