نگرانی تایوان از تکرار تجربه تجاری – سیاسی هنگ‌گنک با آمریکا

سازمان تجارت جهانی به تازگی اعلام کرد که ایالات متحده مقررات تجارت بین‌الملل را به‌دلیل برچسب‌گذاری کالاهای وارداتی از «هنگ‌کنگ» به عنوان کالای وارداتی از کشور «چین» زیر پا گذاشته است.

آمریکا مدعی است هنگ‌کنگ در سال ۲۰۲۰ با اعتراضات گسترده به دنبال حفظ استقلال نسبی از پکن بود که به دلیل قوانین بین‌المللی و مرجعیت سازمان ملل قادر به کسب آنها نشد.

در آن زمان، دولت وقت دونالد ترامپ در آمریکا که دیگر هنگ‌کنگ صرفه اقتصادی قابل قبولی نداشت در اقدامی سود‌جویانه امتیازات تجاری ویژه‌ای را که برای هنگ‌کنگ قائل بود را حذف کرد و  مقامات گمرکی ایالات متحده گفتند که کالاهای تولید شده در این منطقه مهم اقتصادی جهان دیگر نمی‌توانند با نشان «ساخت هنگ‌کنگ» وارد خاک آمریکا شوند.

مقامات هنگ‌کنگ ضمن ناخرسندی از این سیاست یک‌جانبه واشنگتن عنوان می‌کنند که این اقدام به معنی نادیده گرفتن وضعیت هنگ‌کنگ به عنوان یک عضو مستقل سازمان تجارت جهانی است و در نتیجه نقض مقررات تجاری بین‌المللی به حساب می‌آید.

به همین دلیل ارگان حل و فصل حل اختلاف سازمان تجارت جهانی با تشکیل جلسه، اقدام آمریکا در تغییر برچسب‌های «ساخت هنگ‌کنگ» به «ساخت چین» را بر اساس مقررات این سازمان «غیر قابل توجیه» خواند.

سازمان تجارت جهانی رای به محکومیت آمریکا داد و اعلام کرد  الزامات برچسب‌گذاری ایالات متحده سبب شده تا محصولات ساخت هنگ‌کنگ از مزیت‌های رقابتی پیشین نسبت به سایر رقبا بی‌بهره شود.

هر چند این حکم  با انتقاد شدید واشنگتن مواجه شد به‌طوری که مقامات آمریکا آن را «چه در تفسیر و چه در نتیجه‌گیری» خطا خواندند و آن را صرفا در پاسخ به «اقدامات به شدت نگران کننده» چین علیه منافع آمریکا قلمداد کردند و صلاحیت سازمان تجارت جهانی در صدور رای در این خصوص را بی‌اعتبار دانستند.

واشنگتن پیش از این به دلیل نیمه خودمختاری که هنگ‌کنگ از پکن داشت، امتیازات گمرکی نسبتا خوبی برای کالاهای وارداتی این منطقه در نظر گرفته بود اما پس از اعمال قانون امنیتی پکن  نه تنها دولت ترامپ به این نتیجه رسید که «هنگ‌کنگ دیگر به اندازه کافی خودمختار نیست»! در نتیجه ارتباط تجاری با این کشور را در چارچوب چین قرار داد بلکه دولت بایدن نیز این سیاست منفعت‌طلبانه را تغییری نداد.

چین نیز معتقد است تایوان بخشی از این کشور است اما تایوان خود را کشوری مستقل می‌داند، هرچند مقامات تایوان، آمریکا را بزرگترین متحد خود به شمار می‌آورند و واشنگتن نیز با استناد به قانونی خود را ملزم به کمک به این جزیره برای دفاع از خود می‌داند ولی کنش‌های بین‌المللی به خصوص پس از جنگ اوکراین به گونه‌ای رقم خورده است که دیگر احتمال تکرار اتفاق هنگ‌کنگ برای تایوان چندان غیر ممکن به نظر نمی‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید