آمریکا از رویارویی با پرچم ایران در حذر مانده/هرگونه اقدام علیه ایران در باب المندب پاسخ داده می شود/تعداد راه های دور زدن تحریم ها خارج از توان مقابله آمریکایی ها است

مصطفی خوش چشم کارشناس مسائل سیاسی و بین‌المللی در گفتگو با خبرنگار سرویس سیاسی پایگاه خبری شهدای ایران در خصوص اظهارات رسانه ها و مسئولان آمریکایی مبنی بر ادعای کمک پاناما به ایران در دور زدن تحریم ها و لزوم فشار به پاناما توسط آمریکا، گفت: آمریکا روابط خصمانه ای با جمهوری اسلامی ایران دارد و از قدرت گیری جمهوری اسلامی ایران در هراس است اما، هدف آمریکا ایجاد راهبرد  ایران هراسی است.

وی افزود: آمریکا با استفاده از تبلیغات منفی که علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال می‌کند، می خواهد که اولاً در جنگ ترکیبی که برای عقب راندن ایران در مذاکراتی فشار بیشتری بر ایران وارد کند و فشار سیاسی همه جانبه به ایران وارد کند.

خوش چشم ادامه داد:  ثانیاً در حالیکه آمریکایی ها مجبور به تمرکز بر روی تنگه مالاگا و دریای جنوب چین هستند و در تنش و کشمکش با چین هستند، از طرفی دیگر در جنگ اوکراین گرفتار هستند، تنگه های باب المندب، هرمز و تنگه های دیگر در مقابل ایران بدون مانع باقی می مانند.

این کارشناس مسائل سیاسی و بین‌المللی با بیان اینکه آمریکا می خواهد که رشد قدرت ایران در مناطق در غرب آسیا دچار جهش نشود، خاطر نشان کرد:  برای این کار در سالهای گذشته در یک طرح بسیار جامعه سعی کردند از همه متحدین خودشان استفاده کنند و انواع فشارهای سیاسی، نظامی، اقتصادی و رسانه ای را بر جمهوری اسلامی ایران اعمال کنند.

وی مطرح کرد: در حقیقت این گونه صحبت ها و مواضع سیاسی که گرفته می شوند به منظور ایجاد یک مانع در مقابل جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان هستند.

خودش چشم با اشاره به اینکه از دیرباز بسیاری از کشتی های جهان چه روسیه ای و چه کشورهای اروپایی در زیر پرچم پاناما کار می کنند، گفت:  به خاطر اینکه پاناما قوانین ساده گیرانه تری دارد و هزینه های کمتری هم از کشتی ها و شرکت ها اخذ می شود .

این کارشناس مسائل سیاسی و بین‌المللی یادآور شد: طرف غربی هم از دیرباز بیان می‌کرد که این یک نوع دور زدن تحریم است اما راه های دور زدن تحریم توسط ایران بسیار پر تعداد تر از اینها است ضمن اینکه در بسیاری از مواقع جمهوری اسلامی ایران با پرچم خودش از عرض اقیانوس اطلس از شده و هیچ کدام است و به یکی از مخالفین آمریکا یعنی ونزوئلا بنزین و نفت فروخته است.

خوش چشم تصریح کرد: اساساً آمریکایی ها و آقای جب بوش که این ادعاها را داشته اند، به خوبی می دانند که راه های دور زدن تحریم ها به تعدادی هستند که آمریکا توان مقابله با این اقدامات را ندارد وگرنه چه کسی تهدیدزا تر از آقای ترامپ که در زمان دولت جنگ طلب او   کشتی های ایران در چندین نوبت دیگر با پرچم جمهوری اسلامی ایران از عرض اقیانوس اطلس گذشتند و بار هایش را در ونزوئلا خالی کردند.

وی با بیان اینکه اگر آمریکایی ها، توانایی داشتند، قطعاً جلوی عبور کشتی های ما را از اقیانوس اطلس می گرفتند، تاکید کرد: طرف آمریکایی از مقابله و رویارویی با پرچم ایران  در حذر مانده چرا که می ‌داند هزینه‌های بسیار زیادی برای او خواهد داشت.  نمونه آن توقیف کشتی ایرانی در یونان بود که در پی آن دو کشتی یونانی در خلیج فارس توقیف شدند که نهایتاً کشتی ایرانی آزاد شدند اما کشتی های یونانی با فاصله زمانی دو ماهه آزاد شدند.

این کارشناس مسائل سیاسی و بین‌المللی گفت: طرف غربی به خوبی می داند تنگه هایی مثل تنگه باب المندب و خلیج فارس، هاب ترانزیت انرژی دنیا هستند و تنگه باب المندب هم یک منطقه بسیار استراتژیک در کشتیرانی است و آنها به خوبی می دانند که اگر هرگونه اقدامی در خصوص ایران در دیگر مناطق دنیا انجام بدهند در این منطقه با واکنش سنگین روبرو خواهند شد بنابراین؛ با انجام یک محاسبه هزینه و صرفه آنها در یک ماه اخیر علیرغم  همه تهدیدات به سمت چنین مقابله هایی نرفتند.

دیدگاهتان را بنویسید