آقای همیشه تکذیب

در واقع شاید بتوان گفت که روش های لاریجانی برای بازی انتخاباتی و آماده کردن ذهن جامعه برای ورودش به انتخابات از طریق بازی کردن با تیترهای رسانه های مختلف و با ایجاد خبر و تکذیب باتوجه به تجربیات گذشته کمی قدیمی شده و جامعه تا حدی با روش های وی آشنا شده است.

 روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت خبرگزاری تسنیم در خبری اختصاصی و به نقل از اطرافیان علی لاریجانی اعلام کرد که رئیس سابق مجلس قصد حضور در انتخابات مجلس با ارائه یک لیست را دارد.

طولی نکشید که این خبر به سرعت و با بیانیه تند علی لاریجانی تکذیب شد. لاریجانی ضمن اینکه حضورش در انتخابات را رد کرد، کنایه‌هایی را هم به جریان‌های حاکم در کشور انداخت.

دفتر علی لاریجانی در حساب کاربری خود در توییتر با تیتر «رفع نگرانی از جریان خالص‌سازی؛ خبری درباره انتخابات مجلس وجود ندارد!» نوشت: خبر اختصاصی خبرگزاری وسیع تسنیم درباره ارائه لیست در انتخابات، مصداق گزاره خسن و خسین هر سه خواهران معاویه هستند، می‌باشد. نه بحثی درباره حرکت انتخاباتی در میان است و نه ارائه لیست سراسری و نه رایزنی با دیگران صورت پذیرفته، لذا بدین وسیله از جریان خالص‌سازی رفع نگرانی می‌شود و بعید است به این روش‌های برادران بتوان رقابت تصنعی ایجاد کرد. ملک را چاره‌ای دیگر نیاز است».

اما میتوان گفت این اولین انتخاباتی نیست که علی لاریجانی قبل از شروع آن خبر شرکت خود در انتخبات را تکذیب می کند. از این رو در ادامه به برخی از مسائل در این خصوص می پردازیم:

آیا لاریجانی تاکنون به آنچه گفته عمل کرده است؟

جدای از اینکه تکذیبیه علی لاریجانی در خصوص خبر منتشر شده تا چقدر درست می‌باشد، اما در کارنامه سیاسی او تکذیب‌های انتخاباتی زیادی دیده می‌شود!

1- در آبان سال ۱۳۸۶ و پس از استعفای علی لاریجانی از دبیری شورای عالی امنیت ملی، خبرگزاری‌های مختلف از حضور دبیر سابق شورا در انتخابات هشتم مجلس شورای اسلامی سخن می‌گفتند، علی لاریجانی اما بر خودداری قطعی‌اش از کاندیداتوری در مجلس هشتم تأکید کرد و درباره استعفایش گفته بود: هرچه نگاه می‌کنم، مشکل شخصی نمی‌بینم و استعفای من ربطی به کاندیداتوری مجلس ندارد». اما کمتر از دو ماه بعد و در روز ۲۱ دی‌ماه، زمانی که علی لاریجانی در ستاد انتخابات کشور حاضر شد، مشخص شد که تکذیبه‌اش تنها یک بازی انتخاباتی بود!

2- اما این آخرین تکذیبیه انتخاباتی علی لاریجانی نیز نبود‌. در حالیکه از ماه‌ها پیش از شروع انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰، گمانه‌زنی‌ها از حضور علی لاریجانی در انتخابات خبر می‌داد، این حضور همواره توسط خود او و اطرافیانش تکذیب می‌شد! حتی در روزهای منتهی به ثبت انتخابات و در ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، درحالی که یکی از نمایندگان سابق مجلس از حضور علی لاریجانی در انتخابات سخن گفت‌‌، ۲۴ ساعت بعد همان نماینده با بیان اینکه روز گذشته علی لاریجانی با وی تماس گرفته و حضورش را قاطعانه تکذیب کرده است از موضع قبلی خود عقب نشست! ولی جالب اینکه تنها سه روز بعد این علی لاریجانی بود که بازهم با ورود به کارزار انتخابات ریاست جمهوری، یک علامت سوال جدی در مقابل صحت و درستی تکذیب‌هایش قرار داد.

3- اینک نیز به فاصله چند ماه مانده به دور جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی علی لاریجانی خبر یک رسانه را که به نقل از نزدیکان وی کار کرده بود را تکذیب کرد. اما با این حال باید دید آقای همیشه تکذیب که چند وقت بعد با اقداماتش مشخص می کند تکذیب هایش نیز جز بازی های انتخاباتی است اینبار در انتخابات مجلس شورای اسلامی حاضر می شود یا خیر؟

در واقع شاید بتوان گفت که روش های لاریجانی برای بازی انتخاباتی و آماده کردن ذهن جامعه برای ورودش به انتخابات از طریق بازی کردن با تیترهای رسانه های مختلف و با ایجاد خبر و تکذیب، باتوجه به تجربیات گذشته کمی قدیمی شده و جامعه تا حدی با روش های وی آشنا شده است.

گزارش از محمد جهاد

دیدگاهتان را بنویسید