کی یف در آچمز

دو ماه از آغاز عملیات ضد حمله ارتش اوکراین به مواضع روسیه می‌گذرد اما این کشور هنوز نتوانسته با وجود دریافت کمک‌های نظامی گسترده و همچنین کمک‌های مالی و آموزشی از غرب، آن پیشرفتی را که تصور می‌شد در این عملیات به دست آورد، کسب کند.
به گزارش سایت شبکه خبری بی‌بی سی، روسیه در طول 18 ماهی که از این جنگ می‌گذرد، موفق شده، اراضی زیادی از شرق و جنوب شرقی اوکراین را ضمیمه خاک خود کند و علاوه بر آن کنترل بخشی دیگر از همین مناطق را بدون آنکه آنها را ضمیمه خاکش کرده باشد، به دست گیرد. در این مدت اوکراین چاره‌ای نداشت جز اینکه آرایش دفاعی بگیرد. اما در اواخر بهار امسال، کی یف به غربی‌ها وعده داد، در ازای دریافت میلیاردها دلار کمک نظامی، روسیه را عقب براند. کی یف این کمک‌ها را که بالغ بر میلیاردها دلار بود، دریافت کرد اما نگاهی به میزان پیشرفت ارتش اوکراین در دو ماه گذشته نشان می‌دهد، اوکراین و غرب نتوانسته‌اند به اهداف خود در این ضد حمله برسند و روسیه همچنان کنترل بیش از یک پنجم خاک اوکراین را در دست دارد.

رؤیاهای برباد رفته زیر دندان اژدها
ناکامی ارتش اوکراین در حالی است که در آغاز ضد حمله اعلام کرده بود، این عملیات با استفاده از تجهیزات و آموزش‌های غربی از سه محور انجام خواهد شد تا با شناسایی نقاط ضعف روسیه، درصد موفقیت افزایش یابد. اما روسیه مواضع خود را از ابتدای جنگ تا کنون در این مناطق بسیار مستحکم کرده بود و همین کار را برای ارتش اوکراین سخت‌تر از آنچه می‌پنداشت، کرد. نگاهی دقیق به وضعیت جبهه‌های نبرد در اوکراین نشان می‌دهد، ارتش روسیه از برخی اشتباه‌هایی که در 12 ماه نخست جنگ مرتکب شد، درس گرفته و وضعیت خود را نه تنها بهبود بخشیده که به طور شگفت انگیزی در دفاع از خود در مناطقی که تصرف کرده، نو‌آوری داشته است. یکی از این نوآوری‌ها «دندان اژدها» است. آنچه تصاویر هوایی نشان می‌دهد، ارتش روسیه اقدام به ایجاد سه ردیف سنگر با عنوان «دندان اژدها» در خط مقدم جبهه‌های خود کرده که در آنها هزاران مین کار شده است. این سنگرها در واقع سنگرهای انفجاری هستند که در ظاهر هیچ‌کس در آنها نیست و همین باعث می‌شود، پیاده نظام اوکراین با تصور موفقیت آسان به سمت آن جذب شود اما به محض ورود در آن، سنگر منفجر شده و پیاده نظام‌های اوکراین کشته می‌شوند. ارتش روسیه همچنین از توان دفاع هوایی خود نیز به خوبی استفاده می‌کند و اجازه پیشروی را به اوکراینی‌ها نمی‌دهد. بمب‌های خوشه‌ای که اوکراین می‌پنداشت می‌تواند با استفاده از آنها روسیه را مجاب به عقب‌نشینی کند، نتوانسته مؤثر واقع شود.
در این شرایط زمان هم به نفع اوکراین نیست، زیرا با نزدیک شدن به فصل بارندگی در این کشور و افزایش گل و لای در جبهه‌ها و از دست رفتن خطوط آسفالت، کشتی پیشروی ارتش اوکراین نیز به گل خواهد نشست و به نظر نمی‌رسد امریکا و ناتو هم بیش از این تمایل به حمایت از اوکراین در جنگ داشته باشند.
بنابراین همان طور که مارینا میرون، کارشناس دفاعی در کالج کینگز در لندن می‌گوید، به نظر می‌رسد کی یف بهتر است حداقل از جاه طلبی‌ها و ادعاهای خود درباره بازپس‌گیری کریمه که در طرح صلح خود مدعی آن است، دست بردارد و بدون سختگیری به طرح‌های جدید صلح روی خوش نشان دهد. یکی از دلایل استقبال ولودیمیر زلنسکی از نشست صلح اوکراین در عربستان نیز شاید همین امر باشد. نشستی که از دیروز در جده برگزار شد اما حتی کاخ سفید نیز اذعان داشت، انتظار ندارد از این نشست که روسیه به آن دعوت نشده، نتیجه قابل لمسی به دست آید.

دیدگاهتان را بنویسید