بازی اروپا با آتش/ پشت پرده‌ی این قطعنامه چه چیزی قرار دارد؟!/ فشار سیاسی علیه سپاه برای امتیازگیری در مذاکرات

 پارلمان اروپا روز گذشته در یک اقدام هیجانی، مداخله جویانه و ناشی از فشارهای بیرونی «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» را که یک نهاد حاکمیتی است، در لیستی که به آن «فهرست سازمان های تروریستی خارجی اتحادیه اروپا» می نامند، قرار داد.

 

به گزارش رجانیوز؛ در عمل قطعنامه‌ای که علیه سپاه پاسداران از سوی پارلمان اروپا صادر شد ضمانت اجرایی ندارد و الزام آور نیست. این قطعنامه دارای رای‌های مخالف و ممتنع زیادی نیز بود. از مخالفین این قطعنامه می‌توان به «میک والاس» و «کلر دالی» نمایندگان جمهوری ایرلند در پارلمان نام برد که بارها بر دوروریی آمریکا و اتحادیه اروپا پیرامون حقوق بشر تاکید و اعمال تحریم‌های یک جانبه علیه ایران رامحکوم کردند.

 

آنچه که در پارلمان اروپا تصویب شد لزوما نگرانی و بازتاب افکار عمومی در اروپا نیست و بیشتر به فشار رسانه‌ای و لابی‌هایی که در آنجا قرار دارد برمی گردد، که صرفا در مقطعی بر روی موجی قرار می گیرند و بعد از فروکش کردن آن موج، اهمیت و کارایی خود را از دست می دهند.

 

همچنین می توان به لابی گسترده رسانه‌های معاند، برانداز و تروریستی کودک کشی نظیر سازمان «منافقین» که در دامن اروپایی‌ها، پناه امنی پیدا کردند، در تصویب این قطعنامه نامهم اشاره کرد. چراکه اغتشاشات اخیری که بعد از فوت طبیعی خانم «مهسا امینی» در درون کشور آغازشد، به نتیجه مطلوب آنها که همراهی مردم بود منتهی نشد و ناچارا و از روی ناتوانی به تهییج احساسات و شکل گیری موجی که منجر به این قطعنامه شد پرداختند.

 

بر اساس ماده ۳۹ منشور ملل متحد، تعیین و شناسایی گروه‌ها و سازمانهای تروریستی با شورای امنیت است و اقدامات یکجانبه دولت های عضو بر اساس بند ۷ ماده ۲ منشور ملل متحد مردود، فاقد وجاهت بین المللی و غیر الزام آور است.

 

بنابراین قطعنامه مصوب پارلمان الزام آور نیست و باید مراحلی را در داخل ساختارهای اروپایی و کشورهای عضو این اتحادیه طی کند تا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که بخشی از بدنه رسمی و اصلی نیروی نظامی ایران است در لیست سازمان های تروریستی اتحادیه اروپایی قرار گیرد.

 

خبرگزاری رویترز انگلیس روز پنجشنبه به نقل از دو دیپلمات اروپایی گزارش داد که اتحادیه اروپا قصد دارد که دوشنبه هفته آینده (سوم بهمن)، بسته‌های تحریمی علیه ایران از جمله تحریم ۳۷ مسئول را به دلیل  آنچه که نقض حقوق بشر دانسته، تصویب کند. همچنین این رسانه به نقل از یکی از این دو دیپلمات‌ گزارش داد که این اتحادیه فعلا قصد ندارد در جلسه روز دوشنبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان «سازمان تروریستی» معرفی کند.

 

واقعیت ماجرا چیز دیگری است!

روز گذشته در کنار تصویب قطعنامه ضدایرانی در پارلمان، متمم تعلیق مذاکرات برجام  در پارلمان رای نیاورد. نماینده سوئدی پارلمان اروپا که یکی از طراحان متممی برای تعلیق مذاکرات برجام در این پارلمان بود از شکست این طرح به دلیل رأی منفی به آن ابراز ناخرسندی کرد.

چارلی ویمرز، نماینده سوئدی پارلمان اروپا که یکی از طراحان این متمم پیشنهادی بود در توییتر نوشت: «پارلمان اروپا به تعلیق مذاکرات برجام رأی منفی داد. تا وقتی که نمایندگان خواستار اتمام مذکرت بی‌ثمر برجام شوند راه باقی است… متمم ما رد شد.»
این اقدام پارلمان بخصوص در روزی که در حال تصویب قطعنامه‌ای بدین شکل علیه ایران است نشان از آن دارد که اروپا و ایالات متحده همچنان بدنبال مذاکرات هسته‌ای و بازگشت به برجام هستند.
دولت سیزدهم که به تعبیر «میخائیل اولیانوف» دیپلمات ارشد روسیه در وین، مانند شیر در مذاکرات ورود پیدا کرد تا از منافع ایران دفاع کند، اروپا و ایالات متحده با بهانه‌های نخ‌نما مانند نزدیک بودن زمان ادعایی گریز هسته‌ای و تعیین ضرب‌الجل‌های ساختگی تلاش کردند تا در کوتاه‌ترین زمان به برجام برگردند و با یک توافق سرهم بندی شده اقدامات ترامپ مبنی بر خروج از برجام را بپوشانند. اما هوشیاری و پافشاری تیم ایران برای دریافت  ضمانت به پایداری اجرای برجام و رفع تحریم‌ها، تمام معادلات آنها به هم خورد.
در ادامه روند مذاکرات با شروع انتخابات کنگره  در ایالات متحده و اغتشاشات در داخل کشور، واشنگتن با ادعاها و درخواست های خارج از چارچوب برجام مذاکرات را بن بست رساند، تا بتواند از دیدگاه خود با استفاده از این فرصت های پیش آمده با دست پرتری به وین برگردد.
هفته نامه ساندی تلگراف یکشنبه گذشته با انتشار گزارشی به نقل از منابع دولت لندن ادعا کرد در پی اعدام علیرضا اکبری جاسوس سرویس اطلاعات مخفی انگلیس در ایران، در حال تجدیدنظر و بازنگری درباره حمایت از برجام است. اما سخنگوی ریشی سوناک چندی بعد اعلام کرد که موضع دولت انگلیس در قبال توافق هسته‌ای و مذاکرات رفع تحریم‌ها تغییری نکرده و دست‌یابی به توافق نهایی همچنان امکان پذیر است.
همه‌ی این موارد درحالی است که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در این باره می‌گوید: از یک طرف آمریکایی‌ها به ما پیام می‌دهند که آماده برداشتن گام‌های نهایی توافق هستند، از طرف دیگر به تظاهرکنندگان در ایران پیام می‌دهند که اولویت برای ما برجام نیست، بلکه وضعیت در ایران و اغتشاشات در ایران است. همان موقع اعلام کردم آمریکا باید نسبت خودش را با پیام‌هایی که از کانال رسمی به ما می‌دهد و حرف‌های متعارضی که در رسانه بیان می‌کند، مشخص کند. وی یادآور شد: اکنون ما در نقطه‌ای قرار داریم که آمریکایی‌ها از مجرای دیپلماتیک همچنان از ضرورت رسیدن به توافق صحبت می‌کنند.
بنابراین اقدام روز گذشته پارلمان اروپا نیز راستای فشار حداکثر به جمهوری اسلامی است تا بایدن و اروپا که از در سیاست‌های خارجی خود و جنگ اوکراین دستاوردی نداشتند، بتوانند با گرفتن امتیازات بیشتر از ایران آورده‌ای برای خود ثبت کنند و برجام دیگری که مدنظرشان است را ایجاد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید