جمهوری آذربایجان می‌داند ایران در دهه‌های اخیر چه محبت‌هایی به این کشور داشته

احضارهای مداوم سفیرایران در آذربایجان، اخراج دیپلمات‌های ایرانی و از همه مهم‌‌تر توهین‌های رسانه‌ای از رفتارهای اخیر باکو علیه ایران است. البته که این مواضع، اقدامات و واکنش های تند، احساسی و غیرسازنده دولت باکو واکنش مقامات ایران را دنبال داشته است.
احضارهای مداوم سفیرایران در آذربایجان، اخراج دیپلمات‌های ایرانی و از همه مهم‌‌تر توهین‌های رسانه‌ای از رفتارهای اخیر باکو علیه ایران است. البته که این مواضع، اقدامات و واکنش های تند، احساسی و غیرسازنده دولت باکو واکنش مقامات ایران را دنبال داشته است.
وزارت خارجه این رفتار دولت جمهوری آذربایجان را در تعارض با اصول همسایگی خواند و نمایندگان‌مجلس نیز  مواضع خود در برابر ادعاهای گزاف این‌دولت را اعلام‌کردند و از آذربایجان خواستند به روشهای دیپلماتیک و حفظ خطوط قرمز ایران پایبند باشند.
حجت الاسلام کاظم موسوی، نماینده مردم اردبیل نسبت به رفتارهای اخیر آذربایجان هشدار داد و گفت: ما اجازه نمی دهیم کسی برایمان در خصوص مرزهایمان تصمیم بگیرد و یا حتی تهدید کنند.
کاظم موسوی در گفتگو با روزپلاس ضمن تاکید بر فصل الخطاب بودن فرمایشات رهبری در خصوص سیاست خارجی گفت: ایران و آذربایجان در قرون مختلف اشتراکات منطقه ای و برادرانه و دینی دارند. اما حفظ کردن مرزها برای ملت های مختلف مبارک است. درست است که آذربایجان و ارمنستان اصطکاکی بین خود دارند اما حفظ مرزها خط و خطوط قرمز ماست و در موضوع دالان ها و خط قرمز ما ،آذربایجان باید تدبیری کند و نباید جلورفت اشتباهی از سوی  آنها سر بزند.
وی افزود: برای ما مهم است که همسایگی را حفظ کنیم. اذربایجان میداند که ایران در دهه های مختلف چه محبت هایی به این کشور داشته است. اکنون هم نباید اجازه دهیم دشمنان خارجی از جمله صهیونیست برایمان تصمیم بگیرند. تصمیم ساز برای منطقه این رژیم‌ نیست و ما اجازه نمی دهیم کسی برایمان در خصوص مرزهایمان تصمیم بگیرند و یا حتی تهدید کنند. اگر ارمنستان و آذربایجان مشکلی دارند باید خودشان حل کنند و به خط و خطوط ما دقت و توجه کنند.
اما یک عضو کمیسیون امنیت ملی نیز در واکنش به اقدمات غیرسازنده آذربایجان گفت:در صورت تداوم این رویکرد، قطعا پاسخ جدی از طریق مجلس و دستگاه های ذیربط داده خواهد شد‌.
فداحسین مالکی در گفتگو با روزپلاس تاکید کرد: استراتژی ایران جنگ با آذربایجان نیست اما اینکه آذربایجان فضای کشور را در اختیار اسرائیل قرار داده به هیچ عنوان مورد پذیرش جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه نیست‌ چرا که حضور صهیونیست ها در هر کشوری بدبختی است و قطعا ابتدا متوجه خود آن کشور خواهد شد.
وی افزود: حضور صهیونیست ها در آنجا جنگ بین آذربایجان و ارمنستان را تشدید میکند. لذا ایران نسبت به این موضوعات کوتاه نخواهد آمد طبق گفته ی این نماینده هر گونه تغییری در همسایگی ما اتفاق بیفتد مورد پذیرش مان نخواهد بود.
مالکی گفت: مجلس آذربایجان باید به دولتش فشار بیاورد تا از صهیونیست ها فاصله بگیرد آن موقع تنش بین دو کشور هم کم خواهد شد همانطور که نگاه مجلس ایران همین است اما اگر بخواهند از ترفندهای تبلیغاتی استفاده کنند قطعا پاسخ جدی از طریق مجلس و دستگاه های ذیربط داده خواهد شد‌.

دیدگاهتان را بنویسید