دیدارعلینژاد با نماد تجزیه کشورهای جهان/ کارنامه برنارد لوی چیست؟

روز یکشنبه ۸ آبان تصویری از دیدار مصی علینژاد با برناد لوی منتشر شد. علینژاد در این دیدار از لوی خواست تا اهمیت موضوع ایران هم ارز با موضوع اوکراین برای اتحادیه اروپا تعریف شود. این دیدار یک هفته پس از تجمع برلین بود که بیش از ۱۶ پرچم در این تجمع مقابل پرچم ایران بلند شد.(+) اعلام جنگ تجزیه طلبان ایران، امر را بر این میلیاردر فرانسوی مشتبه کرده که می‌تواند نام ایران را هم به فهرست کشورهای تجزیه شده کارنامه خود اضافه کند.

برناد لوی خود را «فیلسوفِ مبارز» می‌داند.[1] برند این فرانسویِ صهیونیست تجزیه کشورهاست؛ شهوت بالایی هم دارد که تصویری از او در نقاط درحال تجزیه و جنگ‌های داخلی در سطح جهان به ثبت برسد. از جمله:‌ اتاق شورشیان لیبی ضد سلطنت معمر قذافی، همراهی رهبرِ شورشیان سودان جنوبی، رفراندوم جدایی اقلیم کردستان عراق و در آخرین مورد نیز حضور در میدان نبرد اوکراین.

برنارد لوی را می‌توان نماد سازمان اطلاعات فرانسه و ناتو در منازعات بین‌المللی دانست که سوگیری این پیمان متجاوز را در جبهه درگیری مشخص می‌کند. اولین سفر او به قلمرو رژیم صهیونسیتی در سن ۱۹ سالگی بود. لوی پس از اتمام دوره مقدماتی مدرسه عالی نرمال (École Normale Supérieure) پاریس در سال ۱۹۶۷ میلادی عازم تل‌آویو شد. پس از بازگشت، به یک مرتبه جنگ شش روزه رژیم صهیونیستی و اعراب در روز پنجم ژوئن (۱۵ خرداد ۱۳۴۶) آغاز شد. برناد لوی به سفارت رژیم در پاریس رفت و داوطلب اعزام به جبهه نبرد شد. امّا جنگ خیلی زود به نفع صهیونیست‌ها به پایان رسید. [2]

بنگلادش اولین ماجراجویی او بود. لوی روز دوم اکتبر سال ۱۹۷۱ آغاز شد و در پوشش نماینده روزنامه Combat به شبه قاره هند رفت تا در نبرد بنگالی‌ها برای جدایی بخش شرقی پاکستان حضور یابد.

ناحیه بنگال به دو بخش ایالت بنگال غربی هند و پاکستان شرقی تقسیم شده بود. لوی همراه با اولین واحدهای نظامی ارتش هندوستان وارد داکا (پایتخت فعلی بنگلادش) شد. این نبرد خونین منجر به جدایی منطقه شرقی از پاکستان و تشکیل کشور بنگلادش شد. [3] قریب به ۳ میلیون تن در این منازعه کشته شدند.


منطقه پاکستان (سبز روشن)، هندوستان (نارنجی) و بنگلادش (سبز تیره)
منبع: الجزیره

یوگسلاوی پس از پایان جنگ سرد رو به زوال رفت و درگیر جنگ‌های داخلی و استقلال طلبانه شد. برناد لویی مدعی است که تیم او در زمره اولین بازیکنان بین المللی بود که وارد سارایوو (پایتخت بوسنی) شدند تا تیک حضور در جنگ صرب‌ها و بوسنیایی‌ها را نیز برای کارنامه عملکردی خود بزند.

جنگ بوسنی با محاصره سارایوو آغاز شد، با استناد به آمار خبرگزاری آناتولی، بیش از ۱۰۰ هزار نفر در این جنگ جان خود را از دست دادند و حداقل ۲ میلیون نفر آواره شدند. فروپاشی یوگسلاوی منجر به تشکیل هفت کشور در منطقه بالکان شد. تجزیه منطقه بالکان تبدیل به یک ترم سیاسی تحت عنوان بالکانیزاسیون (Balkanization) شد که برای مفهوم تجزیه شدن یک کشور به کار می‌رود.


تجزیه یوگسلاوی به هفت کشور طی سال‌های ۱۹۸۹ – ۲۰۰۸


برنارد لوی کنار «یووان دیویاک» تنها ژنرال صربِ ارتش بوسنی
تاریخ: دسامبر  ۱۹۹۳ – سارایوو

مقصد بعدی او همسایه شرقی ایران بود. برناد لویی سال ۱۹۸۱ در جریان جنگ داخلی افغانستان (نبرد دولت کمونیستی افغانستان همراه ارتش پشتیبان شوروی با نیروهای مسلمان موسوم به مجاهدین) عازم این کشور شد و با مسعود (یکی از فرماندهان) دیدار کرد. برنارد لوی فرستنده رادیویی برای جبهه مجاهدان ارسال کرد تا راه ارتباط میان مجاهدین درحال نبرد با ارتش سرخ در نقاط مختلف برقرار باشد. [4]

پس از خروج ارتش شوروی و سقوط دولت کمونیستی افغانستان (۱۳۷۱ شمسی)، میان گروه‌های مختلف مجاهدین جنگ داخلی شد و طالبان دولت تشکیل داد. در این میان، برنارد لوی با عبدالرشید دوستم (کانال فعلی انتقال داعش در افغانستان) و احمد شاه مسعود (فرمانده جبهه پنجشیر) دیدار کرد. دیدار با مسعود در سال ۱۹۹۸ بود که لوی با یک هلی‌کوپتر از پایتخت تاجیکستان عازم این ملاقات در منطقه پنجشیر شد.

دولت اول طالبان در سال ۲۰۰۱ سقوط می‌کند امّا بیست سال بعد افغانستان مجدداً تحت کنترل طالبان قرار می‌گیرد. این اتفاق پس از توافق صلح دولت آمریکا با طالبان در اسفند ۱۳۹۸ به وقوع پیوست. برنارد لوی در سال ۱۳۹۹ از جبهه پنجشیر حمایت کرد. جبهه پنجشیر این بار شامل مقامات دولت ضد ایرانی اشرف غنی و افرادی نظیر  فهیم دشتی حامی تجزیه ایران و تشکیل کشور کردستان بود! این حمایت ثمری نداشت و افغانستان یکپارچه در اختیار طالبان قرار گرفت. حضور نظامی آمریکا در مرزهای شرقی ایران نیز پس از ۲۰ سال در روز ۸ شهریور ۱۴۰۰ به پایان رسید.


حضور برنارد لوی در منطقه پنجشیر | تاریخ: سپتامبر ۲۰۲۰

سودان از جمله مناطقی بود که برنارد لوی در منازعات شاخ آفریقا به آن سفر کرد. سودان بزرگ‌ترین کشور آفریقا و و جهان عرب بود. ذخایر نفتی اثبات شده این کشور ۵/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ بشکه در سال ۲۰۱۶ تخمین زده شد و از این حیث در رتبه ۲۳ جهان قرار گرفت.[5] سودان در سال ۲۰۱۱ به دو قسمت سودان (مسلمان نشین) و سودان جنوبی (مسیحی نشین) تقسیم شد. عمده ذخایر نفتی سودان در منطقه جنوبی است. سودان اولین کشور عربی بود که تجزیه شد.


دیدار برنارد لوی با جان گارانگ (از رهبران شورشیان تجزیه طلب جنوب سودان)
تاریخ: سال ۲۰۰۱ – منطقه سودان جنوبی

لیبی پروژه بعدی بود. برنارد هانری لوی در مارس ۲۰۱۱ به بنغازی رفت و با مخالفان قذافی ملاقات کرد. وقتی برنارد لوی از بنغازی به پاریس بازگشت، بلافاصله با سارکوزی رئیس جمهور وقت فرانسه ملاقات کرد و گفت که سرنگونی قذافی تنها راه حل در لیبی است.[6] لوی نقش اصلی در اقناع سازی رئیس جمهور وقت فرانسه برای پشتیبانی از ایده حمله هوایی برای کمک به شورشیان لیبی ایفاء کرد. تصمیمی  که «کامرون» نخست وزیر وقت انگلیس و سپس «اوباما» رئیس جمهور وقت آمریکا نیز آن را در دستور کار قرار دادند.

قطعنامه ۱۹۷۳ شورای امنیت سازمان ملل برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی تصویب شد و  عملیات طلوع ادیسه  از ۲۹ اسفند ۱۳۸۹ تا ۱۱ فروردین ۱۳۹۰ از سوی فرانسه، انگلیس و آمریکا به اجرا در آمد.

اکنون لیبی دارای ۲ دولت و کلکسیونی از گروه‌های مسلّح است؛ دولت غرب به پایتختی طرابلس و دولت شرق به پایتختی طبرق است. سازمان ملل دولت طرابلس را به رسمیت می‌شناسد ولی فرانسه، رژیم صهیونیستی و سعودی پشتیبان دولت طبرق هستند. پایان حکومت قذافی آغازی بر یک نزاع خونین شد و گروه‌هایی که در سرنگونی معمّرشاه متحد بودند، تاکنون برسر میراث قذّافی در حال سلاخی همدیگر هستند. لیبی بدترین وضعیت خود را بعد از جنگ جهانی دوم سپری می‌کند.


عکس یادگاری برنارد لوی با زرهی لیبی پس از انهدام توسط جنگنده‌های فرانسه
تاریخ:‌ مارس  ۲۰۱۱ – بنغازی

مهر ۱۳۹۶ فتنه پس از داعش در اقلیم کردستان عراق کلید خورد. مسعود بارزانی رسماً از پایان شراکت بغداد و اربیل خبر داد. بارزانی اعلام کرد که با برگزاری همه‌پرسی استقلال در اقلیم گام اول را در مسیر تجزیه از عراق بر خواهد داشت. همه‌پرسی در چهار منطقه اربیل، سلیمانیه، دهوک و کرکوک برگزار شد. برنارد لوی ناظر این همه پرسی بود. حضور برنارد لوی در این پروژه یعنی پیمان ناتو پشتیبان طرح تجزیه اقلیم کردستان از عراق بود. رژیم صهیونیستی نیز همه پرسی تجزیه کردستان را به رسمیت شناخت.

گام بعدی اقدام خودسرانه خاندان بارزانی و کردهای تجزیه طلب نیز طرح اتصال سرزمینی خلیج فارس-مدیترانه بود! در این طرح، دروازه غربی ایران، نیمی از قست آسیایی ترکیه، مرزهای شمالی عراق و سوریه بخشی از این کشور موهوم می‌شدند.

کرکوک خط مقدم رویارویی نیروهای تجزیه‌طلب با دولت عراق شد. پروژه ناتو در تجزیه خاورمیانه توسط سردار سلیمانی به شکست منتهی شد. خاندان و حزب بارزانی نیز پس از ورود نیروهای ارتش عراق و حشدالشعبی به منطقه «کرکوک»، تعلیق نتایج همه پرسی را رسماً اعلام کردند.


برنارد لوی در جریان رفراندوم خودسرانه تجزیه طلبان
تاریخ: سال ۲۰۱۷ – اقلیم کردستان عراق

کارنامه فوق بخشی از ماجراجویی برنارد لوی است. اکنون بلوک غرب با تمام قوا در حال فعال کردن همزمان گسل‌های داخلی است تا بدنه مرده آشوب در مرکز کشور را احیاء کنند. دیدار هشتم آبان برنارد لوی نیز در همین راستاست. لوی در پروژه‌ تجزیه عراق پس از مداخله ایران شکست خورد و طرح حمله به سوریه  نظیر لیبی و تجزیه شرق فرات نیز اجرایی نشد. گویا مهره ناتو آماده سومین شکست خود از ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید