پیشنهاد ایران برای کمک به پروژه هسته‌ای عربستان کذب است

یک رسانه عربی به نقل از منابع غربی مدعی شد، ایران پیشنهاد همکاری وسوسه کننده‌ای به  سعودی‌ها برای آموزش ۶۰۰ کارشناس و دانشمند عربستانی در زمینه هسته‌ای داده است. رای الیوم در گزارش خود به نقل از منابع دیپلماتیک غربی، ماهیت پیشنهاد ایران را وسوسه انگیز توصیف کرده است.

یک رسانه عربی به نقل از منابع غربی مدعی شد، ایران پیشنهاد همکاری وسوسه کننده‌ای به سعودی‌ها برای آموزش ۶۰۰ کارشناس و دانشمند عربستانی در زمینه هسته‌ای داده است.رای الیوم در گزارش خود به نقل از منابع دیپلماتیک غربی، ماهیت پیشنهاد ایران را وسوسه انگیز توصیف کرد. بنا به گزارش این منابع غربی، ایرانی‌ها در جزئیات پروژه هسته‌ای در داخل عربستان ورود نمی‌کنند.

همچنین طبق این پیشنهاد، ایران می‌تواند میزبان ۶۰۰ کارشناس، دانشمند و پرسنل سعودی به شکل رایگان باشد و به آن‌ها در زمینه نحوه احداث مراکز و تاسیسات هسته‌ای و دیگر جزئیات مربوطه برای چند ماه آموزش دهد.

این منبع دیپلماتیک غربی تاکید کرد، بنا بر این پیشنهاد هیچ پرسنل، مشاور یا ناظر ایرانی در پروژه هسته‌ای احتمالی عربستان و مدیریت آن حضور و دخالتی نخواهند داشت و خود سعودی‌ها پس از آموزش‌های مذکور، عهده دار پروژه هستند.

در این گزارش آمده است: آنچه پیشنهاد ایران را از پیشنهادهای آمریکایی متمایز می‌کند، این است که طرف آمریکایی بر حضور کارشناسان و افسران آمریکایی و اسرائیلی در صورت کمک به عربستان سعودی برای ایجاد چنین پروژه‌ای اصرار دارد، در حالی که ایده ایرانی‌ها این بوده است که صرفاً بر «انتقال تجربه» و ترسیم نقشه‌ها در عمل تکیه کنند و این خود سعودی‌ها باشند که کنترل کامل تاسیسات را داخل خاک خود در دست گیرند.

 ایران پیشنهادی به عربستان نداده است

یک منبع آگاه درباره خبر پیشنهاد هسته‌ای ایران به عربستان به تابناک گفت: پیشنهاد ایران به عربستان برای پیشبرد پروژه هسته‌ای این کشور واقعیت ندارد، چون هم اکنون به دلایل مختلفی، امکان چنین همکاری‌ به ویژه در این سطحی که در خبرسازی رسانه‌ها آمده عملا وجود ندارد.

وی افزود: این خبرسازی‌ها با اهداف خاصی صورت می‌گیرد. قطعا اگر قرار باشد ایران به عربستان برای توسعه برنامه هسته ایش کمک کند، باید درخواست از طرف سعودی‌ها باشد.

این منبع آگاه ادامه داد: اگر سعودی‌ها چنین درخواستی هم از ایران داشته باشند، پیشبرد آن پیچیدگی‌های سیاسی و فنی زیادی دارد. روابط دو کشور هنوز در ابتدای راه است و مسائل حل نشده زیادی وجود دارد که نخست باید بر آن‌ها غلبه کرد و بعد می‌توان به سراغ حوزه‌های کلان‌تر و راهبردی‌تر گام برداشت.

یک مقام ارشد در وزارت امور خارجه کشورمان نیز در گفت‌وگو با تابناک از ارائه چنین پیشنهادی از سوی ایران به عربستان سعودی اظهار بی اطلاعی کرد.

به نظر می‌رسد، انتشار این اخبار با هدف تقویت موضع عربستان در برابر آمریکا و اسرائیل برای پیشبرد برنامه هسته‌ایاش و امتیازگیری از آن‌ها انجام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید