اردن: آمریکا برای مهار چین به ایران نیاز راهبردی خواهد داشت

یک روزنامه اردنی در یادداشتی نوشت، دغدغه اصلی فعلی آمریکا مهار چین است و در این راهبرد برای کند کردن پیشرفت چین، ایران نیاز استراتژیک آمریکا در مرحله آینده است.

 «منذر الحوارات» روزنامه‌نگار و تحلیلگر اردنی، در یادداشتی در روزنامه «الغد» این کشور، نوشت، همه قرائن حاکی از تلاش آمریکا برای طراحی یک راهبرد امنیتی فراگیر برای منطقه [غرب آسیا] است که در چارچوب آن امتیازاتی به ایران می‌دهد.

الحوارات در این یادداشت با عنوان «آمریکا و ایران… چه کسی دیگری را راضی خواهد کرد»، به این نکته اشاره کرد که آمریکا در برهه کنونی در حال ایجاد ائتلافهای مختلف در چندین منطقه جهان است اما تمرکز اصلی‌اش روی نبرد آینده در اقیانوس آرام و هند و مشخصا دریای چین جنوبی است و تلاش میکند غول بزرگی به نام چین را از طریق تأسیس ناتو آسیایی متوقف یا مهار کند.

تحلیلگر اردنی توضیح داد که در این راهبرد آمریکا برای کند کردن روند برتری چین و ممانعت از تسلط بر اقیانوس آرام و تنگه مالاکا (رابط اقیانوس هند و دریای چین جنوبی میان اندونزی و مالزی) که مسیر ارتباطی میان منابع نفتی یعنی منطقه خلیج فارس و بزرگترین تولیدی جهان یعنی چین است، برخی موانع بر سر راه خود دارد که یکی از این موانع، تغذیه چین از گذرگاههای خاکی برای دریافت نفت است. چین برای این امر، ایده «یک جاده یک کمربند» [راه ابریشم] را فعال کرده که تلاشی است برای فرار از سیطره آمریکا بر تنگه‌های جهانی و «شاید بندر گوادر  که از ایران شروع میشود و شامل پاکستان میشود، و نفت را به سمت چین و کالاها را به سمت ایران و خلیج فارس میفرستد، بهترین گواه باشد به اینکه ضربه‌ای کاری به همه تلاشهای آمریکا وارد میکند، که هدف این تلاشها سیطره بر نفت به عنوان موتور محرک اقتصاد چین است. در این خصوص ایران یکی از نیازهای راهبردی امریکا در مرحله پیش رو خواهد شد».

این روزنامه اردنی با اشاره به تاریخ روابط ایران و آمریکا از زمان پیروزی انقلاب اسلامی و تلاش آمریکا برای براندازی در ایران سپس تلاش برای تغییر رفتار ایران و سرانجام همزیستی با ایران نوشت، «آیا این دشمنی میتواند به همکاری تبدیل شود؟» و پاسخ داد که ایران و آمریکا در مقاطعی در مسائلی مثل جنگ کویت، دوره اشغال افغانستان و در عراق و جنگ با تروریسم همچنانکه جان کری (وزیر خارجه اسبق) گفت، همکاریهایی داشته اند و «از آنجا که جنگ با ایران محال است و تحریمها نه تنها سبب فروپاشی ایران نشده بلکه برنامه هسته ای آن را هم نتوانست از بین ببرد، بالعکس، ایران اکنون یک قدرت منطقه ای غیر قابل انکار است… و همین بر واشنگتن واجب میکند که راه همکاری را در پیش بگیرد چرا که ایران یک کشور ساختارمند با تجربه بزرگ در مدیریت برهه‌های راهبردی است…».

این تحلیلگر در پایان یادداشت خود در روزنامه الغد نوشت، قرائن اینطور به نظر میرسد که آمریکا در حال طراحی یک راهبرد امنیتی فراگیر برای منطقه از طریق تفاهم با ایران است که اشکالی هم ندارد برخی امتیازات را در منطقه خلیج (فارس) به ایران بدهد و در عوض هدف راهبردی آینده اش در کند کردن روند پیشرفت چین تحقق یابد. مهار چین، امری تقریبا شبه محال است. لذا آمریکا چاره‌ای ندارد جز تلاش برای مهار شرکای بین المللی‌اش و این هدفی است که قابل اجراست هر چند که خیلی از اوقات محال به نظر میرسد».

دیدگاهتان را بنویسید