اگر برجام احیا شده بود، وضعیت اقتصادی ایران بهتر بود؟

گر برجام احیا شده بود، وضعیت اقتصادی ایران بهتر بود؟ بله اما فقط کمی. هدف غرب از برجام، مهار برنامه‌های اتمی بود نه ثروتمندتر کردن ایران. احتمالا آمریکا و شرکای اروپایی‌اش همچنان می‌کوشیدند با تحریم‌های تسلیحاتی، تروریسم و حقوق بشر، عدم اطمینان در بازارهای ایران را افزایش بدهند و ضمن اختلال در فروش نفت از ورود سرمایه‌گذاری خارجی به ایران جلوگیری کنند.
این تحریم‌ها احتمالا به قطعنامه شورای امنیت تبدیل نمی‌شدند اما برای موثر بودن نیازی هم به آن نداشتند. بعلاوه، احتمالا آمریکا تلاش می‌کرد راهی برای تقلب و فرار از تعهدات خود در برجام پیدا کند.
این اتفاق پیش از این در بین سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ افتاده بود که باعث بکار افتادن سازوکار حل اختلاف از جانب ایران شد. دلیلی ندارد که اعتقاد داشته باشیم دولت بایدن صادقانه‌تر از دولت اوباما، برجام را به اجرا می‌گذاشت.
تا وقتی ایران بخشی از محور چین و روسیه در براندازی نظم‌ جهانی شناخته می‌شود، کمک به افزایش ثبات و ثروت ایران مترادف با افزایش موانع آمریکا در دفاع از وضع موجود است. به این ترتیب، حتی در صورت احیای برجام، اقتصاد ایران در جایی می‌ایستاد که امروز ایستاده است؛ شاید کمی بهتر.

نویسنده دیاکو حسینی، مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی های استرتژیک ریاست جمهوری در دولت روحانی

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید