تکرار روند تغییر ۱۸۰ درجه‌ای نرخ ارز / سرمایه‌گذاری در بازار دلار اشتباه است؟

با اشاره به اینکه معمولاً سفته‌بازان در بازار ارز سرمایه‌گذاری می‌کنند، گفت: به طور عمومی سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی نظیر بازار ارز که نوسانات قیمتی بالایی را تجربه می‌کند، مطلوب نیست، متقضیان حقیقی ارز می‌توانند از طریق سامانه نیما و دیگر بستر‌های قانونی، ارز مورد نیاز خود را تامین نمایند.

وی افزود: معمولا برخی افراد که به دنبال حفظ ارزش پول خود یا کسب سود هستند، اقدام به خریداری دلار می‌کنند؛ این در حالی است که در گذشته کسانی که بر اساس همین ایده اقدام کرده بودند، دچار ضرر و زیان شدند، در واقع ازآنجایی‌که سفته بازاران با نوسان‌گیری در حال سود هستند، افرادی که به دنبال سرمایه‌گذاری در بازار ارز کشور هستند، به سبب عدم آشنایی با این بازار، بخشی از سرمایه خود را از دست می‌دهند.

بهادرانی تصریح کرد: زمانی که کشور ذخایر ارزی مطلوبی برای عرضه ارز داشته باشد، می‌توان قیمت ارز را پایین نگه داشت؛ ولی در حال حاضر نرخ ثابتی برای ارز در کشور وجود ندارد، به همین دلیل بانک مرکزی نمی‌تواند عرضه ارز را زیاد کند چرا که در آن صورت همانند زمان اختصاص دلار ۴۲۰۰ تومانی به بیت‌المال ضربه وارد می‌شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: با توجه به اینکه نرخ تورم ایران در مقایسه با سایر کشور‌ها بسیار بالاتر است، افزایش نرخ ارز طبیعی است، بنابراین در حالتی که نرخ ارز ثابت نگه داشته شود همانند فنری فشرده شده است که هر لحظه باید منتظر جهش آن بود.

وی ادامه داد: در شرایطی که اخبار ناامیدکننده در مورد مسائل اقتصادی، برجام و … پیش می‌آید این فنر از حالت سکون خود خارج شده و حتی بالاتر می‌رود، به عبارتی تورم انتظاری به وجود می‌آورد و همین نکته باعث ضرر یا سود افراد خواهد شد و سفته‌بازان نیز در زمان افزایش قیمت به فروش تحریک می‌شوند.

بهادرانی در پایان یادآور شد: بانک مرکزی می‌بایست قیمت ارز را به تدریج افزایش دهد تا از فشرده شدن فنر ارزی و ایجاد نوسانات جلوگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید