سه راه فرار از تحریم/ از بازارسازی نفت تا بهینه‌سازی

کشور سال‌هاست که با موضوع تحریم دست و پنجه نرم می‌کند و این موضوع سبب شده سیاستگذاران به سمتی سوق داده شوند تا با یافتن راه‌حل‌، در صدد دور زدن تحریم‌ها عمل کنند. با این حال در این گزارش سعی  شده موضوع بازارسازی نفت به روش خرید تقاضا و شراکت استراتژیک و همچنین بحث بهینه سازی مصرف سوخت به عنوان راهکارهای پیشنهادی فرار از تحریم بررسی گردد.

تجربه روسیه

به گزارش موسسه مطالعاتی سولوشن، علی رغم نوسانات طی سال 2022، تولید نفت خام و میعانات گازی روسیه 2 درصد بالاتر از 2021 و صادرات نفت این کشور نیز با 7.6 درصد افزایش به حدود 4.9 میلیون بشکه در روز رسید. از طرفی سهم چین و هند در این تجارت بیش از 60 درصد نفت روسیه بود که پیش بینی می‌شود، روند آن نیز صعودی باشد.

از طرفی در دیگر حامل‌های سوخت نیز داستان به همین منوان است در حال حاضر مصرف میانگین بنزین کشور طبق گفته نجات علی 103 میلیون لیتر در روز است که در برخی از روزهای سال این عدد به 110 میلیون لیتر نیز می‌رسد. با این دست فرمان هرچه نفت داریم باید به پالایشگاه‌‌ها تحویل دهیم و به جایش بنزین بگیریم و نه آن صادر کنیم بلکه تنها در داخل مصرف شود.

لذا قبل از هر چیز باید به سمت بهینه سازی مصرف سوخت حرکت کنیم تا تجربه صادرات بنزین که به دلیل ناترازی بنزین به بن بست خورد برای کشور به وجود نیاید.

دیدگاهتان را بنویسید