تشکیل زنجیره دعوت از بشار اسد

دعوت از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد در حالی انجام شد که او روز جمعه در نشست اتحادیه عرب در جده هم شرکت خواهد کرد.

دعوت امارات متحده عربی از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد «سی‌اُ‌پی ۲۸»  که قرار است اواخر سال جاری میلادی به میزبانی امارات برگزار شود، سر و صدای رسانه‌ای بسیاری به پا کرده است. این دعوت در حالی انجام شده که قرار است بشار اسد در نشست اتحادیه عرب در جده نیز که روز جمعه برگزار می‌شود، شرکت کند.

نخستین دعوت از اسد برای حضور در نشست بین‌المللی

روز سه‌شنبه بود که رسانه‌ها گزارش دادند زنجیره بهبود و عادی سازی رابطه جهان عرب با دولت سوریه ادامه دارد و در همین مسیر شیخ محمد بن زاید آل نهیان، حاکم امارات متحده عربی، از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، برای حضور در این کنفرانس بین‌المللی دعوت کرده است.  اجلاس پیشین تغییرات اقلیمی سال گذشته در شرم‌الشیخ مصر برگزار شده بود.

کشورهای عربی پس از آغاز ناآرامی‌های داخلی در سوریه در سال 2011 به امید براندازی دولت بشار اسد به مخالفت و طرد سیاسی او ، اعمال تحریم های شدید اقتصادی و تجهیز و تسلیح مخالفانش روی آوردند. با اینهمه 12 سال پس از آغاز این جنگ با عادی سازی رابطه جمهوری اسلامی ایران با عربستان سعودی و پیشقدم‌شدن عربستان سعودی برای ترمیم مناسبات با سوریه، سران اتحادیه کشورهای عرب هم با تجدید عضویت سوریه در این اتحادیه موافقت کرد. در این میان آمریکا با ابراز بدبینی در این باره معتقد است بشار اسد استحقاق عضویت دوباره در اتحادیه کشورهای عرب را دارا نیست.

آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان در ادعاهایی نسبت به «عادی‌سازی بی‌قید و شرط» روابط کشورها با دولت بشار اسد هشدار داد و تاکید کرد که اسد نباید به دلیل نقض حقوق بشر پاداش بگیرد.

به گزارش رسانه‌ها، وزیر امور خارجه آلمان روند سیاسی برای حل مناقشه در سوریه را دست نیافتنی دانست و افزود: «بیش از ۱۰ سال است که در سوریه جز خونریزی و رنج و عذاب انسان‌ها که آن هم به سختی گزارش می‌شود، چیز دیگری وجود نداشته است.»

سی‌ان‌ان در تحلیلی درباره بازگشت دولت سوریه به جهان عرب و تسریع این روند نوشت : اگر اسد در کنفرانس بین‌المللی تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد شرکت کند، این اولین نشست جهانی او از زمان آغاز جنگ داخلی در سال 2011 خواهد بود و می تواند باعث تنش های دیپلماتیک برای کشورهایی شود که همچنان به اعمال تحریم ها علیه دولت سوریه  ادامه می دهند.

سوریه هم طرف قرارداد آب و هوای پاریس و هم پروتکل کیوتو است. دانشمندان خشکسالی در سوریه را که در سال 2007 آغاز شد با تغییرات آب و هوایی مرتبط می‌دانند.  اجلاس آب و هوای سازمان ملل پیش از این به دلیل انتصاب سلطان الجابر، مدیر عامل شرکت دولتی نفت ملی ابوظبی، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت و گاز جهان، به عنوان رئیس آن، بحث و جدل برانگیخته است. این شرکت برنامه‌هایی برای افزایش تولید نفت خام و گاز طبیعی خود دارد.  سوخت‌های فسیلی دی اکسید کربن بیشتری را تولید می‌کنند و این در حالی است که سازمان ملل امیدوار است بتواند آن را با مذاکرات گسترده محدود کند. البته سلطان الجابر، مدیر عامل شرکت دولتی نفت ملی ابوظبی به دولت  کمک کرده تا به ده‌ها میلیارد دلار برای پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر در سراسر جهان متعهد شود.

سخنگوی نشست تغییرات اقلیمی در بیانیه‌ای گفت: «این کنفرانس  متعهد به یک فرآیند اقلیمی فراگیر است که راه‌حل‌های تحول‌آفرین تولید می‌کند. این تنها زمانی می تواند اتفاق بیفتد که همه مقام ها از تمام کشورها را در اتاق داشته باشیم.این رویداد «فرصتی برای رهبران جهان است تا دور هم جمع شوند و با انتخاب یک کسیر درست باعث پیشرفت در جهت زنده نگه داشتن اهداف و برنامه های  توافقنامه آب و هوایی پاریس شوند».

سازمان عفو بین الملل نیز با انتقاد از دعوت از بشار اسد برای شرکت در نشست بین المللی تغییرات اقلیمی آن را «بخشی از یک روند عادی سازی موذیانه و هدیه به بشار اسد !» خواند. در بخشی از بیانیه عفو بین‌الملل در این باره آمده است: « دعوت از بشار اسد مربوط به مقابله با بحران آب و هوا نیست  بلکه بخشی از یک روند عادی سازی موذیانه است که برای حفظ معافیت از مجازات برخی رهبران منطقه به ویژه بشار اسد طراحی شده است! »

 

مخالفت آمریکا با عادی سازی رابطه با سوریه جدی‌تر شد

بشار اسد در ماه مارس برای اولین بار از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه به دعوت رسمی از امارات متحده عربی دیدن کرد. این اولین سفر او به یک کشور عربی از سال 2011 بود.

در اوایل  ماه جاری میلادی،  کشورهای عرب علیرغم مخالفت‌های مکرر ایالات متحده برای پایان دادن به بیش از یک دهه انزوای بشار اسد با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب موافقت کردند.

برهمین اساس در شرایطی که روند عادی سازی رابطه کشورهای عربی با دولت بشار اسد ادامه دارد ، مخالفت‌ها با آن در ساختار سیاسی ایالات متحده هم افزایش پیدا کرده است. به عنوان نمونه روز گذشته کمیسیون روابط خارجی در مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت قاطع پیش نویس قانون «مقابله با عادی سازی روابط با نظام سوریه» را تصویب کرد. سایت خبری العربی الجدید در این باره نوشت: محمد علاء عانم، مسئول برنامه ریزی سیاسی در «شورای سوری-آمریکایی» و «ائتلاف آمریکایی برای سوریه» در صفحه فیس بوک خود نوشت: «کمیسیون روابط خارجی مجلس نمایندگان با اکثریت قاطع این پیش نویس قانون (مقابله با عادی سازی روابط با نظام بشار اسد در سال ۲۰۲۳) را که فقط چند روز پیش ارائه شده بود، تصویب کرد. این سرعت حداکثری که برای تصویب این پیش نویس به خرج داده شد، کم سابقه است زیرا اغلب طرح‌هایی که ارائه می‌شود پس از چند ماه معرفی بررسی می‌شوند؛ اما دو حزب کنگره خواستند پیش از برگزاری اجلاس سران عرب پیامی قاطع به کسانی که دنبال برقراری روابط با سوریه هستند، بدهند و به همین دلیل این پیش نویس با سرعت بیشتری بررسی شد و کمیسیون هم با اکثریت به آن رای داد. در جریان بررسی این پیش نویس، متن آن نیز اصلاح شد به گونه‌ای که بندهای آن قانون سزار را تا هشت سال دیگر تا سال ۲۰۳۲ تمدید می‌کند.»

این پیش نویس پس از تایید کمیسیون روابط خارجی برای رای گیری به مجلس نمایندگان و سپس در صورت تصویب برای رای گیری نهایی به سنا و در نهایت برای امضا و لازم الاجرا شدن به دفتر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا ارسال می‌شود.

بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

خبر مربوط به دعوت امارات از سوریه برای شرکت در نشست تغییرات اقلیمی در حالی منتشر شد که  نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب از امروز در شهر جده عربستان با حضور سوریه آغاز به کار کرد، وزیر خارجه سوریه نیز تایید کرد که اسد در اجلاس روز جمعه سران عرب شرکت می‌کند. به گزارش خبرگزاری‌ها،  سی‌ و دومین دور عادی نشست‌های مقدماتی اجلاس سران عربی در سطح نمایندگان و وزرا طی روز سه‌شنبه و چهارشنبه با هدف بررسی مهمترین مسائلی که سران این کشورها در نشست پس فردا جمعه خود در ریاض مطرح خواهند کرد، آغاز شد.

فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه در حالی یک روز مانده به نشست وزرای خارجه، برای حضور در این نشست‌ها وارد عربستان شد که سوریه از سال ۲۰۱۱ در نشست‌های اتحادیه عرب حضور نداشته است. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از فیصل مقداد اعلام کرد، حضور سوریه در این اجلاس فرصت جدیدی است تا دمشق به اعراب بگوید به گذشته نگاه نمی‌کند و نگاهش تنها به سوی آینده است.

هرچند که حضور بشار اسد در نشست روز جمعه اتحادیه عرب قطعی شده اما همه کشورهای منطقه به سرعت روابط خود را با دولت بشار اسد عادی نکرده‌اند . به عنوان نمونه قطر اعلام کرده که روابط دوجانبه با عربستان را عادی نمی کند، اما به مانعی هم برای ادغام مجدد سوریه در اتحادیه عرب تبدیل نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید