ناگفته‌هایی از برجام روحانی

عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم و تحلیل سردمداران و دولتمردان وقت همواره از مباحث جدی و قابل تامل بوده است. حال این تحلیل و بررسی از قول همین افراد و توسط خود ایشان مطرح شود، به واسطه اشراف بیشترشان به اتفاقتات و منطق تصمیم‌های اتخاذ شده، از اهمیت بالاتری برخوردار خواهد بود. اکنون نیز علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی دولت روحانی که در مذاکرات منتهی به برجام نقش فعالی داشته و در دفاع از این توافق قسم جلاله خورده بود در گفت‌وگو با جماران لب به سخن گشوده از ضعف‌های دولت سابق حول سیاست خارجی سخنانی ایراد کرده است.
به گزارش رجانیوز؛ صالحی در این مصاحبه ضمن انتقاد از سیاست دولت روحانی در دوران خروج آمریکا از برجام، از مصوبه‌ی مجلس دفاع کرده و با بیان اینکه «قانون مجلس، سازمان را از مظلومیت بیرون آورد»، گفت: «اگر قانون مجلس نبود ما نمی‌توانستیم فلز اورانیوم تولید و ۶۰ درصد را پیاده‌سازی کنیم.»
وی همچنین از مخالفت حسن روحانی و محمدجواد ظریف با این مصوبه گفت: «دوستان از نظر سیاسی و حقوقی مخالف قانون بودند و می‌گفتند این قانون برای ما یک چالش بین‌المللی، سیاسی و حقوقی است و این یک بحث جداگانه است. لذا اگر دوستان مخالفتی داشتند و جناب آقای دکتر روحانی و دکترظریف مخالفتی داشتند از منظر حقوقی و سیاسی بود و نه از نظر فنی.»
از اعتراف صالحی تا مقاومت ظریف
صالحی در پاسخ به سؤال خبرنگار این رسانه اصلاح‌طلب که پرسید «الان هم معتقد هستید که بعد فنی قانون مجلس دست تیم مذاکره کننده را نبست؟» پاسخ داد: «اگر بعد فنی نبود؛ اگر قدرت فنی و ظرفیت فنی ما نبود آیا می‌توانستیم در مقابل امریکا قدرت نمایی کنیم؟ بعد فنی، این ظرفیت را ایجاد کرد تا در بحث مذاکرات دست بالاتر را داشته باشیم. طرف مقابل نگران ظرفیت ایجاد شده و تجربه اندوزی ما است. ما سوخت پایه فلزی تولید کردیم که در راکتور تهران بار‌گذاری شده تا تاب‌آوری آن اندازه‌گیری شود. این قدرت نمایی ایران را می‌رساند و ظرفیتی ایجاد کرد تا ایران دست بالا را در مذاکره داشته باشد.»
این صحبت صالحی درحالی است که همچنان رئیس سابق دولت و وزیر امورخارجه وقت از منتقدان اقدام متقابل ایران در برابر نقض عهد آمریکا هستند. تا جایی‌که حسن روحانی حدود سه ماه قبل نیز مصوبه مجلس را با عنوان «گرفتاری» معرفی کرد و عدم رفع تحریم‌ها را به آن نسبت داد!
لجاجت آمریکا بیشتر شد
علی اکبر صالحی همچنین در ادامه صحبت خود بی‌عملی دولت سابق و عدم اقدام متقابل دولت روحانی در قبال فشارهای آمریکا را نقطه ضعف توصیف کرد و گفت: «سال اول وقتی ترامپ از برجام خارج شد ایران واقعاً صبوری کرد و گفت ما از برجام خارج نمی‌شویم با این امید که آنها سر عقل بیایند و برگردند. اما یک سال گذشت و دیدیم که واقعاً دولت آمریکا سرعقل که نیامد، لجاجت بیشتری هم می‌کند و فشار بیشتری می‌آورد و حوزه تحریم‌ها را توسعه می‌دهد و در ادامه رجزخوانی بیشتری می‌کند. یعنی برخلاف تصوری که اگر یک سال صبر کنیم ممکن است سر عقل بیایند و خودشان برگردند بدون اینکه بخواهیم مسائل را پیچیده‌تر کنیم، در ابعاد مختلف سیاسی و حقوقی و فنی، مشاهده شد که اینها بدتر عمل کردند و شاید عدم اقدام متقابل ایران را نقطه ضعف تلقی کردند.»
همه‌ی دولتمردان متفقا مخالف بودند
رئیس سابق سازمان انرژی اتمی همچنین از مخالفت همه دولتمردان با اقدام متقابل و قانونی در قبال نقض عهد آمریکا گفت و ادامه داد: «بنده در دولت مطرح کردم که بهتر است در مقابل تصمیمات ترامپ که هر دفعه یک تصمیم می‌گیرد ما هم یک قدمی برداریم تا او متوجه شود که دست ما خالی نیست. مانند طنابی که او می‌کشد و ما سر دیگر طناب را گرفته‌ایم اما نمی‌کشیم او ما را می‌برد. گفتیم شروع کنیم تا بفهمد این طناب سر دیگری هم دارد. در دولت موافقت نشد. من یک بار ۲۰ درصد را در دولت مطرح کردم دوستان موافقت نکردند و گفتند امر بسیار خطرناکی است و حتی ممکن است منجر به شرایط بسیار بغرنج حتی در حد تقابل شود. عقیده من این بود که چنین اتفاقی نمی‌افتد بالاخره ما هم تحلیلی از دنیا در حد خودمان داریم و می‌فهمیم که به خاطر ۲۰ درصد مسائل آنقدر بغرنج نمی‌شود که منجر به تقابل شود. در نهایت مورد قبول واقع نشد و کل دولت علیه من مخالفت کردند.»
او همچنین با اشاره به اینکه خیلی‌ها در شورای عالی امنیت ملی موافق اقدام متقابل بودند گفت: «البته در شورای عالی امنیت ملی خیلی‌ها موافق بودند ولی اجماع حاصل نشد تا اینکه مجلس وارد شد و این مسأله را به دست گرفت. ای کاش دولت این کار را می‌کرد چون اهرم دست خودش بود اینکه چه زمانی اهرم را شل یا سفت کند؛ اختیار مجلس که دست دولت نیست. متأسفانه دوستان در دولت موافقت نکردند و در نهایت همه چیز از دستمان خارج شد.»

دیدگاهتان را بنویسید