پیام هفته وحدت/ اهمیت اختلاف میان شیعه و سنی در کنگره آمریکا

هفته وحدت اسلامی به فاصله زمانی بین ۱۲ ربیع‌الاول‎ ‎که سالگرد ولادت پیامبر اکرم ‏‏(ص) بنا بر روایات اهل سنت‎ ‎است تا ۱۷ ربیع‌الاول که تاریخ ولادت آن حضرت بنا بر ‏روایات شیعه‎ ‎است، گفته می‌شود اما طرح اندیشه وحدت جهان اسلام از دغدغه های فکری دیرینه امام خمینی (ره) بود چرا که پس از پیروزی انقلاب، دشمنان اسلام را به ابزاری برای فتنه جویی تبدیل کردند تا میان شیعه و سنی اختلاف افکنی کنند اما درایت امامین انقلاب مانع از پیشبرد اهداف دشمنان شد.

شاید کمتر کسی بداند که در سال 1356 وقتی حضرت آیت الله خامنه ای در استان سیستان و بلوچستان تبعید بودند، به علمای اهل سنت آن منطقه پیشنهاد می دهند که در فاصله میان ۱۲ ربیع‌الاول سالگرد ولادت پیامبر اکرم (ص) بنابر روایات اهل سنت، تا ۱۷ ربیع‌الاول تاریخ ولادت حضرت محمد (ص) بنابر روایات شیعه مجالس جشن برگزار شود.

پس از آن حضرت امام خمینی در سخنرانی روز ۸ دی ۱۳۶۰ شمسی از این اصطلاح استفاده کردند و از آن سال به بعد، این هفته به نام هفته وحدت نامیده شد.

وظیفه مهم شیعه و سنی، حفظ وحدت و همگرایی است
از سوی دیگر تا به امروز مقام معظم رهبری همواره اندیشه وحدت و وفاداری همه جانبه به الزامات آن در ابعاد مختلف را تشریح و تبیین نموده اند لذا وحدت و انسجام ملی و اسلامی از مقوله هایست که از دیرباز مورد توجه عالمان و خادمان به مکتب اهل بیت (ع) بوده و تا گسترش واقعی اسلام بر تمام عالم ادامه پیدا خواهد کرد.

مصلحان و عالمان زیادی اعم از شیعه و سنی به مقوله وحدت اسلامی توجه داشته اند. اما در شرایط کنونی ضرورت پرداختن به این مساله بیش از هر زمان دیگری احساس می شود چرا که دشمنان قسم خورده اسلام ، به منظور سیطره پیدا کردن از کانال ایجاد تفرقه و دامن زدن به اختلافات وارد شده و از شگردهای جدید اختلاف افکنی همچون راه انداختن جنگ های فرقه ای و مذهبی و حمایت از گروه های افراطی بهره می گیرند.

بنابراین حفظ وحدت و همگرایی در میان پیروان مذاهب اسلامی به خصوص برادران شیعه و سنی ، مهمترین وظیفه همه دلسوزان اسلام و مسلمین است. لذا ضرورت دارد با بررسی آسیب شناسانه به منظور شناخت ریشه های اختلاف و افتراق در جوامع اسلامی برای تعمیق و تقویت انسجام به راهکارها و سیاست هایی دست زد که از سویی مسلمانان را در برابر اختلافات بیمه و از سوی دیگر به درمان دردهای موجود بینجامد. بدون شک حضرت امام خمینی و مقام معظم رهبری از بزرگترین منادیان و رهبران وحدت طلب در قرن اخیر در جهان اسلام به شمار می روند.
ضرورت و اهمیت وحدت شیعه و سنی از منظر رهبری
همچنین سال 1368 بود که در مراسم بیعت طلاب و روحانیون مقام معظم رهبری فرمودند: “شیعه و سنی باید خود را متعهد کنند که در راه نزدیک کردن فرق اسلامی به یکدیگر بکوشند و از محبت و تعامل برادرانه با یکدیگر حراست و پشتیبانی کنند. دشمنان خارجی و عوامل آگاه یا نا آگاه آنان هیچگاه این وحدت را بر نتافته و همواره در صدد بوده اند با دامن زدن به اختلافات و تفرقه افکنی ها وحدت میان مسلمین را خدشه دار کنند. نقش علمای بصیر و آگاه در هدایت افرادی که خدا پیامبر قرآن و قبله واحدی دارند به وحدت و همدلی بر کسی پوشیده نیست. ما به فرقه های عالم اسلام نمی گوییم از عقاید مخصوص فرقه ی خود دست بکشید و عقاید فرقه دیگر را قبول کنید اما به همه ی مسلمین می گوییم در میان ما موارد مشترک بیشتر و مهمتر و اساس تر از موارد اختلاف است دشمنان ما روی موارد اختلاف تکیه می کنند ما برعکس باید مواضع مشترک را تقویت کنیم و نگذاریم دشمن بهانه بدست آورد و با تفرق ما نقطه ی فشار روی پیکر امت اسلامی را پیدا کند.”

درباره اهمیت وحدت شیعه و سنی بارها تاکید شده و علما درباره آن زیاد بحث و گفتگو داشته اند اما در آبان سال 1389، به همت دفتر تقریب مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب نشستی برگزار شد که حجت الاسلام حسینی قزوینی به مباحث مهمی درباره وحدت میان وشیعه و سنی اشاره می کند.

اعتقاد راسخ منادیان وحدت بر شخصیت حضرت علی(ع)
او بر اعتقاد راسخ همه منادیان وحدت و تقریب و مخالفان این جریان به شخصیت حضرت علی (ع) تاکید کرد و گفت: «همه این افرد اذعان دارند که حضرت علی (ع) هم در دوره حکومت خلفای سه گانه و هم در دوره کوتاه حکومت خود اهل تقریب بود.»

او در ادامه با اشاره به خطبه های 127 و 156 نهج البلاغه گفت: «امیرالمومنین در این دو خطبه به پرهیز ار تفرقه دعوت می کند و سردهندگان شعار تفرقه را حتی اگر تحت لوای خود او باشند محکوم به قتل می داند.»
حسینی قزوینی افزود: «گناه تفرقه افکنی بین امت اسلامی، قابل مقایسه با سایر گناهان نظیر سرقت و .. نیست و باعث از هم پاشیدن همه جامعه می شود. »

سال اختلاف میان شیعه و سنی در کنگره آمریکا
او در ادامه با اشاره به این نکته که سال ۲۰۰۹ در کنگره ملی آمریکا به عنوان سال ایجاد اختلاف ببن شیعه و سنی نامگذاری شده بود بر اهمیت وحدت و تقریب در عصر کنونی تأکید کرده و افزود: « برای رسیدن به وحدت، هم اهل تسنن و هم شیعیان باید از هر گونه افراط پرهیز کنند و به این نکته توجه داشته باشند که دشمنان برای ایجاد تفرقه و اختلاف میان آنها کاری به شیعه و سنی ندارند بلکه پشت درهای بسته به صورت برنامه ریزی شده هماهنگ و متحد برای ایجاد اختلاف بین آنها عمل می کنند. برای نمونه آنها در فلوجه اقدام به کشتار اهل تسنن می کنند و سپس در شهرک صدر شیعیان را با همان سلاح ها و به همان روش به قتل می رسانند.»

حسینی قزوینی در ادامه با اشاره به اهداف وحدت و کیفیت شکل گیری آن ادامه داد: «قطعا مراد از وحدت نزد منادیان تقریب، یکی کردن مذاهب یا شافعی را شیعه کردن، و شیعه را سنی کردن نیست بلکه هدف کم کردن فاصله ها و رسیدن به وحدت است.»

پیام هفته وحدت
همچنین حجت الاسلام مصطفی باهری درباره اهمیت هفته وحدت گفت: «پیام هفته وحدت این است که باید با اتحاد و هوشیاری در سایه قرآن کریم مجال تفرقه افکنی بیگانگان و دشمنان را بگیریم همچنین علمای اسلام باید به اصل وحدت توجه کامل و ویژه داشته باشند و منافع وحدت و ضررهای اختلاف را بر جامعه تبیین و بازگو کنند.»
وی در ادامه بیان کرد: «دشمنان اسلام از وحدت مردم شیعه و سنی این استان همیشه نگران و خشمگین بودند و با ایجاد اختلاف و تفرقه در زمان های مختلف توطئه های مذهبی و قومی راه انداختند که با روشنگری و بصیرت علما، ریش سفیدان و مردم در هیچ یک از این توطئه ها موفق نشدند.»

جان کلام
با عنایت به آموزه های دینی و آثار عملی وحدت و انسجام اسلامی، ضرورت این امر روشن و بدیهی است و به نظر می رسد لزوم تلاش برای تحقق عملی وحدت و دوری از تفرقه، جای هیچ گونه شک و تردیدی ندارد و محل هیچ نوع تأمل و بحثی نیست. همان گونه که وحدت و تمرکز قدرت، ما را در نیل به آرمانها و اهداف مقدس، نیرومند و موفق می کند، پراکندگی و اختلاف هم قوای ما را تحلیل می برد و دچار ضعف و زبونی می سازد. چه زیبا گفت آن شاعر که:
صدهزاران خيط یکتا را نباشد قوتی
چون بهم برتافتی اسفندیارش نگسلد
(سعدی)

دیدگاهتان را بنویسید