آمریکا توان استفاده از گزینه نظامی علیه ایران را ندارد/بحران در ایران به چالش کشور های آینده می افزاید

ابراهیم متقی  رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار سرویس سیاسی پایگاه خبری    شهدای ایران در خصوص حمایت آمریکا از اغتشاشات و لفاظی های مسئولین آمریکایی در خصوص “تهدید نظامی” گفت: آمریکا در شرایط فعلی در شرایطی نیست که بتواند ایران را تهدید نظامی کند و از ابزارهای نظامی در ارتباط با ایران بتواند استفاده کند.

وی با بیان اینکه چند دلیل وجود دارد که آمریکا نمی تواند علیه ایران دست به عمل نظامی بزند، ادامه داد: یکی از این دلایل این است که سیاست آقای بایدن در منطقه خلیج فارس درگیر شدن در بحران ها و درگیری ها نیست و نقش ناظر را دارد تا کشور ها خودشان با چالش ها ارتباط داشته باشند.

رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه نکته دومی که وجود دارد این است که آمریکایی به تازگی از بحران افغانستان نجات پیدا کرده اند، مطرح کرد: نکته سوم این است که بحران در ایران امنیت بسیاری از این کشورها را با چالش بیشتری روبرو می کند.

متقی خاطر نشان کرد: فضای فعلی برای ایالات متحده تعلیق ضمنی مذاکرات است  اما این بحث مربوط به توقف مذاکرات نیست و فشار های حقوق بشری بیشتر می شود.

وی در خصوص عدم صادرات نفت و گاز ایران به اروپا گفت: اروپا تا حد زیادی توانسته است در ترمیم بکند و تمهیداتی از طرف غربی برای زمستان اروپا پیش بینی شده است از طرفی برای فعال کردن  صادرات نفت به اروپا احتیاج به 12 میلیارد دلار سرمایه گذاری دارد. امروز ایران بیشتر از دو میلیون بشکه قابلیت صادرات نفت را ندارد.
رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه همانطور که آمریکا در برابر روسیه در اوکراین یک جبهه متحد اروپایی آمریکایی تشکیل داد، درباره فضای موجود ایران هم این اقدام را انجام می دهد، گفت: کاربرد گزینه نظامی به معنای جنگ امکان پذیر نیست و گزینه نظامی به معنای اقدامات موردی یا اقدامات جاسوسی پهپادی که قبلا اسرائیل در رابطه با ما داشت وجود دارد اما فراتر از این وجود نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید