هدف آمریکا از گسترش پایگاه‌های نظامی در غرب آسیا چیست؟

آمریکایی­‌ها همواره با ایجاد معمای امنیت به دنبال اهدافی مانند بحران زایی، ایجاد جو بدبینی، سوءظن، دامن زدن به مسابقه تسلیحاتی و فروش سلاح­های انبار شده خود هستند. ایالات‌متحده برای توجیه مداخلات نظامی در کشورهای‌­های مختلف جهان، به خصوص غرب آسیا، بزرگترین سیاست دروغین تاریخ را با پوشش «جنگ جهانی علیه تروریسم» شکل می‌­دهد.
تداوم رویکرد نظامی آمریکا در کشورهای غرب آسیا واقعیت‌هایی از استراتژی دولت جدید این کشور در این منطقه را به تصویر می‌کشد. عراق، سوریه، اردن، یمن و افغانستان بتازگی گوشه‌هایی از رویکرد نظامی این کشور را به خود دیده‌اند. حفظ امنیت رژیم صهیونیستی همیشه مورد توجه سیاست‌­مداران آمریکایی بوده است، لذا حضور واشنگتن در سوریه می‌تواند منطقه حائلی برای این رژیم در سوریه ایجاد کند. این موضوع از مهم‌ترین اهداف تاکتیکی آمریکا به دنبال رویکرد نظامی‌گری محسوب می‌شود.
واشنگتن نقش جدی محور مقاومت را در منطقه با سیاست‌های خود در تضاد می‌بیند؛ بنابراین تلاش برای کشاندن ناآرامی‌ها به این حوزه از اهداف تاکتیکی دیگر آمریکا محسوب می‌شود.

حفظ و گسترش شبکه گسترده  پایگاه‌های نظامی آمریکا در غرب آسیا

جو بایدن از منطقه عقب‌­نشینی نخواهد کرد. «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای اعلام کرد که دولت بایدن حضور خود را در منطقه تشدید خواهد نمود. اگر کاخ سفید به مسیر فعلی خود ادامه دهد، درگیری در اکثر نقاط جهان تشدید خواهد شد

نشریه آمریکایی فارین افرز در گزارش جدیدی نوشت: آمریکا از غرب آسیا عقب‌­نشینی نخواهد کرد و با هم‌پیمانان قدیمی خود در منطقه مذاکرات نظامی خواهد داشت. جو بایدن از منطقه عقب‌­نشینی نخواهد کرد، همانطور که «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای اعلام کرد که دولت بایدن حضور خود را در منطقه تشدید خواهد نمود.
همچنین یک مقام ارشد آمریکایی نیز گفت که « باراک اوباما» رئیس‌­جمهور سابق آمریکا سیاست به اصطلاح «آسیا محور»  را دنبال نکرده است، اما این بار ما این کار را با تمام قوا انجام خواهیم داد. واشنگتن هنوز شبکه گسترده‌ای از پایگاه‌های نظامی را در غرب آسیا حفظ کرده و تمایل بیشتری برای پذیرش شرکا در خصوص «تقویت امنیت منطقه‌ای» نشان داده است.
اگر کاخ سفید به مسیر فعلی خود ادامه دهد، درگیری در اکثر نقاط جهان تشدید خواهد شد.

فروش تسلیحات ۶۵۰ میلیون دلاری به عربستان سعودی

با وجود همه  نگرانی کشورهای عربی در خصوص کاهش  نفوذ آمریکا در غرب آسیا، دخالت نظامی واشنگتن افزایش یافته است. به طور مثال با وجود وعده بازنگری فروش ۲۳ میلیارد دلاری تسلیحات به امارات به دلیل وضعیت حقوق بشری در این کشور، دولت بایدن تصمیم گرفت این فروش را ادامه دهد.
وعده‌های بایدن برای «ارزیابی مجدد» روابط با عربستان نیز تغییری در سیاست واشنگتن در قبال ریاض ایجاد نکرد و  «خالد بن سلمان» وزیر دفاع عربستان­‌سعودی ماه ژوئیه سال ۲۰۲۱ (تیر ۱۴۰۰) به  واشنگتن سفر و با مقامات ارشد آمریکایی  دیدار کرد.
همچنین «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا، به طور با « محمد بن­‌سلمان» ولیعهد سعودی در ریاض در سپتامبر ۲۰۲۱ (شهریور ۱۴۰۰) ملاقات کرد. پس از آن، دولت دموکرات‌ها از فروش تسلیحات جدید به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار به عربستان­‌سعودی خبر داد.

۱۳۰۰ نظامی آمریکا در بحرین

آمریکا در قطر، عربستان‌­سعودی، کویت، بحرین و عمان پایگاه‌­های نظامی متعددی دارد. پایگاه نظامی جفیر در نزدیکی منامه یکی از مهمترین پایگاه‌­های نظامی در منطقه خلیج‌­فارس محسوب می‌­شود                   

شواهد در رسانه‌­ها حاکی از آن است که کارشناسان آمریکایی معتقدند که هر نقطه از خاک دنیا متعلق به آنهاست و همچنان در پی ایجاد پایگاه‌­های جدید در غرب آسیا هستند تا بتوانند بطور مستقیم و از نزدیک شرایط را رصد کرده و اهداف شوم خود را پیگیری کنند. مهم­ترین سئوالی که ذهن تحلیلگران سیاسی را درگیر کرده است این هست که چرا آمریکا باید هزاران کیلومتر دورتر از خاک خود پایگاه نظامی ایجاد نماید.
شاید به دلیل ایجاد ترس و نشان دادن قدرت خود باشد.
این کشور در قطر، عربستان‌­سعودی، کویت، بحرین و عمان پایگاه‌­های نظامی متعددی دارد ولی همچنان هم به ساخت و ساز و اصرار به حضور در غرب آسیا ادامه می­‌دهد.
آمریکا حضور نظامی گسترده‌ای در بحرین دارد و امکانات نظامی مختلفی را در بندر سلمان و فرودگاه محرق و پایگاه هوایی شیخ عیسی داراست؛ اما پایگاه نظامی جفیر در نزدیکی منامه یکی از مهمترین پایگاه‌­های نظامی در منطقه خلیج‌­فارس محسوب می‌­شود. مرکز فرماندهی ناوگان پنجم واشنگتن و مرکز فرماندهی نیروهای ویژه نیز در این پایگاه قرار دارد. شواهد نشان می‌دهد که در بحرین حدود ۱۳۰۰ نظامی آمریکایی وجود دارند.

نظامیان آمریکا در اردن

اکنون امکانات نظامی قوی آمریکا در «پایگاه هوایی الشهید» موفق در منطقه زرقاء اردن مستقر هستند که حدود ۱۲۰۰ نظامی نیروی هوایی یانکی‌ها در آن حضور دارند و همچنین بندر العقبة که در آن سرویس­‌های مختلفی به نیروهای دریایی آمریکا ارائه می­‌شود.
آموزش‌های نظامی مشترکی هم میان نیروهای این دو کشور به طور منظم انجام می­‌شود که گاه تعداد افراد شرکت­‌کننده در آن بالغ بر ۱۰ هزار نظامی می‌شود و حضور تا حدی جدی است که می‌­توان نام مانور نظامی بر روی آن گذاشت.

درجه­‌داران ارتش آمریکا در مراکز نظامی عربستان­‌

در منطقه­‌های دمام، هفوف، پایگاه دریایی ملک فهد در جده، پایگاه هوایی ملک خالد در ابها، و پایگاه نظامی ریاض، پایگاه نظامی الطائف، خبر، تبوک و ینبع پایگاه ملک عبدالعزیز در ظهران عربستان­‌سعودی نیز آمریکا همچنان نفوذ خود را افزایش می‌­دهد

طبق گزارش‌های رسانه‌ای در منطقه‌­های دمام، هفوف، پایگاه دریایی ملک فهد در جده، پایگاه هوایی ملک خالد در ابها، و پایگاه نظامی ریاض، پایگاه نظامی الطائف، خبر، تبوک و ینبع پایگاه ملک عبدالعزیز در ظهران عربستان­‌سعودی نیز آمریکا همچنان نفوذ خود را افزایش می­‌دهد.
در حالی که پایگاه هوایی «الامیر سلطان» در جنوب ریاض، مهم‌ترین پایگاه نیروهای نظامی آمریکا در عربستان است. در این پایگاه حدود ۵۵۰۰ سرباز و درجه‌دار آمریکایی حضور دارند.
مرکز فرماندهی نیروهای هوایی آمریکا در منطقه خلیج‌­فارس که برخی از عناصر آن به قطر منتقل شده‌­اند نیز در این مکان مستقر است. همچنین ۴۲ هواپیمای جنگنده اف ۱۵، اف ۱۶ و اف ۱۱۷ در این پایگاه وجود دارد، تعدادی از نظامیان انگلیسی و فرانسوی نیز در پایگاه هوایی الامیر سلطان  مستقر هستند که توسط هواپیماهای تورنادو و میراژ و هواپیماهای ترابری نظامی پشتیبانی می‌­شوند.

حضور گسترده نظامیان آمریکایی در امارات و قطر

نیروهای آمریکایی در امارات از امکانات نظامی مختلفی در پایگاه­‌های این کشور برخوردار هستند؛ پایگاه هوایی الظافره در ابوظبی، فرودگاه بین‌المللی الفجیره، بندر زاید، بندر رشید، جبل علی در دبی و بندر فجیره از آن جمله‌­
هستند.
در امارات بیش از ۶۰۰ نظامی آمریکایی حضور دارند و تعدادی از هواپیماهای تجسسی و جاسوسی آمریکا نیز در این کشور مستقر هستند.
در قطر نیز تجهیزات نظامی آمریکا در قطر به صورت وجود انبارهای تسلیحات و نیز تجهیزات نظامی برای تشکیل ارتشی در اندازه یک تیپ در اردوگاه نظامی السیلیة و فرودگاه بین‌­المللی الدوحه و منطقه ام‌سعید است؛ اما پایگاه نظامی الحدید به خصوص پس از انتقال مقر ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا از فلوریدا به این مکان، به یکی از واحدهای بسیار مهم پایگاه های آمریکا و پیشرفته­ترین پایگاه برون مرزی یانکی­ها در منطقه خلیج­فارس تبدیل شده است.

همکاری نظامی آمریکا و اسرائیل در غرب آسیا

قوی­ترین همکاری میان آمریکا و رژیم صهیونیستی است که همکاری‌های نظامی پیچیده‌­ از آن جمله هستند. این همکاری‌­ها در چارچوب شبکه‌­ای از امکانات نظامی آمریکاست که در بیشتر پایگاه­‌های اسرائیل مستقر هستند، از جمله حضور آمریکا در ۶ پایگاه نظامی که مهم­ترین آن پایگاه ۵۱، ۵۳ و ۵۴ است و در آنها انبار تسلیحات و تجهیزات مخصوص نیروهای دریایی و هوایی و نیروهای ویژه آمریکا وجود دارد.
نظامیان اسرائیلی نیز به هنگام نیاز می­‌توانند از این تجهیزات استفاده کنند؛ همان طور که در جنگ اکتبر ۱۹۷۳ این امر اتفاق افتاد. برخی شواهد نشان می‌دهد که حمله هوایی مثلث شرارت به خاک سوریه که به دستور مستقیم دونالد ترامپ رئیس­‌جمهور آمریکا انجام شد، از یکی از همین پایگاه­‌ها بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید