غرب در حال از دست دادن جنوب جهانی بر سر غزه است!

پیام تک‌خطی تحلیل:

1. پس از جنگ میان روسیه و اوکراین و انزوای روسیه در جامعه بین‌الملل، نظام بین‌المللی از رهبری آمریکا حمایت می‌کند.
2. پس از 7 اکتبر کشورهای غربی حماس را بخاطر حمله به اسرائیل محکوم کردند و به مقایسه شرایط پیش‌آمده در اسرائیل با روزهای ابتدایی جنگ اوکراین و روسیه پرداختند. اما آن‌ها دچار یک اشتباه محاسباتی جدی شدند و آن هم این بود که حماس هیچ تشابهی با روسیه ندارد و اساسا این فلسطین است که سال‌ها تحت اشغال اسرائیلی‌ها بوده‌است.
3. پس از حملات اسرائیل به غزه، کشورهای غربی دچار یک تناقض بزرگ شدند آن‌ها توسط منشور سازمان ملل از اوکراین حمایت می‌کردند اما حالا در مقابل یک فاجعه انسانی در غزه سکوت کرده‌بودند.
4. کشورهای اروپایی و آمریکا در خصوص این موضوع با یک دو دستگی عمیق در درون مواجه هستند. آن‌ها در این جنگ طرف اسرائیل را گرفته‌اند اما تعداد زیادی از سیاستمداران یک کانال مخالفت در مقابل این جانب‌داری شکل داده‌اند.
5. این تحلیل پیش‌بینی می‌کند که این وضعیت در آینده به یک بحران بدل خواهدشد و اگر نظام‌بین‌الملل به رهبری آمریکا روند خود را اصلاح نکند، در تعامل با جنول جهانی شکست خواهند خورد.

پس از آنکه روسیه در فوریه ۲۰۲۲ با حمله همه جانبه به اوکراین به طور آشکار قوانین بین المللی را نقض کرد، بیش از دو سال است که جوامع بین‌المللی با جدیت از رهبری آمریکا حمایت می کند. اما اینکه آمریکا چه موفقیتی در ایجاد حمایت در جهان برای نظم مبتنی بر قوانین داشته است، در پی حمایت تمام قوای رئیس جمهور بایدن از حمله اسرائیل به غزه که دست کم ۹۰۰۰ کشته به جا گذاشته که دو سوم آن ها را زنان و کودکان تشکیل می دهند، از بین رفته است.
پس از قتل عام ۷ اکتبر حماس که حدود ۱۴۰۰ کشته در اسرائیل بر جای گذاشت، رهبران غربی به درستی این حمله را محکوم کردند. این امر شکافی را با جنوب جهان ایجاد نکرد که تا حد زیادی خشم خود را نسبت به این حمله وحشتناک ابراز کرد. اما آنچه باعث شد بسیاری از سیاستمداران غربی به ویژه در آمریکا تصور کنند، این بود که برای اسرائیل انگیزه ای برای “دفاع از خود” وجود دارد. اکنون آمار تلفات در غزه بسیار بالاتر از مجموع تلفات تمام جنگ های پیشین حماس و اسرائیل است.
ارتباط مبارزه اوکراین و اسرائیل نیز بسیاری را در جهان به ستوه آورده است. ولودیمر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در این باره گفت که این مقایسه “روزهای اولیه جنگ تمام عیار روسیه علیه اوکراین” را به یاد می آورد و از همه رهبران خواسته است تا از اسرائیل دیدن کنند. این قیاسی است که دیگران، از جمله بایدن، ترسیم کرده و بسیاری در جهان جنوب آن را رد کرده اند. روسیه به اوکراین حمله و آن را اشغال کرد؛ حماس در ۷ اکتبر حمله وحشتناکی را آغاز کرد، اما این فلسطینی ها هستند که دهه ها تحت اشغال اسرائیل زندگی کرده اند.
با بالا رفتن آمار کشته شدگان در غزه، بولیوی روابط خود را با اسرائیل قطع کرده است، در حالی که کلمبیا و شیلی سفرای خود را فراخوانده اند. گابریل بوریک، رئیس جمهوری آمریکا در جریان سفر هفته جاری خود به کاخ سفید گفت که پاسخ دولت اسرائیل به حمله حماس “شایسته واضح ترین محکومیت ما” در یک لحظه ناخوشایند سیاسی برای بایدن است (هرچند بوریک از اظهار نظر درباره رویکرد بایدن در قبال غزه خودداری کرد). تصمیم آمریکا برای وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در تاریخ ۱۸ اکتبر که خواستار “توقف بشردوستانه” شده بود نیز خشم مردم را برانگیخت. یک دیپلمات آفریقایی به رویترز گفت: ” آن ها اعتبار خود را با وتو از دست دادند. آنچه به اندازه کافی برای اوکراین خوب است به اندازه کافی برای فلسطین خوب نیست. یک دیپلمات عرب گفت: ” ما نمی توانیم از اصول منشور سازمان ملل برای حفاظت از اوکراین و نادیده گرفتن آن برای فلسطین استفاده کنیم.
برخی مقامات ارشد غربی این برداشت از استانداردهای دوگانه را تایید کرده اند. هنگامی که مصر در تاریخ ۲۱ اکتبر نشست صلح قاهره را برای بحث در مورد راه های کاهش جنگ اسرائیل و حماس با حضور مقامات آمریکایی، اروپایی، عربی، آفریقایی و آسیایی برگزار کرد، برخی از رهبران عرب از آنچه که آن ها ریاکاری در چگونگی زیر آتش قرار گرفتن روسیه به خاطر نقض قوانین بشردوستانه خواندند، انتقاد کردند، اما اسرائیل را نه. (اسرائیل به جنایات جنگی از جمله حمله هوایی به اردوگاه پناهندگان جبالیا در غزه که دست کم ۱۹۵ کشته به جا گذاشت، متهم شده است؛ سازمان ملل نیز گفته است که حمله ۷ اکتبر حماس براساس قوانین بین المللی جرم است.)
ادعای اینکه این فقط یک شکاف جنوب جهانی در مقابل شمال جهانی است، بسیار آسان است. هنگامی که اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، در روز ۱۳ اکتبر به اسرائیل سفر کرد و حمایت خود را از اسرائیل اعلام کرد، چندین کشور اروپایی پیش از موافقت با موضع مشترک اتحادیه اروپا، خشم خود را از این سفر ابراز کردند و از او به خاطر عدم درخواست از اسرائیل برای احترام به قوانین بین المللی در بحبوحه بمباران مداوم غزه انتقاد کردند.
در آمریکا، روشن است که پایگاه رای گیری دموکرات ها در مناقشه اسرائیل و فلسطین نیز در جایگاهی متفاوت از اغلب سیاستمداران دموکرات قرار دارد و نارضایتی قابل توجهی در دولت بایدن در میان کارکنان جوان وجود دارد که از “کانال مخالفت” برای ابراز نگرانی استفاده کرده اند. یکی از کارمندان برجسته وزارت خارجه به خاطر رویکرد بایدن در جنگ اسرائیل و حماس علنا استعفا داد.
چند صد کارشناس غربی در خاورمیانه نامه ای سرگشاده به نفع آتش بس منتشر کرده اند که نشان دهنده جریان فکری قوی در میان طیف های سیاسی و اندیشکده های پیشرو است.
در شهرهایی مانند نیویورک، لندن و پاریس، تظاهرات گسترده ای به نفع آتش بس برگزار شده است – موضعی که بایدن از آن شانه خالی کرده است. با این حال، بیشتر کشورها از یک کشور حمایت می کنند؛ ۱۲۰ کشور عضو مجمع عمومی سازمان ملل در یک اقدام غیر الزام آور در ۲۷ اکتبر به آتش بس رای دادند. (چهارده کشور از جمله آمریکا و اسرائیل رای مخالف؛و ۴۵ کشور رای ممتنع دادند.
در آینده بحران های بیشتری رخ خواهد داد – این ماهیت امور بین الملل است. دولت های متوالی آمریکا در دوران پس از جنگ جهانی دوم، نیاز به نظم جهانی مبتنی بر قوانین بین المللی را از بین برده اند؛ اگر ما واقعا به این باور برسیم، آنگاه این متحدان و خود ما هستند که مرتکب تخلف می شوند، باید تغییرات زیادی در پایتخت های غربی ایجاد شود. شرکای ما در جنوب جهانی می توانند استانداردهای دوگانه را به وضوح ببینند – از جنگ به رهبری آمریکا در عراق گرفته تا استفاده نامتناسب اسرائیل از زور در غزه.
اجازه دهید واضح بگویم، نظم بین‌المللی به رهبری ایالات متحده بر رویکرد مورد علاقه روسیه و چین ارجحیت دارد. اما نیاز به اصلاح، اعمال مداوم بر اساس قوانین بین المللی است.
در غیر این صورت، میتوانیم سخنان آن دیپلمات جی ۷ را اینطور در نظر بگیریم: «ما قطعاً در نبرد در جنوب جهانی شکست خورده‌ایم… قوانین را فراموش کنید، نظم جهانی را فراموش کنید. آنها دیگر هرگز به حرف ما گوش نخواهند داد.»

https://time.com/6330746/global-south-ukraine-israel-gaza/

دیدگاهتان را بنویسید