راز اصرار آمریکا به ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین

این اقدام از یک‌سو برای اعمال فشار بر کشورهای اروپایی جهت افزایش ارسال تسلیحات به اوکراین برای طولانی شدن جنگ صورت گرفته و از سوی دیگر امتیازی به اوکراینی‌هاست تا در مقابل مخالفت آمریکا با عضویت اوکراین در ناتو در نشست آتی لیتوانی، از فشار کی‌یف بکاهد.

لیتوانی طی چند روز آینده میزبان نشست سران ناتو خواهد بود، نشستی که تحت تاثیر اقدامات اخیر آمریکا در قبال اوکراین قرار گرفته است.

در اقدامی تامل برانگیز چند روز مانده به نشست لیتوانی، بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: ارسال بمب خوشه‌ای به اوکراین «تصمیم سختی» بوده اما او این تصمیم را گرفته چرا که کی‌یف به این بمب‌ها نیاز داشته است.

کاخ سفید ساعاتی قبل‌تر از آن مصاحبه تأیید کرده بود بایدن با ارسال این مهمات جنجالی به اوکراین برای استفاده علیه نیروهای روسیه موافقت کرده است.

بایدن در حالی از کلیدواژه «نیاز اوکراین» برای توجیه این اقدام که می‌تواند به فاجعه‌ای انسانی مبدل شود، استفاده کرده است که در صداقت ادعای او تردید‌های بسیاری وجود دارد، زیرا گرچه اوکراین از آغاز جنگ، خواستار برخورداری از تسلیحات سنگین در کنار جنگنده‌های اف 16 بود ولی آمریکا همواره از انجام آن طفره رفته است.

در همین حال؛ اوکراین عضویت در ناتو را یک ضرورت و نیاز برای امنیت و آینده خود عنوان کرده و حتی جهت تحقق این امر حاضر به جنگ افروزی علیه روسیه شد اما آمریکا و سایر اعضای ناتو رسما این عضویت را رد کردند، چنانچه بایدن در مصاحبه اخیرش گفت: اوکراین هنوز برای عضویت در ناتو آماده نیست!

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو نیز ماه گذشته میلادی گفت: در این نشست از اوکراین برای عضویت در این ائتلاف رسما دعوت نخواهد شد اما راه‌های «نزدیک‌تر کردن اوکراین به ناتو» به بحث گذاشته خواهد شد.

با توجه به این شرایط اعای بایدن مبنی بر دادن بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین به خاطر نیاز این کشور، بیشتر به یک طنز و داستان‌سرایی شباهت دارد تا یک واقعیت.

این اقدام از یک‌سو برای اعمال فشار بر کشورهای اروپایی جهت افزایش ارسال تسلیحات به اوکراین برای طولانی شدن جنگ صورت گرفته و از سوی دیگر امتیازی به اوکراینی‌هاست تا در مقابل مخالفت آمریکا با عضویت اوکراین در ناتو در نشست آتی لیتوانی، از فشار کی‌یف بکاهد.

در این میان؛ نکته قابل توجه مخالفت آلمان، فرانسه، کانادا، اسپانیا، اتریش و ایتالیا با ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین است، البته ناگفته نماند که انگلیس هر چند به ظاهر مدعی مخالفت با این اقدام آمریکا بوده اما رصد مطبوعات حاکمیتی این کشور همچون بی‌بی‌سی نشان از حمایت کامل انگلیسی‌ها از این موضوع دارد.

بی‌بی‌سی بدون اشاره به پیامدهای انسانی و زیست محیطی استفاده از این بمب‌ها، نه تنها به توجیه این اقدام پرداخته بلکه آن را امری ضروری و حتی مخالفت اروپایی‌ها با آن را نادرست دانسته و پیامد عدم استفاده از آن را کاهش برتری آمریکا بر روسیه در جنگ و ایجاد شکاف میان آمریکا و متحدانش عنوان می‌کند!

دیدگاهتان را بنویسید