اکنون که روسیه رهبر آنها را تبعید کرده است، همه مزدوران گروه واگنر به کجا خواهند رفت؟

یوگنی پریگوژین، الیگارش روسی که تبدیل به جنگ سالار شد، در تبعید در بلاروس است، اما سرنوشت ده ها هزار مبارز این گروه، چه می شود؟ به نظر می رسد که آن‌ها به مبارزه ادامه خواهند داد، بیشتر به این دلیل است که گزینه‌های بهتری ندارند.
به نظر می‌رسد که گروه شبه‌نظامی واگنر به‌عنوان یک نیروی جنگی دوام خواهد آورد، صرف نظر از اینکه پریگوژین از تبعید بر‌گردد و یا نیروهایش را برای پیوستن به او در بلاروس فرا بخواند. اگر نیروهای واگنر بر سر کار خود باقی نمانند، این که خلاء رهبری چگونه پر شود یا نه، اهمیت چندانی ندارد.
این جنگجویان چه کسانی هستند و آیا در پی به اصطلاح “راهپیمایی عدالت” هفته گذشته که 25000 نفر از آنها را به سفری پرخطر از اوکراین به مسکو برد، به پریگوژین یا سازمان واگنر وفادار خواهند ماند؟ نگاهی به پیشینه و شرایط مبارزان نشان می‌دهد که تعداد کمی از آنها دست از کار کشیده و به خانه بر می‌گردند.
اکثر جنگجویان واگنر در اوکراین از سال 2022 شهروند روسیه بوده‌اند، اما علاقه به “جنگ برای هدف” احتمالاً انگیزه مهمی برای ثبت نام آن‌ها نبوده و همچنین انگیزه زیادی برای ماندن در آن‌ها ایجاد نخواهد کرد. و بعید است که آن‌ها با وفاداری نسبت به پریگوژین هدایت شوند.
در طول دو دهه گذشته، کار من روی مزدوران نشان داده است که نیروهای خصوصی اغلب به واسطه پول انگیزه دارند که ثبت نام کنند. در مورد واگنر، بسیاری نیز برای اجتناب از گذراندن محکومیت کامل زندان خود ثبت نام می کنند. در هر صورت، هنگامی که آن‌ها وارد می شوند، خروج جنگنده های واگنر تا زمانی که شرایط قراردادشان به پایان نرسد، می تواند دشوار یا غیرممکن باشد. هنگامی که آنها وارد می شوند، ممکن است برای مبارزان واگنر سخت یا غیرممکن باشد تا زمانی که شرایط قراردادشان به پایان برسد.
جنگجویان واگنر به‌طور قابل‌توجهی بیشتر از همتایان خود در ارتش روسیه دستمزد می‌گیرند، که ممکن است همان‌طور که کرملین امیدوار است، عدم تمایل احتمالی آن‌ها برای تبدیل قراردادهای واگنر به ارتش رسمی روسیه تا اول ژوئیه را توضیح دهد.
طبق گزارش‌ها، در اوکراین حدود سال‌های 2015–2019، پرسنل واگنر تا 180000 روبل (2900 دلار در آن زمان) ماهانه درآمد داشتند و غرامت مرگ برای خانواده‌های پیمانکارانی که در این عملیات کشته شدند 2 تا 3 میلیون روبل (32000 دلار تا 48000 دلار) بود. در سوریه در همان دوره زمانی، متوسط حقوق پیمانکاران واگنر تا 500,000 روبل (8,000 دلار) در ماه گزارش شده است، اگرچه احتمالاً به طور متوسط نزدیک به 4,800 دلار در ماه است و غرامت خانواده تا 5 میلیون روبل (80,000 دلار) بوده است.
گزارش‌های جدیدتر از اوکراین نشان می‌دهد که این ارقام حتی بیشتر شده‌اند: خود پوتین اعلام کرده است که وزارت دفاع و بودجه دولتی بین مه 2022 و مه 2023 به واگنر 86.26 میلیارد روبل (1 میلیارد دلار) برای پوشش دستمزدها پرداخت کرده‌اند و برخی گزارش‌ها نشان می‌دهند که پیمانکاران فردی ممکن است تا 10000 دلار در ماه دریافت کنند. در مقابل، نیروهای نظامی روسیه تا مارس 2023 به طور متوسط 195000 روبل (2535 دلار) در ماه درآمد داشتند. با توجه به تاکتیک‌های «علوفه توپ» واگنر در اوکراین، غرامت خانواده از سال 2022 در قراردادهای کاری آنجا لغو شده است.
با این حال، برای برخی از جنگجویان واگنر در جنگ اوکراین، پول ممکن است یک مزیت ثانویه باشد. برای محکومانی که با محکومیت های طولانی مدت زندان روبرو هستند، مبارزه شش ماهه با واگنر فرصت تازه ای برای آزادی می دهد. با این حال، برای این افراد، شانس زیادی برای توانبخشی ارائه نمی دهد: بازیگران نظامی خصوصی در مقایسه با همتایان نظامی خود، نرخ غیرعادی بالایی از PTSD و افسردگی دارند.
گزارش های اولیه حاکی از آن است که محکومان واگنر پس از بازگشت به زادگاه خود در روسیه، مرتکب جنایات خشونت آمیزی مانند قتل و آزار و اذیت شده اند. این نشان دهنده پتانسیل قابل توجهی برای گسترش فعالیت مجرمانه در سراسر روسیه با بازگشت این پرسنل به خانه است. نیاز این گروه به عضوگیری از زندان های روسیه تعجب آور نیست. پیش از این، واگنر ترکیبی از شهروندان روسی، صربستانی، اوکراینی و مولداویایی را استخدام می کرد. این جنگجویان یا از کهنه سربازان نظامی یا افسران سابق سازمان اطلاعات نظامی یا آژانس امنیت فدرال بودند یا از طریق شبکه های غیررسمی و آنلاین کهنه سرباز استخدام شدند. با توجه به اینکه بسیاری از این افراد ممکن است با درگیری اوکراین مخالف باشند، واگنر باید خلاقیت و بیشتری در جذب نیرو داشته باشد.

منبع: موسسه رند
نویسنده: مولی دانیگان
ترجمه: دنیای‌تحلیل

دیدگاهتان را بنویسید