متولد ایران؛ اما دلبسته آمریکا

عده‌ای از اصلاح‌طلبان واقعا نه تنها اعتقادی به شرافت و صداقت در حوزه رسانه ندارند، بلکه علاوه بر آن مفهومی به نام امنیت ملی ایران برایشان ناشناخته است. تأمین نظر مثبت آمریکا و موفقیت این کشور در سیاست‌هایش علیه ایران، بیشتر باعث خوشحالی این دسته از اصلاح‌طلبان می‌شود تا موفقیت‌های کشوری که در آن متولد شده‌اند.

 شرافت رسانه‌ای، صداقت با مخاطبان و رقابت سیاسی اخلاق‌مدارانه واژگانی هستند که گویی برای دسته‌ای در کشور ما بسیار غریب می‌نمایند. عده‌ای که نانشان در فریب، دروغ و وارونه نمایی حقیقت است و بازارشان با صداقت از رونق می‌افتد. بله؛ منظور بخشی از اصلاح‌طلبانی هستند که در زمان نقل اتفاقات و اخبار همواره سمت و سویی را برمی‌گزینند که نتیجه‌اش سیاه‌نمایی از کشور، بدبختی مردم و ضعف نظام باشد و خروجی آن تصویری مثبت از ایران نباشد. برای چنین رفتاری از گذشته تا به امروز مثال‌های فراوانی وجود دارد، اما برای مرور بهتر این موضوع به دو مورد جدید اشاره می‌کنیم.

یکی از مواردی که اخیرا بسیار توسط اصلاح‌طلبان مورد بازنشر قرار گرفت، اعزام تعدادی جنگنده f۱۶ توسط آمریکا به خلیج فارس بود. ایشان به شکلی خبر استقرار این جنگنده‌ها را منتشر کردند که گویا قرار است جایزه‌ای هم به آن‌ها داده شود؛ و عجیب آن‌که جدا از نشر گسترده خبر مذکور، این اظهار نظر یکی از مقامات ارشد دفاعی ایالات متحده را نیز مورد تأکید قرار دادند که حضور جنگنده‌های آمریکایی به علت تأمین امنیت کشور‌هایی است که در این منطقه عبور و مرور می‌کنند. یعنی حضرات همسو با دشمن، ایران را عامل ناامنی در منطقه سرزمینی خود معرفی می‌کنند و این‌که آمریکا از آن سر دنیا در امور خلیج فارس دخالت می‌کند را بسیار معمول و منطقی می‌دانند.

متولد ایران؛ اما دلبسته آمریکا

جالب است که در نقطه مقابل، همین حضرات در اخباری کوتاه و گذرا تنها به واکنش وزیر دفاع به این موضوع اشاره می‌کنند و حتی از کنار سخنان یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا درباره استقرار جنگنده‌ها نیز بی صدا عبور می‌کنند. این فرد در صحبت‌های خود هرگونه تمهیداتی برای جنگ را رد کرده است و گفته که هیچ میل و برنامه‌ای برای درگیری با ایران وجود ندارد. اساسا کشوری که از ترس واکنش ایران، جرأت تخلیه نفت توقیفی از کشورمان را در خاک خود ندارد، نمی‌تواند در حوزه سرزمینی ما برنامه‌ای برای درگیری نظامی هم داشته باشد.

متولد ایران؛ اما دلبسته آمریکا

مورد دیگری هم که خیلی باعث دلگرمی و خوشحالی اصلاح‌طلبان شد، موضع روسیه در قبال جزایر سه گانه بود. موضعی که با واکنش جدی مسئولان کشور از رییس مجلس شورای اسلامی تا وزیر امور خارجه رو به رو شد. اما نکته مهم انتقال ندادن یا رد شدن از کنار این مواضع و مقابله به مثل هوشمندانه و دیپلماتیک مقامات ایران در برابر اقدام غلط روس‌ها از سوی اصلاح‌طلبان بود.

نه مواضع امیرعبداللهیان در موضوع جنگ روسیه و اوکراین، نه مواضع قالیباف درباره رفتار غیرسازنده روس‌ها و نه حرکت هوشمندانه کمال خرازی در دیدار سفیر ژاپن و اشاره به اختلافات سرزمینی روسیه با ژاپن به اندازه‌ای که رفتار روس‌ها در رسانه‌های اصلاح‌طلبان منعکس شد، انعکاس پیدا نکرد و شاید حتی از این موضع‌گیری‌ها که در نهایت منجر به تماس تلفنی وزیر امور خارجه روسیه با وزیر امور خارجه کشورمان و تأکید بر حق تاریخی و ابدی مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه شد، ناراحت هم شده باشند.

متولد ایران؛ اما دلبسته آمریکا

همین مسائل و موارد مشابه آن‌ها باعث می‌شود که آن‌چه در ابتدا گفته شد، بیشتر به چشم بیاید که عده‌ای از اصلاح‌طلبان واقعا نه تنها اعتقادی به شرافت و صداقت در حوزه رسانه ندارند، بلکه علاوه بر آن مفهومی به نام امنیت ملی ایران برایشان ناشناخته است. تأمین نظر مثبت آمریکا و موفقیت این کشور در سیاست‌هایش علیه ایران، بیشتر باعث خوشحالی این دسته از اصلاح‌طلبان می‌شود تا موفقیت‌های کشوری که در آن متولد شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید