غربی ها از برخی مواضع کوتاه آمدند، بازهم می آیند

به بهانه افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره نتیجه نهایی مذاکرات رفع ت.ح.ر.ی.م‌ها در دوحه و تلاش برخی چهره‌های ‌نام‌آشنا در دامن‌زدن به فشارهای روانی علیه مذاکره‌کنندگان کشورمان، فرهیختگان با سیدمحمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران گفت‌وگویی داشته است که بخش‌هایی از این آن را می‌خوانید:

ایران در تمام این مدت که م.ذ.اک.رات وین در جریان بود، خواستار تضمین‌های عینی بوده است. آ.م.ر.ی.کایی‌ها و اروپایی‌ها گرچه م.ق.اومت می‌کردند اما با اکراه و به‌تدریج برخی خواسته‌های ایران را یکی پس از دیگری، پذیرفته‌اند.

آقای بایدن هم فعلا ب.ر.ج.ام را اجرا نمی‌کند. این تضمین‌ها برای آن است که ایران، وقتی به تعهداتش عمل می‌کند، مطمئن شود که طرف مقابل هم به تعهدات خود عمل می‌کند. در طول 6 ماهی که م.ذ.اک.رات در جریان بوده است، م.ذ.ا.کره‌کنندگان غربی نیز ادعای فرابرجامی بودن خواسته‌های ایران برای تضمین را نداشته‌اند.

آ.م.ر.یکا و اروپا در شرایطی نیستند که بخواهند تنش‌های جدیدی را به وجود بیاورند. برخی افرادکه چنین مواردی (فعال شدن م.ک.انیسم ماشه یا گزینه ن.ظ.امی) را مطرح می‌کنند می‌خواهند نگرانی ایجاد کنند تا ما دربرابر زیاده‌خواهی‌ها کوتاه آمده و یک سند پرعیب را امضا کنیم تا در نتیجه آن بتوانند ما را گرفتار کنند. واقعیت این است که غربی‌ها درشرایط بسیار نامساعدی قرار دارند. ج.ن.گ اوکراین و ح.وادث مختلف دو دهه اخیر، ج.ن.گ‌های متعدد، ب.ح.ران اقتصادی و همچنین کرونا، شرایط غرب را بسیار دشوار کرده است و در شرایط فعلی با ب.ح.ران انرژی، ب.ح.ران سیاسی و بحران ن.ظ.امی در اروپا نیز مواجه هستند. بنابراین، جایگاه ایران در میز م.ذ.اکره جایگاه برتر است و برای اینکه این برتری ایران را در میز م.ذ.اکره خنثی کنند، با ایجاد ج.ن.گ روانی که حتی خود دول غربی هم آنها را سر میز م.ذ.اکره مطرح نمی‌کنند، به‌دنبال متأثر کردن افکار عمومی ایران هستند تا در نتیجه آن ایران، از دنبال‌کردن تضمین‌هایی که به عادی شدن شرایط اقتصادی مردم می‌تواند کمک کند، منصرف شود.

  • غربی‌ها به ‌هرحال در این ماه‌ها مجبور شده‌اند که از برخی مواضع خود کوتاه بیایند و مجبورند برای حل مسائل باقی‌مانده نیز برای رسیدن به توافق از برخی دیگر آن مواضع کوتاه بیایند. این ضروری است؛ چراکه مواضع‌شان در تعارض با اجرای کامل ب.ر.جام و عادی‌ شدن فضای داخلی اقتصاد ایران بوده است. نکته دیگر آنکه غربی‌ها به‌سمت زمستان پیش می‌روند و ب.ح.ران سوخت را درپیش دارند. خواسته‌های ایران معقول و مطابق چهارچوب ب.ر.جام است.

دیدگاهتان را بنویسید