پوتین به دنبال احیای واگنر با تنفس مصنوعی است

کارشناس مسائل ترکیه گفت: اعضای واگنر در برخی نقاط روسیه بدون درگیری و مخالفت مردم، وارد این شهرها شدند که این موضوع یک زنگ خطر جدی برای مسکو و رئیس‌جمهوری روسیه است.

قاسم مومنی» کارشناس مسائل روسیه با اشاره به انتخاب فرمانده جدید گروه واگنر از سوی کرملین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: بدون شک اختلافی که در واگنر و به خصوص میان رهبر این گروه با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه طی چند هفته اخیر رخ داد، یک ضربه مهلک برای مسکو در محور سیاسی و نظامی به حساب می‌آید. واگنر نه تنها در اوکراین بلکه در لیبی، سوریه و حتی برخی دیگر از کشورهای آفریقایی هم حضور داشته و فرماندهان این جریان نظامی خصوصی توانستند طی سال‌های گذشته، تجربه‌های زیادی را در حوزه میدانی و امنیتی کسب کنند اما در نهایت باید متوجه باشیم که اساساً اختلاف نظر در این میان باعث خروجی منفی شده است؛ به گونه‌ای که اقدام رهبر پیشین واگنر موجب شده که روحیه نظامیان روسیه لطمه بخورد و حالا سوالاتی در ذهن آنها به وجود آمده که بی‌پاسخ است.

وی ادامه داد: آنچه در این بین کاملاً مشخص و مشهود بوده، این است که واگنر به نوعی ارتش خصوصی پوتین به حساب می‌آید و در این میان صرفاً بحث تامین منافع مسکو و رئیسجمهوری روسیه را دنبال می‌کند. این در حالیست که یوگنی پریگوژین که رهبری واگنر را تا قبل از شورش اخیر علیه کرملین به عهده داشت به بلاروس سفر کرد و گفته می‌شود که سپس وارد روسیه شده اما حتی معلوم نیست که سرنوشت وی چگونه رقم خورده است. بر همین اساس معتقدم انتصاب «آندری تروشف» به عنوان فرمانده جدید گروه واگنر هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و مشخص نیست که آیا نیروهای تحت امر او از وی اطاعت خواهند کرد یا خیر؛ چراکه بسیاری از تحلیلگران در این مورد شک دارند و نمی‌دانند که قرار است چه اتفاقی در واگنر رخ دهد.

این تحلیلگر مسائل قفقاز گفت: معتقدم که گروه واگنر دیگر همانند گذشته تأثیرگذار نخواهد بود و نمی‌تواند مانند قبل دستاوردهای چشمگیری را برای کرملین رقم بزند. از سوی دیگر مسکو باید بداند که یک زنگ خطر جدی وجود دارد و آن هم عدم مقاومت مردم روسیه در زمان شورش واگنرها بود. گزارش‌ها نشان می‌دهد اعضای این گروه در برخی از شهرهای روسیه بدون درگیری و مخالفت مردم، وارد این شهرها شدند که من این موضوع را یک زنگ خطر جدی برای روسیه و پوتین می‌دانم. به همین دلیل معتقدم که پوتین می‌خواهد با انتصاب رئیس جدید واگنر به این جریان یک بار دیگر تنفس مصنوعی بدهد و به نوعی آن را احیا کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تمام این اتفاقات در وضعیت رخ داده که روز گذشته هم حملاتی به پل کریمه انجام پذیرفت و روسیه مدعی شده این اقدام از سوی اوکراین رخ داده است. روس‌ها این اقدام را یک تحرک تروریستی قلمداد کردند و احتمال دارد که در قبال این موضوع دست به تحرکات و اقدامات میدانی بزنند؛ به گونه‌ای مقامات ارشد روسیه دیروز صراحتاً اعلام کردند که دسترسی اوکراین به دریای سیاه باید قطع شود و حتی تا جایی با شدت عمل موضع گرفتند که تنها راه حل را از بین بردن قوای نظامی اوکراین دانستند. باید متوجه بود که اهمیت کریمه برای اوکراین به مانند اهمیت مسکو برای روسیه است و به همین جهت اگر قرار بر پایان جنگ باشد، کریمه در این میان محل مناقشات نظامی و سیاسی جدید خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید